• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta reda på vem den andre är via Swish

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
För info så finns det bedragare som använder Swish också. Det bedrägeri jag tagit del av är en säljare som är skurk som helt enkelt ger fel nummer att Swisha över till (det går till en kumpan med liknande namn). Köparen inte ont anandes för över pengar till fel nummer varvid säljaren utropar när affären ska avslutas "men jag har inte fått några pengar, du får kontakta din bank innan vi kan gå vidare". Säljaren är av ganska välbyggd typ så köparen har inte så mycket att välja på än att åka hem igen och prata med sin bank. Som förstås inte kan hjälpa till...

Bedrägerikategorin i ovanstående fall är Bilar, vet inte om det spridit sig till andra kategorier. Som vanligt: Lär er exakt hur processen ska fungera. Börja med att föra över 1kr och be säljaren visa upp att pengarna kommit. Gör sedan den stora överföringen. Utgå från att din motpart är en skurk. Om priset är för bra för att vara sant så är det det också.

Ja, man kan aldrig vara nog försiktig.

Själv så kollade jag upp en person så gott jag kunde och då också via Swish. Lite svettigt att träffa någon okänd som vill "titta" på min vitguldsdaytona. Saken blir ju inte sämre genom att hans nummer också är knutet till ett bankkonto och allt det bär med sig i form av e-legitimation.
 

Riley

Panerai
Nja, personen menade att privatpersoner inte är vana vid att transktioner kostar (kort, överföringar) vilket innebär att avgifter kommer fortsätta tas ut av företagen. Men vem vet?

Då jag lekmannagissar och din information ändå kommer från någon som är insatt så väljer jag att tro och hoppas på det du säger.
Kommer mest ihåg snacket/ryktena när Swish kom att det skulle avgiftsbeläggas för användarna redan efter år ett.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
För den som är lite av den slemmiga typen är ju denna tråden perfekt när man får ett nummer från en brud som inte går att finna på Eniro och liknande sidor. Bara att använda Swish förutsatt att bruden har det så klart.

Om damen lämnar ut sitt nummer och dessutom informerar on att hon har Swish så är set nog klappat och klart!

Skämt åsido bra info för den som inte vågat sig på att swisha även om jag tillhör den tröga skara som inte förstår poängen med att sänka beloppet till 1 kr.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om damen lämnar ut sitt nummer och dessutom informerar on att hon har Swish så är set nog klappat och klart!

Skämt åsido bra info för den som inte vågat sig på att swisha även om jag tillhör den tröga skara som inte förstår poängen med att sänka beloppet till 1 kr.

Ett tänkbart scenario kan vara följande:

Guskleto får svar på sin Blocketannons på sin vitguldsdaytona som han begär 167 00 kr för. Då det rör sig om en större summa är han extra noggrann med att kolla upp köparen innan mötet. Guskleto kollar självklart upp numret på Eniro och personen på Ratsit och detta utifrån vad köparen lämnat för information. Guskleto testar även att slå in köparens nummer och 1 kr på Swish-appen men slår aldrig in koden utan väljer avbryt. Om nu samma namn dyker upp på Swish-appen så är ju köparen troligtvis den som han utger sig för att vara eller en riktigt duktig bedragare. Det sista alternativet ser jag inte som ett alternativ då bedragaren knappast tror att någon ska genomföra mitt lilla test.
 

Mr Chance

Kalmar
Ett tänkbart scenario kan vara följande:

Guskleto får svar på sin Blocketannons på sin vitguldsdaytona som han begär 167 00 kr för. Då det rör sig om en större summa är han extra noggrann med att kolla upp köparen innan mötet. Guskleto kollar självklart upp numret på Eniro och personen på Ratsit och detta utifrån vad köparen lämnat för information. Guskleto testar även att slå in köparens nummer och 1 kr på Swish-appen men slår aldrig in koden utan väljer avbryt. Om nu samma namn dyker upp på Swish-appen så är ju köparen troligtvis den som han utger sig för att vara eller en riktigt duktig bedragare. Det sista alternativet ser jag inte som ett alternativ då bedragaren knappast tror att någon ska genomföra mitt lilla test.
Smart, bra upplägg! Finns bara en hake, jag har svårt att lita på folk som talar/skriver om sig själva i tredje person :D
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ett tänkbart scenario kan vara följande:

Guskleto får svar på sin Blocketannons på sin vitguldsdaytona som han begär 167 00 kr för. Då det rör sig om en större summa är han extra noggrann med att kolla upp köparen innan mötet. Guskleto kollar självklart upp numret på Eniro och personen på Ratsit och detta utifrån vad köparen lämnat för information. Guskleto testar även att slå in köparens nummer och 1 kr på Swish-appen men slår aldrig in koden utan väljer avbryt. Om nu samma namn dyker upp på Swish-appen så är ju köparen troligtvis den som han utger sig för att vara eller en riktigt duktig bedragare. Det sista alternativet ser jag inte som ett alternativ då bedragaren knappast tror att någon ska genomföra mitt lilla test.

OK så det spelar mao ingen roll om det skriver 1kr eller 167kkr? Det ska ju ändå avbrytas eller vad missar jag? Inte meningen att vara dryg .
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Ja, man kan aldrig vara nog försiktig.

Själv så kollade jag upp en person så gott jag kunde och då också via Swish. Lite svettigt att träffa någon okänd som vill "titta" på min vitguldsdaytona. Saken blir ju inte sämre genom att hans nummer också är knutet till ett bankkonto och allt det bär med sig i form av e-legitimation.

Tack!
Jag uppskattar ditt tips! Jag visste också att namnet kommer upp, men har inte tänkt på att använda det på det viset, Tack!
 

1950bubbla

Breitling
2-Faktor
jag har skicka en mindre summa pengar till en bedragare Färjestaden till hans Swish nummer (0701480xxx, problem är att dom som lura folk vet att dom har nästan ingen chans att bli dom ... tyvärr... Jag kommer snart att polisanmäla honom..
 
Topp