• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med storlek och handleder..

Hallis

Panerai
2-Faktor
Är 195cm, upplever 40mm som den minsta storleken jag kan bära utan att det känns/ser konstigt ut. För mig är 40mm en dressare på samma sätt som min lilla farfar (ca 160cm på ålderns höst) rockade 34mm @Challe .

Är själv 1,86 och använder nu endast 34-36 mm. Kände mig som en clown med 43mm..
 

Såkkett

Omega
@yonsson ger 15.5x2.25=34,9 jag har en gammal Orient från högstadiet som är 34 och den känns försvinnande liten
@Asplund ger 5.5x7.75=42.5 och jag har inte ännu provat en 42mm som känts lagom, må vara att det är acceptabelt (likväl som en 34 kan vara det) så jag får nog föreslå att någon jobbar fram en ekvation som tar lug to lug, handledsbredd och klockdiameter i alla fall. Tror inte hanledsdiameter, kroppslängd eller handstorlek påverkar nämnvärt gentemot föregående parametrar.
 

rharrysson

Breitling
Fjolligt?! Vafan klockan ser skitstor ut och din arm är ju beklädd med björnpäls. Det finns inte tillstymmelse till fjollighet där. o_O;)

Nu får ni fan skärpa till er i den här tråden. :stop::facepalm:

Så jag kan plussa på ett par centimeter med allt hår?! Fint, då kan jag bära alla stora klockor utan att må dåligt :D

Menar ju självklart att klockan är oproportionerligt stor mot mina kycklingarmar! :shifty:
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Så jag kan plussa på ett par centimeter med allt hår?! Fint, då kan jag bära alla stora klockor utan att må dåligt :D

Menar ju självklart att klockan är oproportionerligt stor mot mina kycklingarmar! :shifty:

I den vinkeln tycker jag att det ser helt ok ut! Alltid jättesvårt med storlek på bild då jag nästa alltid tycker att det ser annorlunda ut irl. Oftast upplevs klockan som större på bild. Det viktigaste är att man är nöjd själv men ibland blir jag så trött på att alla ska ha klockor stora som stekpannor. För mig (med mina stickor till handleder) är 40 mm absolut max.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
I den vinkeln tycker jag att det ser helt ok ut! Alltid jättesvårt med storlek på bild då jag nästa alltid tycker att det ser annorlunda ut irl. Oftast upplevs klockan som större på bild. Det viktigaste är att man är nöjd själv men ibland blir jag så trött på att alla ska ha klockor stora som stekpannor. För mig (med mina stickor till handleder) är 40 mm absolut max.

Inget att bli trött på, vi gillar olika. :)
Jag kör på 44mm ibland.
DSC_0552-01.jpeg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Just nu pendlar jag mellan två stycken
Sjöö Sandström Utc Skydiver och Speedmaster Pro. Jag är 190 och ingen liten pojke. 18,5-19 cm handleder.
Skydivern funkar men är i största lager med sina 44 mm. Speedmastern med sina 42 är precis lagom. Detta är väldigt individuellt vad man föredrar och för mig passar 42 mm bäst.
1457129843445407935663.jpg

Speedmaster Pro

1457129914803440260083.jpg

Sjöö Sandström Utc Skydiver
 

rharrysson

Breitling
I den vinkeln tycker jag att det ser helt ok ut! Alltid jättesvårt med storlek på bild då jag nästa alltid tycker att det ser annorlunda ut irl. Oftast upplevs klockan som större på bild. Det viktigaste är att man är nöjd själv men ibland blir jag så trött på att alla ska ha klockor stora som stekpannor. För mig (med mina stickor till handleder) är 40 mm absolut max.

Jag förstår vad du menar! Fördelen med just Ecozillan är ju att även om den är groteskt stor så är den ju allt annat än "stekpanna" :D
 

Patrik72

Cartier
Själv är jag 176cm lång med 17,1cm runt handleden. Jag är dessutom smal som en sticka!
Har inga problem med att bära 44-45mm så länge klockan är kortare än 52mm (Horn till horn).

Armida A4´an var för stor för mig. Men jäklar vad jag gillade den.
Armida.jpg


Hamilton:
Hamilton.jpg

Speedy:
Omega.JPG

Buler:
Buler.jpg
 
Ni som har lyckats mäta er handled till en decimal, hur gör ni det? Själv tycker jag det varierar med upp till flera mm under en dag och kanske en halv centimeter mellan sommar och vinter. Sen beror det ju på exakt var man mäter och hur mycket man drar ihop måttbandet också.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
@yonsson ger 15.5x2.25=34,9 jag har en gammal Orient från högstadiet som är 34 och den känns försvinnande liten
@Asplund ger 5.5x7.75=42.5 och jag har inte ännu provat en 42mm som känts lagom, må vara att det är acceptabelt (likväl som en 34 kan vara det) så jag får nog föreslå att någon jobbar fram en ekvation som tar lug to lug, handledsbredd och klockdiameter i alla fall. Tror inte hanledsdiameter, kroppslängd eller handstorlek påverkar nämnvärt gentemot föregående parametrar.

Min ekvation är såklart vad du absolut max bör bära. Dvs. Den fungerar ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Gillar knasiga funderingar ;)
Är 189.5cm över havet.
Handsk storlek 8.5-9 dvs normal
image.jpeg
image.jpeg


Tycker Omegas fläskläpp på 45.5 mm bygger mer på höjden än på bredden dock väger klockan 217 gram mot Subens 152 gram. Personligen har jag alltid sett bort ifrån större klockor, men förra veckan kände jag att det var dags och prova och det ångrar jag inte.

Min personliga åsikt är att större klockor anses som vulgärt och smaklöst i allmänhet, men vem f-n bryr sig om man tycker klockan är fin och upplyftande för humöret. Våga 42+ ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
40 och 42 mm kan väl knappast se ut som damur på en handled som är 18!?! Det får du fan bevisa med en bild! :p
Har inget bildbevis men var inne hos Nymans för ett par veckor sedan för att försöka övertyga mig själv om att jag skulle gilla Sub och GMT men det gick åt helvete. Provade Explorer 2 också men jag är inte redo, de ser ut som barnklockor jämfört med dem jag brukar bära (44, 44, 44 och 43). Något med designen som får dem att se små ut. Hoppas det är en fas jag växer i från :D
 

BOTL

Panerai
Kan vara @BOTL . Han provade ett par vintage 35-or då vi fikade, de syntes knappt och banden gick inte att knäppa...
21 * 2,25 = 47,25...nja den ekvationen är nog mest framtagen för den som tycker det är fiffigt att köpa XXL-kläder på crossfiten och tro att man är av herrstorlek (här lär du inflika en portion humor men ligger ändå nåt i det)

40-43 är lagom på mig.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Inte för att gå allt för off topic. Men jag tror att om Patek hade fått för sig att släppa sin flygare som 45 mm hade bara puristerna kräkts ibörjan men den hade nog välkomnats av en annan publik. Men som sagt vem bryr sig...
 

Brodeur

Omega
Är inte detta mer en fråga från klocka till klocka, begränsningen enligt mig är när klockan känns klumpig.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag är 192cm och kör 34mm. Tycker den sitter perfekt på mina 16.5 handleder :)

20160228_120012.jpg
20160223_115354.jpg


Denna tycker jag ser knas ut på mina handleder, även om jag tycker klockan i sig är snygg:
20160228_121720.jpg
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Har ca 16,5cm i omkrets och kör endast på klockor som inte är större än 40-41mm. Min Sinn är 38,5mm och är perfekt i mitt tycke.
image.jpg
 
Topp