Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det romerska siffersystemet- IV eller IIII

Diskussion i 'Diskussion' startad av Hugii, 19 september 2014.

1. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

Har undrat ett tag varför det står IIII och inte IV (siffra 4) på "roman"-tavlor?
    Det blir galet om min grabb lär sig fel och får underkänt i matte pga mig och en klocka som han sett :)

Varför används IIII? (det är inte färre tecken än IV)? Även om det skulle vara äldre så borde de ändrats med tiden, kan man tycka. :)

Finns det klockor med en IV på tavlan?

2. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Nu är jag ingen expert men jag tycker det ser konstigt ut med IIII istället för IV.

(lånad bild)

Rockenfeller och eriksson850 gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    IV

Icaras, jabla och Guskleto gillar detta.
  4. garfield

garfield Friends of KS

5. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    IV är det korrekta romerska sättet. Men IIII används för mer harmoni till tavlan (en av teorierna).
    Du bör alltså lära sonen IV ;)

Edit: Garfield hade lite fler stories än jag :)

Sandkvist gillar detta.
  6. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

heheh den här var rolig...
    This is apparently because "IV" is an abbreviation for "Jupiter" in Roman times. So they decided to use "IIII" so that their public clocks didn't have "1 2 3 GOD 5..." written on them. I find it interesting that this bit of knowledge has been missed by some architects with their big, pompous monuments_to_themselves proudly displaying a giant "IV" just like a cheap imported clock.

men det var tydligen helt ok att, i vanliga fall, skriva och räkna 1 2 3 GOD 5.... :banghead:

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

8. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

jag har tänkt på det.. men problematiken kvarstår när det gäller IX-X-XI dvs 9-10-11 :) .. eller tänker jag fel?

Aurum och StrawberryFields gillar detta.
  9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nej du har rätt, satt och tittade på DDn här ovan.

10. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag fick förklarat för mig att det blir bättre balans med IIII än IV på tavlan så tavlan ligger mycket mer platt istället för obalanserat.

Hur som helst så stör jag mig på det, väldigt mycket

11. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

jag stör mig inte heller... :) men kul att höra hur folk resonerar och vilka logiska förklaringar kan ligga bakom något sådant :)

Vad skulle IIII-balansera mot? man kan tänka sig att den ska balansera mot VIII (som är också 4-tecken).... men sen har vi III-som balanserar mot IX... och do blir det obalans :)

12. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Sant... Du har 8 på ena sidan och 11 på andra sidan.
    Samt att tecknerna på vänstra sidan faktiskt är större rent fysiskt, dvs tyngre.

13. nissehult

nissehult Friends of KS

Erhm, va?

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

15. nissehult

nissehult Friends of KS

Jaha. Det har jag inte tänkt på. Dom måste ju ha provat med att vrida den men tyckt att det går emot designen, alternativt inte spelar så stor roll.

16. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har även hört någon teori om att IIII är historiskt korrekt och IV är ett senare påfund. Rätt eller inte låter jag vara osagt.

Hugii gillar detta.
  17. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

Ibland skrivs 4 som IIII istället för IV, vilket man ofta kan se på klockor som använder sig av romerska siffror. Båda sätten har använts sedan antiken men man tror att IIII var det äldre sättet att skriva, liksom VIIII var föregångare till IX (9). Anledningen att man gick ifrån den längre varianten var troligen för att minska antal tecken när man skrev. Om man till exempel ville skriva 1999 så blev den längre varianten MDCCCCLXXXXVIIII medan den kortare blev MCMXCIX, vilket alltså blev betydligt färre tecken. För årtalet 1999 kan man ju också skriva MIM om man vill fast detta anses inte riktigt fint att göra så.

http://www.historiesajten.se/handelser2.asp?id=63

Xaero och vonhall gillar detta.
  18. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Som redan nämnts är det är ju inget nytt påfund att använda IIII.

Inte ens på urtavlor. Tavlan till klockan i domen i Florens målades 1443 och ser ut så här:

(Smutt funktion på klockan rent generellt också - den har bara en visare och den ställdes så att den räknade ner antal timmar på dygnet som är kvar till mörkret faller).

Affe gillar detta.
  19. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Räknar man med romerska siffror i dagens skola?! Det gjorde man ju inte ens på min tid! Men tiderna förändras ;)

per nordström gillar detta.
  20. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Affe, kan det ha att göra med att på din tid var ni upptagna med att uppfinna hjulet och hålla elden vid liv?
    ;):D:cigar:

Affe gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield