Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Detta med fraktkostnad vid försäljning...

Diskussion i 'Diskussion' startad av ScubaKing, 4 april 2015.

?

Bjussa på frakten vid en dyrare försäljning...

1. Nej! Absolut inte, varje krona räknas!!

3 röst(er)
    3,7%
  2. Ja, inget snack.

78 röst(er)
    96,3%
  1. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Kanske bara är jag men jag tycker detta med fraktkostnaderna vid försäljning på till exempel Köp&Sälj delen är lite rolig.

Kan inte annat än att dra på smilbanden när man läser en annons som :

Audemars Royal Oak, Pris 195.000 kr + Frakt!

Vafan, ska du ha nästan två hundra lax för en klocka så kanske det är läge att bjuda på frakten för att lättare få den såld. Vi snackar kanske om 400 kr för en deal som rör nästan 200.000 kronor.

Eller smäll på fraktkostnaden på ditt pris du vill ha och skriv sedan ink frakt eller bjuder på frakten. Det är smart marknadsföring.

Detta rör rätt många annonser, ska man kränga en Rolle för 50 lax så varför inte bara bjuda på frakten eller lägga den på priset. Det är små kostnader och skapar mersmak för affären som säkerligen lättare går i lås. Och detta gäller speciellt dem professionella handlarna som många gånger vill ha ut nypriser på sina klockor som givetvis inte säljs av.
    (vi vet alla vem jag talar om)...

flugan, per nordström, Danielle och 19 andra gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Instämmer till fullo! Sätter alltid ett pris inkl frakt oavsett om den ska säljas i Sverige eller utomlands. Backade ur ett köp från utlandet nyligen för att säljaren ville ha 3000kr i frakt vilket var fullständigt befängt.

Jonas.76, jhm, jabla och 7 andra gillar detta.
  3. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Har alltid och kommer alltid sätta inkl frakt vid prissättning.

ScubaKing gillar detta.
  4. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen

Blir ju rätt mkt pengar för "vi vet alla vilka..."
    Det finns ju de som kränger flera klockor per vecka....så säg att frakten ligger på ca 1000kr/vecka X 52 veckor... Blir mkt pengar

Guskleto och Strindberg gillar detta.
  5. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Med tanke på deras priser dem vill ha så tjänar dem in frakten rätt många gånger om. Sedan är det ju inte så lätt att kränga klockor för deras priser heller. Kanske extra smart att bjussa på frakten då.
    Only my 2 cent....

6. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Delad mening om detta. Frakt är en extrakostnad. Ibland har jag delat på den när jag sålt en vara.

7. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Mycket vill ofta ha mer....

ScubaKing gillar detta.
  8. yonsson

Från:
    GBG
    Fjanterier. Frakten kostar kanske 200kr inom Sverige. Säljer man då en klocka för över 10000kr och inte bjuder på frakten så är man en snåljävel.

Grafton, john b, J86A och 11 andra gillar detta.
  9. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm

ptjae... det där får stå för dig. Kallar du mig för snåljävel? Du har ingen aning hur mycket prylar jag skickat över hela världen där jag stått för minst halva S&H. Tvätta mun och tangentbord med tvål

BOTL och Davvan gillar detta.
  10. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Håller med om att det absolut borde ingå i de större summorna samtidigt som jag någonstans gillar när det är tydlig vad det är som kostar. Tänker kanske mera i andra sammanhang men som princip ändå.

Dock är det alltid till fördel att bjuda på frakten.

ScubaKing gillar detta.
  11. yonsson

Från:
    GBG
    Jag menar allmänt så inte dig specifikt. Ser man det som ett problem så är det ju bara att lägga på 200kr på priset.

ScubaKing gillar detta.
  12. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Tycker nog att man kan bjussa på frakten i alla fall när man säljer en dyrare klocka.

ScubaKing gillar detta.
  13. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

För mig om jag sätter ett lågt pris från början så tänker inte jag förlora mer. Huruvida det skall ingå eller ej beror nog mest på utsatt pris i förhållande till marknadspris.

JayLar, Cryssarn, jabla och 5 andra gillar detta.
  14. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Tjenare ts, kränger en hel del på Tradera ex och kan ge lite tankar om det här med fraktfritt.
    Jag använder mig i 9/10 gånger av frakt när det är en annonsering som jag inte vet slutpriset på överhuvudtaget. Dock vid större eller snabba och smidiga försäljningar, ex. Folk som inte krånglar med betalning och dyl så tycker jag att man som goodwill kan bjuda på den. Blir fånigt och sälja en klocka för 10 k plus och sen inte kunna jämna ut affären till 10 k jämt utan 10200.
    På samma sätt blir jag förbannad när jag köper ny teknik om säljaren inte kan bjuda på något eller göra något, behöver inte vara mycket men om tar en dator som ex så kan man slänga på en väska,mus. Ja, något mindre för en trevligare affär. Bra rykte är värt mer än 200 i frakt.

Vesper och ScubaKing gillar detta.
  15. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Sa miljonären från Räksta.....

Jakobb, BOTL, Seikosthlm och 5 andra gillar detta.
  16. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Beror helt på vad man säljer.
    Är det en affär på 200' tycker jag det ska ingå.
    Är det en seiko för 300kr tycker jag det ska betalas av köparen.

galácticon, vonhall, yonsson och 5 andra gillar detta.
  17. cab

cab Friends of KS

Brukar väl alltid sluta med att man bjuder på det men är priset redan lågt så förstår jag inte varför man måste bjuda på det. Då får väl köparen komma och köpa F2F eller hosta upp för frakt.

Att försäkra och skicka en klocka för 200k kostar ju också lite mer än 200kr.

Spencer och erolorhun gillar detta.
  18. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Du väljer ju själv vem du vill sälja till ;)

19. JAH42

JAH42 Friends of KS

Vilket bolag skickar en fullförsäkrad klocka à 200000 för 400 spänn?

BOTL och Galaxy gillar detta.
  20. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Ja du, jag har inte hittat något. I min värld är frakt på dyra ur mycket mycket dyrt.. Jag skulle inte göra det gratis om det inte vore så att jag skinnat min köpare...

BOTL och JAH42 gillar detta.
  21. Randel

Randel Friends of KS

Jag är alltid mån om att det ska bli en bra totalt upplevelse för köparen, eftersom det inte är omöjligt att jag säljer till samma köpare mer än en gång. Detta framförallt på Tradera. När det gäller Tradera, där jag sålt en hel del skor (1.000-3.000:) lägger jag alltid på frakten eftersom det är så enkelt att göra det och eftersom man alltid vet innan hur mycket det kommer att kosta. Det har blivit en vana så att säga, och dessutom vet jag att 99% av försäljningarna alltid kommer att innebära att jag skickar iväg sakerna snarare än att någon hämtar. Vi KS har jag sålt tre klockor totalt om jag minns rätt, och två av dem f2f vilket inneburit 0 kronor i frakt. En klocka har jag skickat med värdefrakt vilket kostade 305:- och det bjöd jag på, återigen för att det kändes som att köpupplevelsen för köparen då blev bättre. Det skulle kännas snålt att kräva pengar för frakten, och det känns roligare med en nöjd köpare än de där extra kronorna. Det är därför jag alltid brukar skicka med något extra när jag säljer saker, för att få köparen att le lite extra när han/hon öppnar paketet. När det gäller skor skickar jag ofta med skopåsar (som jag brukar ha i lager från tidigare köp) eller något sådant, och när jag sålde det senaste klockan skickade jag med några Nato. Det känns bra på något sätt :)

Ernesto, yonsson, KenKun och 2 andra gillar detta.
  22. Chuck

Chuck Friends of KS

Baka in fraktkostnaden från början så är det ju inga problem. Jobbar själv med försäljning och baka in kostnader är ju standard.

"Köp glassen för 39kr så får du struten på köpet, superdeal!"

yonsson, tissoter och ScubaKing gillar detta.
  23. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Spot on!!

Spencer gillar detta.
  24. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag bjuder alltid på frakten oavsett prisklass!

yonsson, plattfot, tedlapidus och 1 annan gillar detta.
  25. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Jag kan ABSOLUT köpa att man delar på frakten om man kränger en klocka för 300 kronor. Men vi snackar nästan alltid om rätt dyra klockor på K&S där handlare vill ha 50k+ och sedan frakten på det.
    Vet inte vad ni anser dyrt men jag har sålt flera "dyra" klockor inom Sverige och Norden, priser på runt 50k, min fraktkostnad landar kring 300-400 kr helförsäkrat med posten.

Och om man nu vill ha ut varje jäkla krona, lägg på frakten på priset och skriv att du bjuder på den, smart marknadsföring helt enkelt. Ser jag en klocka för 90 lax och snubben sedan vill ha betalt för frakten så passar jag på det köpet av ren princip, och det är alltid säljarens förlust för det är köparens marknad. Cash is king.

yonsson och tedlapidus gillar detta.
  26. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Hmmm köparens marknad...vettefaaaaan, beror väl på vilken klocka vi talar om.

Spencer och ScubaKing gillar detta.
  27. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Undrar om den här tråden kommer förändra K&S.....Alla kommer ta ut extra-frakt eller så får vi se en prishöjning på allt och "fraktfritt"

erolorhun gillar detta.
  28. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Sedan finns det ju de som ska ha allt gratis, och prutar på varenda krona. :)

naggge, Galaxy, Spencer och 2 andra gillar detta.
  29. Hebbe

Hebbe Friends of KS

seriösa köpare erbjuder sig att betala värdefrakten :)

30. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Det där är något mellan köparen och säljaren, stör man sig på detta har man för mycket tid över.

Sen ingår frakt i mitt pris ser jag det som mitt ansvar för det var en del av affären, när du betalar din egen frakt är det mellan dig och den du vill ska sköta leveransen och man är behjälplig med detta. Har dock aldrig sålt en klocka och gör jag det blir det helst affär f2f.

OBRKV, Porsan, plattfot och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield