• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med storlek och handleder..

Det finns många trådar om klockstorlekar vs handledsmått men jag anser att man glömmer att även storleken på handen har betydelse för helhetsintrycket. Själv har jag ganska smala handleder men relativt stora händer vilket gör att klockor bärs olika. Synpunkter på detta?

Ps
Sorry om det avhandlats förut...
 

Ekstrand

Cartier
Det finns många trådar om klockstorlekar vs handledsmått men jag anser att man glömmer att även storleken på handen har betydelse för helhetsintrycket. Själv har jag ganska smala handleder men relativt stora händer vilket gör att klockor bärs olika. Synpunkter på detta?

Ps
Sorry om det avhandlats förut...

Hade nog vart bättre att bumpa en gammalt råd ang. storlek så slipper vi en till :)

OT: Ja du har rätt, klart att klockor bär sig olika pga form/storlek av användaren.
 
Nyfiken fråga: varför är det alltid bättre att leta upp en gammal tråd och bumba den än att starta en ny?
Har sett hundratals rolletrådar som skulle kunna vara en, bara ett exempel.
OT: det här handlade om handens storlek kontra handleden inte om allmänt dryga kommentarer om form/storlek
 

Ekstrand

Cartier
Nyfiken fråga: varför är det alltid bättre att leta upp en gammal tråd och bumba den än att starta en ny?
Har sett hundratals rolletrådar som skulle kunna vara en, bara ett exempel.
OT: det här handlade om handens storlek kontra handleden inte om allmänt dryga kommentarer om form/storlek

Tycker du att det behövs en enskild tråd för detta så sure, tycker själv att det är skönt att ha allt samlat på ett ställe. Om du tittar på Rolex-trådarna har nästan alla +5 sidor innehåll. Har svårt att tro att denna tråd kommer få samma genomslag. (Som sagt min åsikt att detta skulle passat som kommentar mer än tråd)

OT igen vet jag inte hur du tolkade mitt inlägg som drygt? Men förstår inte riktigt vad du vill diskutera; ja alla har olika form/storlek på kropp/arm/hand och klockor bär sig olika på dessa.
 

Challe

Omega
Jag som är 1,90 lång har funderat kring hur en 40mm klocka upplevs på någon som är så lång.. Någon som själv har eller har sett om det ser dumt ut?:)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är 195cm, upplever 40mm som den minsta storleken jag kan bära utan att det känns/ser konstigt ut. För mig är 40mm en dressare på samma sätt som min lilla farfar (ca 160cm på ålderns höst) rockade 34mm @Challe .
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Själv är jag 188 cm och ingen lättviktare och jag tycker 36-40 mm är rätt storlek för de flesta klockor. En dressklocka som är stor som ett tefat ser alltid fel ut i mina ögon, oavsett hur lång ägaren är. Sportklockor är lite annorlunda men ju mer jag snöar in på denna hobby desto mer känner jag att less is more även på den fronten. Därför är det väldigt synd att det mesta verkar bli större.
 

J.G.L

Omega
Jag satt precis och funderade på detta, tog ett par bilder, Pandan är 39mm och Mako'n är 44mm jag tycker att Pandan ser liten ut men det är nog mycket vad man är van vid, lite som att klippa kort efter att ha haft lite längre hår ett tag, man vänjer sig på några dar.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    165.2 KB · Visningar: 208

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gångra omkretsen på din handled i cm med 2,25 så får du idealbredden på klockan exkl krona utifrån handledens mått. Funkar på alla klockor oavsett handled och klocka. ;)
 

J.G.L

Omega
Ska omvandla från centimeter till millimeter också va?
Då skall jag ha 47mm, ganska begränsat utbud man får då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska omvandla från centimeter till millimeter också va?
Då skall jag ha 47mm, ganska begränsat utbud man får då.
I mitt fall blir det 18,5 x 2,2= 41,6mm. :)

image.jpeg

41mm

image.jpeg

42mm

Jag driver ju lite såklart, två klockor kan bära väldigt olika beroende på form trots att bredden är densamma.
Bredd på bandhorn, längd på bandhorn, tjocklek, polerat/borstat mm.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
I mitt fall blir det 18,5 x 2,2= 41,6mm. :)

image.jpeg

41mm

image.jpeg

42mm

Jag driver ju lite såklart, två klockor kan bära väldigt olika beroende på form trots att bredden är densamma.
Bredd på bandhorn, längd på bandhorn, tjocklek, polerat/borstat mm.
Din JLC är på tok för stor. Sälj den till mig. Jag har 18.7 i omkrets så den är perfekt för mig :)
 

Hellebring

Cartier
Jag ligger på ~18cm och tycker min UTC extreme funkar bra och den är väl på ~44. Min skx007 känns nästan liten när man byter mellan dem trots att den väl är 42(?) men det har nog mest med tavlans storlek att göra. Min snkk45 på 40(?) känns nästan större då men känns bra även den.
Vill tro att jag skulle kunna ha en 36-38 också och vara riktigt nöjd, bara jag gillar hur den ser ut. Fick prova en kompis air king på 34 några gånger och även om det inte såg riktigt fel ut så kändes det inte helt hundra för mig. Skulle inte helt utesluta att testa andra på 34-35 dock. Man vet ju aldrig :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tycker längden på en person helt saknar betydelse. Är medellång och tycker Rolex 40 och 42 mm modeller ser ut som damur på min handled (18).
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker att storlek på hand och underarm har väsentlig betydelse på hur stor/liten klockan ser ut.
 

Räven

Cartier
Det finns många trådar om klockstorlekar vs handledsmått men jag anser att man glömmer att även storleken på handen har betydelse för helhetsintrycket. Själv har jag ganska smala handleder men relativt stora händer vilket gör att klockor bärs olika. Synpunkter på detta?

Ps
Sorry om det avhandlats förut...
Jag förstår ditt problem. Det inverterade problemet är storleken på bebisars armar i förhållande till deras händer.
image.jpeg

Ps Jag är lite trött.
 
Topp