• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Diktaturdinkor

Sond

Patek
Målarn (varför taggas inte han?) har ju startat en underbar tråd om DD-tavlor. Och för att inte sabba hans tråd tar jag en negativ fundering separat.

Kanske lite party pooper nu men varför är dessa diktaturdinkor så populära? Alltså tavlor med olika militära/kungliga symboler från olika diktaturer? Detta är regimer som förtrycker och pinar människor varje dag. De står för saker som vi, de flesta av oss, inte en vill ta i med tång. Men när det kommer till klockor så blir de helt plötsligt heta..?

Jag inser tillgång och efterfråga osv. Men ändå..?

Edit: Jodå, Målarn taggades fast det inte verkade så.
 

P-A

Sir Spamalot
Jag skulle köpa direkt. Av precis samma anledning som att folk samlar på saker från WW2's Tyskland utan att hålla med om tankar och idéer.
Det har en spännande historia.
 

Rulle

Audemars
hahahahaha !!!!! hade inte bangat en bulova med obama tavla ! hahaha

fast för alla dom olika premium märkena som jag sett sadamtavlor på så kan man inte mer än ge herren lite credd !!!!!
en på jobb har en omega seamaster med sadamtavla...perfekta kostymuret ! ger både blickar och givna samtalsämnen! haha
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag håller med! Vad är det som gör att man är intresserad av militärklockor! För mig är det endast historia! Man kan inte komma undan den! vi lever ständigt i en värld vi inte vill leva i. Tiden kommer ingen ifrån. Den är ständigt närvarande, den är vår största fiende men också något vi inte kan vara utan!
V4XwZr1.jpg
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Det finns något härligt med excentriska diktatorer med för mycket pengar att spendera på bling.

Här sportar tex Saddam en Rolle som till och med Målarn skulle bli generad av.

(ser förvisso ut som en stållänk på bilden nedan men tycker han posar så skönt)

saddamMS2909_468x328.jpg


watchMS2909_228x582.jpg



Och det finns en Daytona som har Gadaffis signatur på urtavlan, ganska bossigt.

517.jpg
 

Sond

Patek
Personligen tycker jag det tex är skillnad på ww2 och Nazistprylar. Och jag har ingen förståelse för Nazistprylar.
Men vart drar vi gränsen? Jag vet inte själv. Men för egen del hitom Arabiska diktaturer.
 

Boris Balkan

Fark you!
Personligen tycker jag det tex är skillnad på ww2 och Nazistprylar. Och jag har ingen förståelse för Nazistprylar.
Men vart drar vi gränsen? Jag vet inte själv. Men för egen del hitom Arabiska diktaturer.

Håller med dig. Först och främst så vill jag ha en ren Rolex inte från något företags julfest (inkl comex som är FUL). Dessutom vill jag absolut inte ha någon pajasrepublik i tredjevärldens statsvapen på min Klocka. För att det är FULT och för att jag inte vill associera mig med medeltidspotentater som vägrar försvinna.
 

Mr Chance

Kalmar
Att jämföra rollar med symboler från ökendiktaturer med militära klockor som ett lands försvarsmakt köpt in för att användas av personalen känns lite som att jämföra äpplen och päron.

Och David har, återigen, sagt ungefär det som behöver sägas :)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
På vilket sätt är människor i UAE, Saudi eller Oman förtryckta?

Det är inte heller så att om jag köper en Sultan Qaboos Daytona så går 50% oavkortat till dessa "diktatur" regimer. Folk som ser mig med denna Qaboos Daytona kommer inte tänka "fuck han stödjer en "förtryckar" regim?

Jag skulle utan problem kunna bära vilket kungliga/militära symboler på på tavlan, det är en cool klocka, med mycket historia.

Sen så behöver du inte köpa en sådan klocka om du inte vill, bär det du tycker är fint och låt folk bära det de gillar.
 

Cyklisten

Cartier
På vilket sätt är människor i UAE, Saudi eller Oman förtryckta?

Det är inte heller så att om jag köper en Sultan Qaboos Daytona så går 50% oavkortat till dessa "diktatur" regimer. Folk som ser mig med denna Qaboos Daytona kommer inte tänka "fuck han stödjer en "förtryckar" regim?

Jag skulle utan problem kunna bära vilket kungliga/militära symboler på på tavlan, det är en cool klocka, med mycket historia.

Sen så behöver du inte köpa en sådan klocka om du inte vill, bär det du tycker är fint och låt folk bära det de gillar.

Du får ursäkta om jag uttrycker mig hårt men du påstår att människor inte är förtryckta i UAE, Saudi och Oman. Läs på lite innan du skriver rena lögner här. Det är länder som till stor del saknar någon form av demokrati och du påstår att inte människor blir förtryckta?! Med ditt resonemang skulle det vara ok att gå runt med nazi-kors, hammaren och skäran eller varför inte apartheid-symboler på tavlan.

Jag skulle aldrig personligen köpa en klocka med en sådan tavla, just på grund av sin historia som är ganska osmaklig.

