Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det här med storlek och handleder..

Diskussion i 'Diskussion' startad av Alberget4a, 19 februari 2016.

1. Alberget4a
    Trådstartare

Alberget4a Bonde

Det finns många trådar om klockstorlekar vs handledsmått men jag anser att man glömmer att även storleken på handen har betydelse för helhetsintrycket. Själv har jag ganska smala handleder men relativt stora händer vilket gör att klockor bärs olika. Synpunkter på detta?

Ps
    Sorry om det avhandlats förut...

2. Ekstrand

Ekstrand Stadsbo

Hade nog vart bättre att bumpa en gammalt råd ang. storlek så slipper vi en till :)

OT: Ja du har rätt, klart att klockor bär sig olika pga form/storlek av användaren.

3. Alberget4a
    Trådstartare

Alberget4a Bonde

Nyfiken fråga: varför är det alltid bättre att leta upp en gammal tråd och bumba den än att starta en ny?
    Har sett hundratals rolletrådar som skulle kunna vara en, bara ett exempel.
    OT: det här handlade om handens storlek kontra handleden inte om allmänt dryga kommentarer om form/storlek

Rivalen och wotan gillar detta.
  4. Ekstrand

Ekstrand Stadsbo

Tycker du att det behövs en enskild tråd för detta så sure, tycker själv att det är skönt att ha allt samlat på ett ställe. Om du tittar på Rolex-trådarna har nästan alla +5 sidor innehåll. Har svårt att tro att denna tråd kommer få samma genomslag. (Som sagt min åsikt att detta skulle passat som kommentar mer än tråd)

OT igen vet jag inte hur du tolkade mitt inlägg som drygt? Men förstår inte riktigt vad du vill diskutera; ja alla har olika form/storlek på kropp/arm/hand och klockor bär sig olika på dessa.

5. Challe

Challe Bonde

Jag som är 1,90 lång har funderat kring hur en 40mm klocka upplevs på någon som är så lång.. Någon som själv har eller har sett om det ser dumt ut?:)

6. 903lew

903lew Stadsbo

Är 195cm, upplever 40mm som den minsta storleken jag kan bära utan att det känns/ser konstigt ut. För mig är 40mm en dressare på samma sätt som min lilla farfar (ca 160cm på ålderns höst) rockade 34mm @Challe .

7. Challe

Challe Bonde

Haha tack! Ja det är lite så det känns som att det blir!;)

8. CptSlow

CptSlow Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Själv är jag 188 cm och ingen lättviktare och jag tycker 36-40 mm är rätt storlek för de flesta klockor. En dressklocka som är stor som ett tefat ser alltid fel ut i mina ögon, oavsett hur lång ägaren är. Sportklockor är lite annorlunda men ju mer jag snöar in på denna hobby desto mer känner jag att less is more även på den fronten. Därför är det väldigt synd att det mesta verkar bli större.

Spincini, JohnZ, Camo00 och 2 andra gillar detta.
  9. J.G.L

J.G.L Bonde

Från:
    Taberg
    Jag satt precis och funderade på detta, tog ett par bilder, Pandan är 39mm och Mako'n är 44mm jag tycker att Pandan ser liten ut men det är nog mycket vad man är van vid, lite som att klippa kort efter att ha haft lite längre hår ett tag, man vänjer sig på några dar.

Bifogade filer:

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Gångra omkretsen på din handled i cm med 2,25 så får du idealbredden på klockan exkl krona utifrån handledens mått. Funkar på alla klockor oavsett handled och klocka. ;)

JohnZ och Rossi gillar detta.
  11. J.G.L

J.G.L Bonde

Från:
    Taberg
    Ska omvandla från centimeter till millimeter också va?
    Då skall jag ha 47mm, ganska begränsat utbud man får då.

12. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Får alltså inte bära herrklockor.

