• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det var obehagligt....

Syven

Panerai
2-Faktor
Bra att du var med på noterna!
Mycket obehagligt. Sen tycker jag personligen att det var bra att de var borta sen när du gick tillbaka. Lätt att det kan eskalera vid en konfrontation.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Fan vilken tur! Du funderade inte på att snacka med dina polare om det innan du gick på toa? Eller var det först där du insåg att det var skarpt läge?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Senast ändrad:

Ryttaren

Rolex
Som uppväxt Stockholmare som flyttat ut på landet sedan 6 år så blir man nästan chockad över utvecklingen i vår fina huvudstad. Självklart var det stök förr också men antalet rån och oprovocerade överfall verkar ju ha ökat rejält om man ska gå på rapporteringen. Besöker city väldigt sällan numera men man hör ju från kompisar som bor kvar att klimatet förändrats. Var ska det sluta...
 

fc2

Rolex
Börjar bli riktigt tråkig utveckling i samhället. Jag har ändrat mina tankar kring vad jag ska bära och när och allt oftare blir det utan klocka när jag är ute på stan sent.
 

Boris Balkan

Fark you!
Skjorta, slips, finbyxor med sportjacka..

Och med sportjacka menar du blazer inte en adidas med blixtlås?

Jäkligt trist händelse och det låter som samma brottslingar som rapporterats i DN och SvD. Tur att du var vaken.

Spelar det någon som helst roll? På vilket sätt förändras händelsen beroende på personernas härkomst?

Det tycker jag är intressant. Oavsett om man är SD*-fanboy eller inte.

* ;)
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fyfan vad obehagligt. Känner att jag precis som du skulle få ett sånt jävla adrenalinpåslag av nåt sånt där. Tur att du var nykter och att du var på hugget.:cool:
 

mDavid

Breitling
Sånt här är ju så tråkigt att läsa, tur att det slutade någorlunda väl iaf! Känns som att klockor har blivit ett allt vanligare byte med tanke på hur mycket som skrivits här på KS under senare tid..
 

fc2

Rolex
Här är något för alla statistikförnekare att läsa. Våld och personrån ökar inte i Sverige.
http://mobil.dn.se/ledare/huvudledare/bland-statistikskeptikerna/

Nu går jag OfT här men det finns en diskussion om detta här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222386
där man kan läsa tex följande:

"Om vi tittar på anmälda våldsbrott per 100,000 invånare?

1975: 330
1980: 384
1985: 482
1990: 610
1995: 749
2000: 853
2005: 1 041
2010: 1 204
2014: 1 115
"

DN's agenda lös igenom lite väl tydligt tyvärr och hela frågan om hur man ska tolka statistik är komplex. Säger inte att hela DN's artikel är felaktig men statistiken är inte heller så lättydlig som journalisterna verkar tro.

"
Vad DN inte nämner är att det inte är våldet som har sjunkit, det är antal som dör av våldet. Bättre ambulans och akutvård räddar dramatiskt fler våldsoffer. Antal anmälda mordförsök har inte sjunkit, däremot sjönk andel som dör av våldet. Dessa tendenser finns även i andra länder och är inte synonymt med minskat kriminalitet. När dödlighet från given mängd våld sjunker är antal som dör ett missvisande mått på brottslighet. Rättspatolog Jovan Rajs gav denna exempel ”Lasermannen sköt elva personer, varav en dog. På 30-talet skulle åtta eller nio ha avlidit, på 70-talet ungefär fem och i dag förmodligen ingen”.

Sveriges befolkning har ökat med ca 17 procent sedan 1980. Samtidigt visar Brå att antal anmälda mordförsök, misshandel och rån mer än fördubblats. I SCBs undersökning av levnadsförhållanden har andel som uppger att de blivit utsatta för våld likaså ökat mellan 1980 och sist rapporterade år 2007. Att antal väktare tredubblats och utgifter på larm och övervakning ökat ännu mer tyder heller inte på ökad underliggande trygghet.

Ökad trygghet och minskat våld är knappast vad en seriös granskning av statistiken tyder på. Statistiken visar ungefär vad tidningsrubrikerna visar, nämligen att våldet har ökat jämfört med exempelvis 1980.
"

Förlåt om jag gick utanför trådämnet men man måste se klart och nyanserat på dessa frågor. En artikel i DN ger inte alltid klara svar.
 

fc2

Rolex
För att fortsätta till klockämnen; tror ni att ägare av Rolex är mer utsatta? Personligen tror jag det av två anledningar. 1. alla vet vad en Rolex är och den symboliserar lyx för 99% av befolkningen och 2. jag inbillar mig att de är lättare att sälja oavsett om den säljs hederligt eller som resultat av stöld.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Har det någon betydelse?

Jag som har rakad skalle kanske blir kränkt av att höra förövarnas eventuella hårfärg och frisyr nämnas så det kan också med fördel lämnas bort. Vi vill inte generalisera att män är våldsammare så kön bör ej heller nämnas. Vi kan säga att det helt enkelt var två människor som ville åt TS' klocka, ok? Eller så är vi på det här forumet tillräckligt mogna för att uppskatta noggranna signalement utan att den fördenskull tro att alla skalliga är kriminella.. ;)
 

Jonte73

Audemars
Skönt att det gick bra den här gången.
Nu anmäler du det inträffade då dessa brott just nu är prioriterade av citypolisen.
Har stället kameror så kan du med en anmälan hjälpa till så att andra slipper bli drabbade.
 
Topp