Kvinnors rättigheter i Saudiarabien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Women's_rights_in_Saudi_Arabia

Absolut monarki i Oman, ingen demokrati.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oman

"Politiken i landet kan liknas vid elitism, ungefär 10-15% av befolkningen är medborgare och har privilegier som garanterar rikedom och skydd i domstol. Den övriga befolkningen har upphållstillstånd och är ej medborgare och har mindre rättigheter om han/hon är i konflikt med en medborgare."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenade_Arabemiraten

Ursäktar om detta är OT.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Du får ursäkta om jag uttrycker mig hårt men du påstår att människor inte är förtryckta i UAE, Saudi och Oman. Läs på lite innan du skriver rena lögner här. Det är länder som till stor del saknar någon form av demokrati och du påstår att inte människor blir förtryckta?! Med ditt resonemang skulle det vara ok att gå runt med nazi-kors, hammaren och skäran eller varför inte apartheid-symboler på tavlan.

Jag skulle aldrig personligen köpa en klocka med en sådan tavla, just på grund av sin historia som är ganska osmaklig.

Kvinnors rättigheter i Saudiarabien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Women's_rights_in_Saudi_Arabia

Absolut monarki i Oman, ingen demokrati.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oman

"Politiken i landet kan liknas vid elitism, ungefär 10-15% av befolkningen är medborgare och har privilegier som garanterar rikedom och skydd i domstol. Den övriga befolkningen har upphållstillstånd och är ej medborgare och har mindre rättigheter om han/hon är i konflikt med en medborgare."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenade_Arabemiraten

Ursäktar om detta är OT.

Jag vet inte vart i min text jag har ljugit? då jag ställde en frågan "på vilket sätt är folk förtryckta?", vart ljög jag?

Vad kul att du får din information från wikipedia, en gång gick jag och redigera en artikel och skrev att jag vara Dala ilamas son, så att dra upp wikipedia som källa är som att fråga Jimmy Åkesson om svensk brottsstatistik och vilka som begår flest brott i Sverige.
Jag har besökt alla dessa länder som jag nämnde och kan säga dig att hälften av det du läser i media är just lögner, jag talar utav erfarenhet och du hämtar din info från wikipedia.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag har besökt alla dessa länder som jag nämnde och kan säga dig att hälften av det du läser i media är just lögner, jag talar utav erfarenhet och du hämtar din info från wikipedia.

Med tanke på att du precis erkänt att du farit med osanning och förstört en Wikipedia-artikel så är dina observationer i dessa medeltidsstater klart misstänkta... :pirate:
 

Cyklisten

Cartier
Jag vet inte vart i min text jag har ljugit? då jag ställde en frågan "på vilket sätt är folk förtryckta?", vart ljög jag?

Vad kul att du får din information från wikipedia, en gång gick jag och redigera en artikel och skrev att jag vara Dala ilamas son, så att dra upp wikipedia som källa är som att fråga Jimmy Åkesson om svensk brottsstatistik och vilka som begår flest brott i Sverige.
Jag har besökt alla dessa länder som jag nämnde och kan säga dig att hälften av det du läser i media är just lögner, jag talar utav erfarenhet och du hämtar din info från wikipedia.

Jag uppfattade din fråga som ett påstående, och för att snabbt söka upp fakta så använde jag Wikipedia som motsade det.

Du underkänner Wikipedia som källa, och ja människor kan gå in och göra ändringar så att texter innehåller rena osanningar precis som du erkände att du gjort, men jag kände mig i det här fallet trygg att använda mig av wiki eftersom jag läst samma saker med mer aktade källor.

Med stöd av Boris Balkans källor så vill jag påstå att wiki i detta fall var mer trovärdig än dina "erfarenheter".

Din erfarenhet säger att media ljuger om dessa länder, men det går ju inte komma ifrån att dessa stater är diktaturer. Och i diktaturer blir människor förtryckta.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Jag uppfattade din fråga som ett påstående, och för att snabbt söka upp fakta så använde jag Wikipedia som motsade det.

Du underkänner Wikipedia som källa, och ja människor kan gå in och göra ändringar så att texter innehåller rena osanningar precis som du erkände att du gjort, men jag kände mig i det här fallet trygg att använda mig av wiki eftersom jag läst samma saker med mer aktade källor.

Med stöd av Boris Balkans källor så vill jag påstå att wiki i detta fall var mer trovärdig än dina "erfarenheter".

Din erfarenhet säger att media ljuger om dessa länder, men det går ju inte komma ifrån att dessa stater är diktaturer. Och i diktaturer blir människor förtryckta.

Har du besökt dessa länder?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
mrMyagi - Cyklisten

I detta fall så tar jag utan att blinka Cyklistens parti, människor i dessa länder är förtryckta och det finns inget som tyder på annat.
Jag vet inte var du har varit när du har varit där men jag får gissa att du inte varit och besökt en typisk familj i det typiska Oman eller Saudi eller ens för den delen ens brytt dig om det när du varit där.

Jag har besökt flertalet länder men jag kan inte påstå att jag utifrån mina "erfarenheter" kan uttala mig om hur det är i dessa länder politiskt och vad människorna har för rättigheter.

Det du gör är samma sak som att säga att säga att judarna inte var jagade eller förtryckta under WW2.


Vad gäller dessa klockor så skulle jag inte ha något problem att äga en då dem har en historia bakom sig och som också i framtiden kommer att göra folk påminda om vad som har hänt och händer i dessa länder, ungefär som att samla på saker från andra världs kriget, betyder dock inte att jag sympatiserar med dem.
 
Topp