Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Detektivklubben: Ta reda på vem den andre är via Swish

Diskussion i 'Diskussion' startad av Guskleto, 1 juni 2015.

1. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Tänkte bistå med ett litet matnyttigt tips som kan vara bra att använda sig av. Troligtvis finns det redan vissa som känner till det men kanske finns det någon som inte gör det.

Säg att jag ska göra affär med någon som utger sig för att heta Kalle Andersson med telefonnummer 070-505 50 50. Om jag startar Swish-appen och slår in hans nummer och 1 kr så kommer hans namn upp innan jag slår in koden och skickar iväg pengarna. Är det samma namn som personen uppgivit så är iaf något rätt så att säga. Givetvis kan personen i fråga ha kapat någon annans konto osv. så detta är bara en fingervisning om allt står rätt till.

Hälsningar Guskleto

Icaras, bjrn, ozzyozzy och 19 andra gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du menar alltsp att man kan se namnet innan man gör överföringen? Revolutionerande! ;)

ScubaKing, Mforce, ZQT och 1 annan gillar detta.
  3. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Vet inte om du är dryg eller menar allvar. Oavsett så är svaret ja på din fråga.

Kiddy, gurta_g, audotcom och 2 andra gillar detta.
  4. JesperO

JesperO Präst

jag hade nog tolkat winken lite annorlunda än dryg eller allvarlig... men men :)
    visar på hur svårt ironi är på nätet

5. holmjohaan

holmjohaan Stadsbo

Swish är verkligen smidigt för oss i klocksvängen :)

TheoRaffone, Seikosthlm, Jonaz och 1 annan gillar detta.
  6. poormans

poormans Präst

gillar swinging bättre än swish:p

skämt åsido så är det alltid bra med info till massorna

cheers
    christian

7. aleksi

aleksi Bonde

tills dom börjar ta betalt i procent på varje överföring via swisch :grumpy:

8. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Sorry för rubrikjustering, men det var öppet mål på den. :D

Icaras, Brutus, audotcom och 7 andra gillar detta.
  9. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    I tider där folk lämnar ifrån sig saker för över 5 och 6-siffriga belopp utan att ha fått betalt för det, så kan man inte vara tydlig nog med sånt här. :)

Camo00, Mr_Jonas, Fabian och 10 andra gillar detta.
  10. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Tja, kan man rädda någon från att bli blåst fyller tråden sin funktion :)

Brutus, Gurkan, Rivalen och 4 andra gillar detta.
  11. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Gör mig till moderator i fem minuter och jag ska ändra en HEL del :happyhappy: :heart:

Philippe Stern gillar detta.
  12. Denke

Från:
    Stockholm

Jag tror att jag talar för hela forumet om jag påpekar att det redan är illa nog som det är. ;)

Målarn, Matts, Stomatologen och 4 andra gillar detta.
  13. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Det första jag hade gjort är att byta ut era (admin) avatarer till något mer passande ;) Exempelvis:

Kejsaren, MariaE, Camo00 och 3 andra gillar detta.
  14. Denke

Från:
    Stockholm

Kunde ha varit värre. :)

Seikosthlm och Guskleto gillar detta.
  15. TiE

TiE Friends of KS

Nu undrar ju en som inte han med i svängarna, vad den rubriken kan ha varit?

16. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali

Guskleto gillar detta.
  17. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Vem är vem?

Guskleto gillar detta.
  18. hedbrg

hedbrg Borgare

Guskleto gillar detta.
  19. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Samma fast utan Detektivklubben ;)

eriksson850 gillar detta.
  20. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Daviden är ju den gode helt klart. Vem som är vem av de andra två har jag ingen aning om :D

21. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Hörde en representant för en av bankerna som ligger bakom swish (kommer ej ihåg vilken) häromdagen säga att privatpersoner inte kommer beläggas med avgift, inom överskådlig tid.

22. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Håller med. daviden är den enda av dessa som inte skrivit flera pm till mig och bett mig skärpa mig.

23. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fattar ingenting, namnet står ju innan man knappar in koden och slutför överföringen även om det är 60 lök man drar iväg? Har någon missat det?

24. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Du kanske vill kontrollera vem det är du har att göra med innan du drar iväg pengar och ibland kan det även vara intressant för säljaren att veta.

25. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja men man ser ju det innan man fört över pengarna, du kan alltså avbryta transaktionen om något inte stämmer oavsett om det är 1kr eller 10,000kr. :)

Oskiva gillar detta.
  26. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Du fattar galoppen. Den här tråden riktar sig inte till just dig.

Eurenius och Erik1 gillar detta.
  27. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Det verkar som att min poäng med tråden inte riktigt gick fram märker jag nu. För mig som säljare är det minst lika intressant att veta vem jag har att göra med med tanke på alla bedrägerier som förekommer. Att man ser vem man Swishar till är ju inget nytt så att säga och det är nog därför folk drygar sig men ni är ju lika tröga som en träkloss.

För den som är lite av den slemmiga typen är ju denna tråden perfekt när man får ett nummer från en brud som inte går att finna på Eniro och liknande sidor. Bara att använda Swish förutsatt att bruden har det så klart.

Randel, Cyklisten, Erik1 och 1 annan gillar detta.
  28. Riley

Riley Stadsbo

Från:
    Utanför tullarna
    Man inväntar förmodligen att tillräckligt många anslutit sig och ett visst antal transaktioner/dag uppnås innan ett beslut om avgift genomförs.
    Inför man det nu dödar man rätt fort den hype som är igång för Swish.

Seikosthlm gillar detta.
  29. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Nja, personen menade att privatpersoner inte är vana vid att transktioner kostar (kort, överföringar) vilket innebär att avgifter kommer fortsätta tas ut av företagen. Men vem vet?

30. alfgren

alfgren Biskop

För info så finns det bedragare som använder Swish också. Det bedrägeri jag tagit del av är en säljare som är skurk som helt enkelt ger fel nummer att Swisha över till (det går till en kumpan med liknande namn). Köparen inte ont anandes för över pengar till fel nummer varvid säljaren utropar när affären ska avslutas "men jag har inte fått några pengar, du får kontakta din bank innan vi kan gå vidare". Säljaren är av ganska välbyggd typ så köparen har inte så mycket att välja på än att åka hem igen och prata med sin bank. Som förstås inte kan hjälpa till...

Bedrägerikategorin i ovanstående fall är Bilar, vet inte om det spridit sig till andra kategorier. Som vanligt: Lär er exakt hur processen ska fungera. Börja med att föra över 1kr och be säljaren visa upp att pengarna kommit. Gör sedan den stora överföringen. Utgå från att din motpart är en skurk. Om priset är för bra för att vara sant så är det det också.

Burgundy och JesperO gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield