Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det verkliga problemet med att köpa klockor på ebay

Diskussion i 'Diskussion' startad av Optimisten, 25 oktober 2013.

1. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Det verkliga problemet med att köpa klockor på ebay ligger i att:

(vi antar här att du köpt en äkta klocka med ebay paypal "buyer protection", jag tycker inte fakes är ett jätteproblem på ebay)

a) säljare så ofta överdriver skicket på klockor, ofta med ursäkten att de inte kan så mycket om klockor, ständigt detta "nyskick" / "mint" + kassa mobilfoton

b) säljaren tycker sig sedan vara mycket givmild när säljaren accepterar en retur

c) DU betalar enligt reglerna returfrakten, även om klockan var felaktigt beskriven

d) DU fegar ur att ge köparen negativt betyg, tidigare för du vet att säljaren kommer hämnas genom att ge samma tillbaka, nu när de inte kan hämnas så fegar du ändå ur för du inte vill komma på någon una-bomber maillista.

e) Säljaren kan endast med kostnaden för en frakt och lite ebay-avgifter hitta nästa köpare som förhoppningsvis inte orkar bråka och skicka tillbaka klockan. Säljaren fick ju ingen negativt betyg av dig.

Jag har snart tröttnat på att köpa klockor på ebay, får nog bli andra vägar i fortsättningen ("privat" och chrono24).

Eric Jajjamensan P och maxmol gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fattar inte varför folk köper begagnade klockor på ebay när det finns säkert 10 bra klockforum?
    Förstår inte heller hur man kan handla från någon med dåliga objektsbilder oavsett vilken plattform klockan säljs på.

3. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Fine att du slutar ebaya, kanske dags att börja köpa NYA klockor om du oroar dig över precis vad som helst!
    Köpa begagnat är väl alltid/oftast/ibland lite rysk roulette.

eriksson850 och 80talisten gillar detta.
  4. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Tycker samma sak gäller tradera. Sen är det hysteriskt kul att inlägget är skrivet av optimisten. :p

eriksson850, Icaras, Bojke och 7 andra gillar detta.
  5. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Att du inte vågar ge ett negativt betyg säger mer om dig, varför inte ?

Handla från trusted sellers med gott renome och bra bilder så är chansen att råka ut för strul mindre.

Compiss gillar detta.
  6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fast stora delar av det där stämmer ju även väl in på semiprofessionella säljare på forum..

Optimisten gillar detta.
  7. _jonte

_jonte Friends of KS

Men varför inte ge negativt betyg?? är ju det betygssystemet är till för lixom! (förstår vad du menar, men men...)

8. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Är man väldigt specifik i vad man vill ha
    modell, urverk, urtavla, armband
    samt att det handlar om en lite "billigare", typ under 20 000 kr klocka, så kan det vara mycket lättare att hitta det man vill ha på ebay.

vissa tjommar har bara mobilkamera - och visar det sig en förmåga att alltid tycka att det de har är i nyskick.

9. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Oroa mig över vad som helst :) Typ repat glas och skitig urtavla?

Hör av dig när du är sugen på att köpa, jag har lite klockor i "nyskick" som du kan köpa och inte oroa dig över! Jag köper inte nytt när beg, och då pratar jag genuint fina beg, kostar 60% av nypris.

10. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Även en optimist kan ha en dålig dag!

wundlander gillar detta.
  11. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Som sagt letar jag efter väldigt specifika saker, och då är det privatsäljare, ofta, och jag köper bara av säljare med höga betyg. Visst, bra bilder är viktigt, men det går att fuska med bilderna också. Inte bara photoshop utan val av ljuskälla (allmänljus eller spotlight, det senare är mycket mer avslöjande etc).

12. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Ja, men semiproffsen och proffs (med butik) kan ofta beskriva en klockas skick någorlunda.

13. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Vad handlar du med för slags klockor då? Jag är ute efter en Marc Eckô, gärna guldpläterad!

Spencer gillar detta.
  14. Spencer

Nej du min vän, vet du hur många gånger jag blivit blåst av herrar på svenska forum som man borde lita på.. Åtminstone tre Rolex har varit skräp i verken utan att de yppat det..
    Jag köper inte längre på det viset.

15. Gavve

Gavve Greven

Menar du han som tar så dåliga bilder?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

16. Spencer

He he, visst är han en av dem :D

17. Emil

Emil Borgare

kräv bättre bilder och dokumentation om dem "lovar" detta i annonsen!? ¨jag har aldrig blivit tutad hittills.
    är man för godtrogen, desperat eller manisk i sina klockköp så går det utför förr eller senare!

18. Spencer

Optimisten gillar detta.
  19. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Att det är en "känd" handlare betyder tyvärr inte att något är 100% säkert. Det sockras nog rätt rejält i annonser från handlare världen över.

20. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Det var ett intressant inlägg. Man borde alltså begära en amplitudplot på klockor man funderar på att köpa!

Det påminner mig om något som jag har hört fanns förut i begagnatbilshandeln. Då provtryckte man cylindrarna och redovisade mätvärdena för att övertyga sina kunder. Självklart lika lätt att fuska med som en fejkad amplitudplot inlagd på chrono24 skulle vara...

Nåja, ännu en apparat man vill köpa!

Mårtenssons ur Brookfield