• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Diktaturdinkor

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Klar man vill ha en! Dem sticker ut och är unika! Klockor har inget med förtryck eller diktaturen att göra... Då kan man ju lika gärna bojkotta Hugo Boss för han desiginade ju kläder till Nazisterna? :eek:
 

Boris Balkan

Fark you!
Klar man vill ha en! Dem sticker ut och är unika! Klockor har inget med förtryck eller diktaturen att göra... Då kan man ju lika gärna bojkotta Hugo Boss för han desiginade ju kläder till Nazisterna? :eek:

Det finns många märken du måste bojkotta då. Inkl min bil. Du jämför dock äpplen och päron: HB är ett varumärke medan medeltidstöntarna har sina statsvapen på klockorna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Skönt att vi bor i ett fritt land och har rätt att själv välja vilken klocka man väljer att införskaffa .

Som en parantes kom jag precis från klockhandlaren på loppisen i Malmö mellan Södervärn och Möllevångstorget som hade en Saddam Patek , idag hade han en dam Universal med Saddams porträtt på ,dock ej till salu ...
 

DrDre

Patek
Jag skulle inte se ett statsvapen från en diktatur som något som gör klockan mer attraktiv.

Har varit i Dubai några gånger för jobb och jag har fått två jobberbjudanden från UAE länder men jag har lite svårt för den där typen av regimer (och dessutom är ju Dubai rätt trist och olidligt varmt) så jag tackade nej. Visst, det finns en grupp expats som kanske göra det lite roligare men då kan man ju lika gärna träffa sina vanliga kompisar. En god vän till mig tillbringade några år i Dubai och var rätt nöjd men han har ungar och då värdesätter man andra saker kanske. Bra skolor (för expat-ungar från hela världen) och säkert och bra.
 

babanker

Panerai
Hej,

Har flera bekanta som bor och lever i Oman, de är alla invandrade från Filippinerna. Vissa är hela familjer, andra är unga människor som åkt ensamma för att skapa sig ett nytt liv.
Hotellstädare, byggnadsarbetare, sekreterare och så vidare, inga "statusyrken" vad jag kan komma på.

Gemensamt är att de stortrivs. De bor riktigt fint, de tjänar bra, det är ordning och reda och de har materiellt sett hög standard.

Självklart är det inget sagoland där allt är perfekt, rasism finns likt i alla länder och möjligheterna att "ta sig till toppen" är nästintill obefintlig för dom.

Sen skulle jag aldrig köpa en klocka med någon logo kopplad till Oman eller dess ledare, då jag själv inte har någon djup koppling till något av de.

Känns som att många väljer sådan tavla med samma eftertanke som majoriteten av personer med Che Guevarra t-shirts. Förstå mig rätt, jag menar inte att jämföra Che med Qabus eller någon annan ledare utan på faktum att många radhusrebeller drar sig till medialt känsliga ämnen oavsett om hur sanning ser ut eller vidare fördjupning. Idag är väl Mellanöstern hett, allt från Mellanöstern, inte göra någon skillnad right?

Kanske dags att köpa på sig nordkoreanska klockor. Även Sydkoreanska, de kanske får åka med på vågen, båda har ju Korea i namnet.

Skål fifan!
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Jag uppfattade din fråga som ett påstående, och för att snabbt söka upp fakta så använde jag Wikipedia som motsade det.

Du underkänner Wikipedia som källa, och ja människor kan gå in och göra ändringar så att texter innehåller rena osanningar precis som du erkände att du gjort, men jag kände mig i det här fallet trygg att använda mig av wiki eftersom jag läst samma saker med mer aktade källor.

Med stöd av Boris Balkans källor så vill jag påstå att wiki i detta fall var mer trovärdig än dina "erfarenheter".

Din erfarenhet säger att media ljuger om dessa länder, men det går ju inte komma ifrån att dessa stater är diktaturer. Och i diktaturer blir människor förtryckta.

Återigen vart ljög jag?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt vad som är osmakligt med att köpa en klocka som rolex tillverkat åt saddam hussein. Snarare tvärtom, den är ju unik på många sätt. Många som gillar klockor gillar ju specialversioner, LE versioner, folk betalar premium för tavlor som är tryckta fel mm.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag förstår inte riktigt vad som är osmakligt med att köpa en klocka som rolex tillverkat åt saddam hussein. Snarare tvärtom, den är ju unik på många sätt. Många som gillar klockor gillar ju specialversioner, LE versioner, folk betalar premium för tavlor som är tryckta fel mm.

Du kan få köpa Saddams mustasch av mig om du vill. Du får med ett fäste så att du lätt kan montera den på din dinka. In med 50000 kr på PG 666 666 - 666 genast så slänger jag med hans pälsmössa också.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Förstår inte hur du kopplade mitt intresse för en klocka som är unik på många sätt med en människas ansiktshår. . .du får nog försöka sälja din mustasch någon annanstans boris:)
 
Topp