• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det kom ett paket från Åre

Aelgen

Omega
Då tror jag de Extremen blir väldigt bra utan att kosta skjortan. Kan dock vara bra att kolla ordentligt på dem och se så det inte är några skador, främst nära kanterna då skador där lätt kan förstöra skidorna (kanten kan slitas loss om du har otur).
Beroende på när du behöver dem kommer skidbutikerna börja rea ut sina skidor inom kort så där finns också läge att fynda helt nytt.
 

DrDre

Patek
Häftiga prylar svesam! Där här är mina gamla Hanson-pjäxor som jag tjatade till mig i mitten av 80-talet! Coolast då, vågar nog inte köra i pisten med dem idag
utan att bli betraktad som komplett galning.
DSCF3117.JPG

Jag har ett par gamla Raichle från ung samma tid. Personalen i skidshopen avrådde mig från att använda dem. De sa att skalet kan spricka när som helst om det utsätts för påfrestningar vilket ju kan vara direkt farligt så det är nog bäst att låta dem stå kvar på hyllan.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Snygga skidor svesam!

Har själv tagit steget mot bredare skidor och kör Völkl RTM 84 176cm, är 185 och ligger på 80kg. Provade 182cm för något år sen och upplevde att 182cm var lite svårare att hantera. 176 är tillräckligt styv för mig och lättare att slänga runt på skär. Provade lite offpist i Skeikampen förra helgen och det gick fint, men då är jag ingen offpist åkare direkt :)
 

Lowe92

Cartier
Verkar ju vara väldigt mycket bra kunskap i den här tråden så slänger ut en fråga. Är 1,65 å väger typ 65 kg. Är sugen på ett par som ska vara lite allround, gärna funka ok både i pist och utanför, dock blir det nog mest pist om man ska vara helt ärlig.
Funderar på lite vad man bör tänka på i längd och bredd och ev konkreta tips på något märke/modell
 

svesam

Rolex
Verkar ju vara väldigt mycket bra kunskap i den här tråden så slänger ut en fråga. Är 1,65 å väger typ 65 kg. Är sugen på ett par som ska vara lite allround, gärna funka ok både i pist och utanför, dock blir det nog mest pist om man ska vara helt ärlig.
Funderar på lite vad man bör tänka på i längd och bredd och ev konkreta tips på något märke/modell

Kolla in Rossignol experience 84 i längd 170cm om du är hyfsat duktig åkare annars längd 162cm.
Grym allroundskida
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad kör ni för brallor? Skal eller något med lite foder? Gore-tex vs något med lite stretch?
 

Aelgen

Omega
Verkar ju vara väldigt mycket bra kunskap i den här tråden så slänger ut en fråga. Är 1,65 å väger typ 65 kg. Är sugen på ett par som ska vara lite allround, gärna funka ok både i pist och utanför, dock blir det nog mest pist om man ska vara helt ärlig.
Funderar på lite vad man bör tänka på i längd och bredd och ev konkreta tips på något märke/modell
Kan inte annat än hålla med Svesam. Duktiga åkare bör generellt ha längre skidor och sämre åkare bör hålla sig till kortare skidor för att de ska vara lättare att svänga med. Är sjukt omotiverande och svårt att utvecklas som åkare om man kör på för långa och styva skidor, medan det är våldsamt trist att som duktig åkare köra på för korta och mjuka skidor (om nu inte kortsväng är ens grej).

Vad kör ni för brallor? Skal eller något med lite foder? Gore-tex vs något med lite stretch?
Beror nog på vart du ska åka. Jag åker bara i Alperna och där är det sällan kallare än -10 så då funkar skalbrallor och ett bra underställ utmärkt. Skulle jag åkt mer i Skandinavien där temperaturen generellt kan vara bra mycket lägre hade jag nog kört på fodrade.
Jag kör enbart Gore-tex, antagligen lurad som alla andra av deras starka varumärke men det funkar bra för mig!
 

