• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta reda på vem den andre är via Swish

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tänkte bistå med ett litet matnyttigt tips som kan vara bra att använda sig av. Troligtvis finns det redan vissa som känner till det men kanske finns det någon som inte gör det.

Säg att jag ska göra affär med någon som utger sig för att heta Kalle Andersson med telefonnummer 070-505 50 50. Om jag startar Swish-appen och slår in hans nummer och 1 kr så kommer hans namn upp innan jag slår in koden och skickar iväg pengarna. Är det samma namn som personen uppgivit så är iaf något rätt så att säga. Givetvis kan personen i fråga ha kapat någon annans konto osv. så detta är bara en fingervisning om allt står rätt till.

Hälsningar Guskleto
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte bistå med ett litet matnyttigt tips som kan vara bra att använda sig av. Troligtvis finns det redan vissa som känner till det men kanske finns det någon som inte gör det.

Säg att jag ska göra affär med någon som utger sig för att heta Kalle Andersson med telefonnummer 070-505 50 50. Om jag startar Swish-appen och slår in hans nummer och 1 kr så kommer hans namn upp innan jag slår in koden och skickar iväg pengarna. Är det samma namn som personen uppgivit så är iaf något rätt så att säga. Givetvis kan personen i fråga ha kapat någon annans konto osv. så detta är bara en fingervisning om allt står rätt till.

Hälsningar Guskleto
Du menar alltsp att man kan se namnet innan man gör överföringen? Revolutionerande! ;)
 

JesperO

Rolex
jag hade nog tolkat winken lite annorlunda än dryg eller allvarlig... men men :)
visar på hur svårt ironi är på nätet
 

poormans

Rolex
gillar swinging bättre än swish:p

skämt åsido så är det alltid bra med info till massorna

cheers
christian
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tror att jag talar för hela forumet om jag påpekar att det redan är illa nog som det är. ;)


Det första jag hade gjort är att byta ut era (admin) avatarer till något mer passande ;) Exempelvis:

three-stooges-large.png
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Nu undrar ju en som inte han med i svängarna, vad den rubriken kan ha varit?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fattar ingenting, namnet står ju innan man knappar in koden och slutför överföringen även om det är 60 lök man drar iväg? Har någon missat det?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fattar ingenting, namnet står ju innan man knappar in koden och slutför överföringen även om det är 60 lök man drar iväg? Har någon missat det?

Du kanske vill kontrollera vem det är du har att göra med innan du drar iväg pengar och ibland kan det även vara intressant för säljaren att veta.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Du kanske vill kontrollera vem det är du har att göra med innan du drar iväg pengar och ibland kan det även vara intressant för säljaren att veta.
Ja men man ser ju det innan man fört över pengarna, du kan alltså avbryta transaktionen om något inte stämmer oavsett om det är 1kr eller 10,000kr. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det verkar som att min poäng med tråden inte riktigt gick fram märker jag nu. För mig som säljare är det minst lika intressant att veta vem jag har att göra med med tanke på alla bedrägerier som förekommer. Att man ser vem man Swishar till är ju inget nytt så att säga och det är nog därför folk drygar sig men ni är ju lika tröga som en träkloss.

För den som är lite av den slemmiga typen är ju denna tråden perfekt när man får ett nummer från en brud som inte går att finna på Eniro och liknande sidor. Bara att använda Swish förutsatt att bruden har det så klart.
 

Riley

Panerai
Hörde en representant för en av bankerna som ligger bakom swish (kommer ej ihåg vilken) häromdagen säga att privatpersoner inte kommer beläggas med avgift, inom överskådlig tid.

Man inväntar förmodligen att tillräckligt många anslutit sig och ett visst antal transaktioner/dag uppnås innan ett beslut om avgift genomförs.
Inför man det nu dödar man rätt fort den hype som är igång för Swish.
 

Mr Chance

Kalmar
Man inväntar förmodligen att tillräckligt många anslutit sig och ett visst antal transaktioner/dag uppnås innan ett beslut om avgift genomförs.
Inför man det nu dödar man rätt fort den hype som är igång för Swish.
Nja, personen menade att privatpersoner inte är vana vid att transktioner kostar (kort, överföringar) vilket innebär att avgifter kommer fortsätta tas ut av företagen. Men vem vet?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
För info så finns det bedragare som använder Swish också. Det bedrägeri jag tagit del av är en säljare som är skurk som helt enkelt ger fel nummer att Swisha över till (det går till en kumpan med liknande namn). Köparen inte ont anandes för över pengar till fel nummer varvid säljaren utropar när affären ska avslutas "men jag har inte fått några pengar, du får kontakta din bank innan vi kan gå vidare". Säljaren är av ganska välbyggd typ så köparen har inte så mycket att välja på än att åka hem igen och prata med sin bank. Som förstås inte kan hjälpa till...

Bedrägerikategorin i ovanstående fall är Bilar, vet inte om det spridit sig till andra kategorier. Som vanligt: Lär er exakt hur processen ska fungera. Börja med att föra över 1kr och be säljaren visa upp att pengarna kommit. Gör sedan den stora överföringen. Utgå från att din motpart är en skurk. Om priset är för bra för att vara sant så är det det också.
 
Topp