Vesper, Man, Wozzor och 1 annan gillar detta.
  13. J.G.L

J.G.L Bonde

Från:
    Taberg
    Får bli moraklockor i framtiden då.

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    I mitt fall blir det 18,5 x 2,2= 41,6mm. :)

image.jpeg
    41mm

image.jpeg
    42mm

Jag driver ju lite såklart, två klockor kan bära väldigt olika beroende på form trots att bredden är densamma.
    Bredd på bandhorn, längd på bandhorn, tjocklek, polerat/borstat mm.

Spincini, Patrik72, Eurenius och 1 annan gillar detta.
  15. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Bör ju omarbetas till bandhornspets till badhornspelts. Lämpligtsvis ett procentuellt mått?

vaniljglass, eriksson850 och yonsson gillar detta.
  16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Anser att din ekvation inte fungerar då bredden på handleden är det relevantaste.

Därmed bredden på handleden gånger 7,75.

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

?

18. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Din JLC är på tok för stor. Sälj den till mig. Jag har 18.7 i omkrets så den är perfekt för mig :)

yonsson gillar detta.
  19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har också 18-18,5 och tycker 40mm är bra samt 42 max. Däremot har jag inget problem att bära en 34mm dressare.

Zalath, eriksson850 och Taxman gillar detta.
  20. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Bredd och omkrets är ju inte samma sak.

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Var kanske bara en tiopotens fel? Har inte tänkt efter själv.

22. Hellebring

Hellebring Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag ligger på ~18cm och tycker min UTC extreme funkar bra och den är väl på ~44. Min skx007 känns nästan liten när man byter mellan dem trots att den väl är 42(?) men det har nog mest med tavlans storlek att göra. Min snkk45 på 40(?) känns nästan större då men känns bra även den.
    Vill tro att jag skulle kunna ha en 36-38 också och vara riktigt nöjd, bara jag gillar hur den ser ut. Fick prova en kompis air king på 34 några gånger och även om det inte såg riktigt fel ut så kändes det inte helt hundra för mig. Skulle inte helt utesluta att testa andra på 34-35 dock. Man vet ju aldrig :)

jabla gillar detta.
  23. Taxman

Taxman Friends of KS

Ganska ovanlig jättestora händer kombinerat med tunna handleder, eller? o_O

24. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Tycker längden på en person helt saknar betydelse. Är medellång och tycker Rolex 40 och 42 mm modeller ser ut som damur på min handled (18).

25. Taxman

Taxman Friends of KS

40 och 42 mm kan väl knappast se ut som damur på en handled som är 18!?! Det får du fan bevisa med en bild! :p

jabla gillar detta.
  26. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    I mitt fall 5.2 x 7.75 = 40.3 mm

Men som du sa tidigare så är ju bandhornen den intressanta frågan egentligen!

Har för mig att du och jag hade smalast handleder enligt undersökningen för ett par år sedan, dvs. 15.5 cm :p

Eurenius gillar detta.
  27. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tycker att storlek på hand och underarm har väsentlig betydelse på hur stor/liten klockan ser ut.

28. rharrysson

rharrysson Torpare

På min 17,3 cm handled ser denna mega Ecozilla säkert fjollig ut i mångas ögon. Jag själv tycker den är grym!

Allt sitter i inställning och attityd ;)
    image.jpeg

Patrik72, Zalath och Eurenius gillar detta.
  29. Taxman

Taxman Friends of KS

Fjolligt?! Vafan klockan ser skitstor ut och din arm är ju beklädd med björnpäls. Det finns inte tillstymmelse till fjollighet där. o_O;)

Nu får ni fan skärpa till er i den här tråden. :stop::facepalm:

Urkvinnan, yonsson och eriksson850 gillar detta.
  30. Räven

Räven Stadsbo

Jag förstår ditt problem. Det inverterade problemet är storleken på bebisars armar i förhållande till deras händer.
    image.jpeg
    Ps Jag är lite trött.

Watch out gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield