Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det kom ett paket från Åre

Diskussion i 'Lifestyle' startad av svesam, 2 mars 2016.

1. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Det dök upp ett rejält paket från Åre Skidfabrik igår :)

image.jpeg

Spännande, spännande...

image.jpeg

image.jpeg

Bam, ett par Extrem Project 100 :)
    Nu jädrar ska här åkas!!
    image.jpeg image.jpeg

Alpin skidåkning en materialsport?!?
    Näää...
    Samlingen hitills.
    3 till grabben
    3 till mig
    1 till frun
    Samlandet är lika beroendeframkallande som klockorna :)
    image.jpeg

Bifogade filer:

Linkan, Grafton, Simpatico och 12 andra gillar detta.
  2. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul, hur många dagar blir det per år samt vilken är favoritdestinationen?

svesam gillar detta.
  3. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Roligt! Ska försöka fixa någon bild på min samling också! :D Dem är hos min mor och far men ska troligtvis hem någon helg fram över.

svesam gillar detta.
  4. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Häftiga prylar svesam! Där här är mina gamla Hanson-pjäxor som jag tjatade till mig i mitten av 80-talet! Coolast då, vågar nog inte köra i pisten med dem idag
    utan att bli betraktad som komplett galning:) Hela innerskon är pulvriserad. Gummit har smält efter jag har förvarat dem på tok för fuktigt/slutet. Trist eftersom jag på något sätt gillar dessa kultpjäxor fortfarande!

DSCF3117.JPG

Grafton, svesam, Denke och 1 annan gillar detta.
  5. Aelgen

Aelgen Bonde

Snyggt!! Riktigt bra skidor.
    Är prylnörd av rang när det gäller skidor... Ligger inne på 4 par egna nu med ett 5e par på gång.
    Förvisso åker jag närmare 30-40 dagar per säsong så jag tycker det är helt rimligt! Tjejen håller inte helt med...

Empa, svesam och Callxx gillar detta.
  6. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Roligt!
    Det är alltid bra att ha ett par extra skidor ;)

svesam gillar detta.
  7. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Kul, bra val där @svesam !
    Jag har ett par nya lagg som väntar på mig där hemma också!

svesam gillar detta.
  8. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Härligt!
    Blivit helt biten av skidor efter 25 år på bräda.
    Köpte mina första lagg i år, blev ett par Blizzard Brahma. Har fått ihop 7 åkdagar än sålänge i år. Blir 5 eller 6 till.
    Pjäxor blev det i fjol, köpte ett par Atomic Waymaker Carbon 130. Misstänker att jag snart trillat dit även vad det gäller "samlandet" :D

svesam gillar detta.
  9. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Kastar upp en suddig bild på mina då jag faktiskt har en :p
    Tänkte skaffa mig ett par nya men jag åker så lite..

svesam gillar detta.
  10. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Blir det vårtan ?
    :)

svesam gillar detta.
  11. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grymma! De där är riktigt roliga att åka på, nästan de roligaste jag kört. Kommer nog lägga en beställning på ett par sådana eller opinion.

Kör med dessa PT 183:eek:r för närvarande.

watchwelder, svesam och Aelgen gillar detta.
  12. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    2015-01-08 11.59.18.jpg
    Rossignol Soul 7, fin fina skidor som passar min åkstil perfekt, kanske lite tunga att köra när det är blå is men jag ska inte klaga.

svesam gillar detta.
  13. Aelgen

Aelgen Bonde

Hittade en bild från förra året på mina favoriter, också från Åre Skidfabrik fast av märket Hendryx. Lätt det bästa jag åkt på i mitt liv! Kommer aldrig göra mig av med dessa.
    2015-02-26 13.17.38.jpg

Mykeys och svesam gillar detta.
  14. MrSundstrom

MrSundstrom Friends of KS

Var sjutton är puder-laggen?!;)

Senast ändrad: 2 mars 2016
    watchwelder och svesam gillar detta.
  15. MrSundstrom

image.jpeg
    Här är skidorna jag har uppe i Umeå. Park- och Telislaggen ligger fortfarande nere i Helsingborg! P.S Dubbla uppsättningar är coolt :D

Mykeys, Fredrik (Swe) och svesam gillar detta.
  16. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    I princip varje dag i hemmabacken dec - april
    Favoritmålet till fjälls med ca 20 dagar den här säsongen är
    Vemdalsskalet o Björnrike.

17. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Givet :)

Jonte73 gillar detta.
  18. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Ska bli spännande att se om jag kan hålla jämna steg med polaren till påsk
    på hans 917 Limited... :)

Aelgen gillar detta.
  19. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Funderar som sagt på ett par nya..
    Vad kör ni med för längd i förhållande till er egen längd?
    Kollat runt lite och det är x längd + y om du åker här och minus z om du åker si osv..

Hur väljer ni? :eek:

20. MrSundstrom

Det beror helt på vilken typ av skida det handlar om, teknik, fysik och var du kommer använda skidan. Går inte att besvara med en enkel formel tyvärr.

svesam gillar detta.
  21. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Jo iofs. Men ett hum på vanlig åkning tänkte jag att man skulle få ut. Jag är runt 193 och har kikat runt lite från 180-190cm.

Nu åker jag mest pist men gillar såklart lite lössnö. Brukar inte bli så mycket för varje gång jag tar mig utanför pisten hugger snön tag i ena skidan och jag flyger iväg som en vante. :)
    Ska kolla efter något med lite rocker på, det skulle tydligen hjälpa, + lite bredare än vad jag har nu.
    Får nog dra och snacka med någon affär.

22. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Pist och puder förtjänar olika skidor tycker jag.
    En ren pistskida att smiska manchester med och en bredare när det blir uppkört/slaskigt/löst.

Längden är beroende på din färdighet och vad skidan ska användas till som @MrSundstrom konstaterade.
    Själv kör jag 172 (radie 13m) på mina Rossi slalomskidor som jag åker bana med.
    178cm (radie 17m) på Dynastarskidorna som jag har som riktiga pistsmiskare.
    186cm (radie 19m) på Project 100 som är rena allmountainskidor.
    Jag är 184cm/88kg och hyfsat avancerad åkare, enligt mig själv ;)

Tipset för att köpa skidor, dra till en fjällort och prova igenom sortimentet tills du hittar det du trivs med.
    Att "blindköpa" skidor är i princip lotteri enligt mig...

Fredrik (Swe) och Aelgen gillar detta.
  23. Aelgen

Aelgen Bonde

Precis som MrSundstrom säger så är det en mängd faktorer som spelar in och hur du själv föredrar att åka. Korta/långa svängar, hög/låg fart etc.. Så gillar du snabba korta svängar ska du ha korta skidor med liten tight svängradie, dock är dessa knappast roliga utanför pisten om man jämför med riktiga puder lagg. Gillar du att åka snabbt i stora svängar, har bra teknik och vill åka offpist bör du snarare titta på några skidor som är runt 190-195 långa, minst 100mm i midjan (gärna mer), 17+ meter i svängradie samt eventuellt med rocker om du tycker det är kul.
    Rocker är ju väldigt trendigt att ha och används ofta i marknadsföring, men det betyder per automatik inte att skidan är bättre än en utan.

Rocker + bredare skidor gör lössnö åkning betydligt lättare så där har du helt rätt. Jag tycker personligen att ett par bredare skidor med vettig rocker funkar alldeles utmärkt som enda skida. Lär man sig väl åka på dem så kan de vara vansinnigt roliga i pisten också. Om man nu inte åker väldigt mycket skidor på ett år för då är det roligast att ha en skida för puder och en för pist.

svesam gillar detta.
  24. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

@svesam @Aelgen Det var en jäkla jungel!
    Så seriöst kör jag inte. Blir mellan 0 och en vecka per år uppe i Tänndalen. Så får försöka hitta ett par vettiga Allmountain med någon lämplig längd och anpassa mig helt enkelt :p
    Tack dock för svaren.
    Lite längd, lite rocker och lite bredare än nuvarande ska väl bli bra ;)

De ä bar å åk!
    Får väl anpassa mig efter skidorna :p

svesam gillar detta.
  25. Aelgen

Aelgen Bonde

Haha ja det är lite av en djungel och den blir bara djupare om man dessutom är prylnörd :)

Men det finns ofta bra hjälp att få i vettiga butiker som kan peka dig i rätt riktning. Bor du i Göteborg besök Skistore, i Stockholm tror jag Alpingaraget är bäst. I någon annan stad vågar jag inte rekommendera någon...
    Men som All-Round skida för dig med den mängd du åker tycker jag du ska titta på ca 190 cm i längd och ungefär 100mm i midjan. Extrem project 100 som Svesam köpt i första posten är en mycket trevlig Allround skida.
    Lycka till!

svesam och Callxx gillar detta.
  26. MrSundstrom

Glömde skriva vilka skidor det är på bilden. Från vänster; Extrem Project Opinion 118 LDE 187 cm, Head WORLDCUP iSpeed 180 cm.

svesam gillar detta.
  27. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Är de högra knäckta? Eller är det mina ögon som spelar mig ett spratt?

28. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Tack!
    Kanske bara slå till då? :) http://www.blocket.se/stockholm/Extrem_Project_100_grymma_allmountainskidor_65516739.htm?ca=11&w=3

Edit: alternativt http://www.blocket.se/stockholm/Volkl_Bridge_187cm_65343714.htm?sa=1
    Åsikter om dom? :)

svesam gillar detta.
  29. Aelgen

Aelgen Bonde

Se där ja! Har lite dålig koll på olika versioner av Project 100 men tror det är förra årets modell och de har nog inte gjort några större förändringar till årets, men det vågar jag inte svära på. Dock bra pris på skidorna om de stämmer enligt beskrivningen.
    Vad väger du om man får fråga?
    Är lite rädd för att de är för korta för dig, men vet inte om de görs längre än 186 cm.

Völkl Bridge har jag inte åkt på och vågar inte uttala mig, förutom att Völkl generellt gör överjävligt bra skidor.

svesam gillar detta.
  30. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Jag är en tunn spillevink. Runt (knappt?) 70 pannor utspridda på mina 193 cm. Så kanske är bra att dom inte är allt för långa då jag inte är något muskelpaket precis..