Calfen

Panerai
Verkar ju vara väldigt mycket bra kunskap i den här tråden så slänger ut en fråga. Är 1,65 å väger typ 65 kg. Är sugen på ett par som ska vara lite allround, gärna funka ok både i pist och utanför, dock blir det nog mest pist om man ska vara helt ärlig.
Funderar på lite vad man bör tänka på i längd och bredd och ev konkreta tips på något märke/modell

Väger man under 70 kg och inte har världens starkaste benmuskler eller är en proffsåkare kan det vara bra att testa damskidor och se hur de funkar :)
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Väger man under 70 kg och inte har världens starkaste benmuskler eller är en proffsåkare kan det vara bra att testa damskidor och se hur de funkar :)
Där håller jag inte alls med. Väger man runt 60-70kg och är en medelgod åkare hade jag aldrig köpt ett par damskidor, snarare ett par mindre styva herrskidor. Damskidor (förutom FIS-skidor) tenderar att vara väldigt mjuka och kommer helt enkelt inte vara bra för någon som åker brantare än gröna backar.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Beror nog på vart du ska åka. Jag åker bara i Alperna och där är det sällan kallare än -10 så då funkar skalbrallor och ett bra underställ utmärkt. Skulle jag åkt mer i Skandinavien där temperaturen generellt kan vara bra mycket lägre hade jag nog kört på fodrade.
Jag kör enbart Gore-tex, antagligen lurad som alla andra av deras starka varumärke men det funkar bra för mig!

Jag håller mig mest i Sverige och Norge, ibland kan det ju bli lite kallt men oftast få blir jag för varm i mina fodrade Peak brallor som säkert är +10år.

Fördelen med skal är ju att man kan bestämma värmegraden själv med antal förstärkningsplagg, sen är GORE-TEX Pro shell riktigt bra.

Ja precis, har lite olika merino underställ och shorts som jag kör under. Gore-tex pro lät dyrt, provade ett par Black Diamond hos lokala handlaren som hade Gore-tex pro, sköna men dyra.
 

Calfen

Panerai
Där håller jag inte alls med. Väger man under 70 kg och är en medelgod åkare hade jag aldrig köpt ett par damskidor, snarare ett par mindre styva herrskidor. Damskidor (förutom FIS-skidor) tenderar att vara väldigt mjuka och kommer helt enkelt inte vara bra för någon som åker brantare än gröna backar.

Håller med dig men ändå inte ;) Jag kör själv med långa herr skidor dock testade jag ett par damskidor av völkl några år sedan vägde då typ 65 och hade inte tränat överhuvudtaget på ca 5 år och upplevde skidorna som toppen bra :)
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Vad kör ni för brallor? Skal eller något med lite foder? Gore-tex vs något med lite stretch?
Kör med båda varianter, varierar beroende på vart jag är, I Norden är det nästan alltid med fodrade. Är det fint väder så blir det givetvis tunna skal med lämpligt antal lager.
 

Lowe92

Cartier
Väger man under 70 kg och inte har världens starkaste benmuskler eller är en proffsåkare kan det vara bra att testa damskidor och se hur de funkar :)

Där håller jag inte alls med. Väger man runt 60-70kg och är en medelgod åkare hade jag aldrig köpt ett par damskidor, snarare ett par mindre styva herrskidor. Damskidor (förutom FIS-skidor) tenderar att vara väldigt mjuka och kommer helt enkelt inte vara bra för någon som åker brantare än gröna backar.

Musklerna är det lyckligtvis inga problem med och har väl iaf åkt minst en vecka per år de senaste 15 åren så tycker själv att jag ligger på en medelbra nivå. Men tackar för tipsen! Har mest ärvt skidor från kusiner/syskon osv så har själv inte någon erfarenhet av att köpa eller testat egna skidor riktigt men känner att det är dags nu.
 

Aelgen

Omega
Musklerna är det lyckligtvis inga problem med och har väl iaf åkt minst en vecka per år de senaste 15 åren så tycker själv att jag ligger på en medelbra nivå. Men tackar för tipsen! Har mest ärvt skidor från kusiner/syskon osv så har själv inte någon erfarenhet av att köpa eller testat egna skidor riktigt men känner att det är dags nu.
Det blir roligare när man har sina egna grejer, jag lovar!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det blev Gore-Tex Pro och nya goggles, är sjukt sugen på att åka. Har nybrynade kanter, vallade skidor och solen skiner.
 
Topp