• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din handled vs. din klockas storlek

Apansson

Torpare
Smutt tråd. 16.5cm handled, kör 42mm Omega fram till fredag, sedan blir det 36mm Rolex om allt går som det skall.
 

maxmol

Panerai
Lite över 18 cm. Får det till 43 mm. Vilket känns rätt eftersom jag huvudsakligen använder en speedy på 42 mm.
Minsta är dock en OQ 36 mm. Men större än speedy känns ju läskigt...

Men den tekniken känns ju lite uppenbar eftersom de flesta män landar på något mellan 36 - 45 vilket är lite standard mot.


bild 2.JPG
bild.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Drygt 17cm, ska tydligen ha 40,2 men tycker 26mm Oris funkar bra. En viktig aspekt som inte tas upp i det testet är längden bandhorn-bandhorn. Längre klockor bärs större.

PO4EnUO.jpg
 
  • Like
Reactions: SSL

Knejben

Breitling
Första inlägget här :)

Har ganska tunna handleder, de är mer platta så ovanfrån är de relativt "tjocka" men från sidan smala. Har börjat bära min fars gamla Zenith ur men funderat på om det är för litet för handleden min. Handled ca16cm så smal men som sagt, ankfot. Klockan är en mindre variant på 32mm. Jag gillar verkligen klockan och hur den sitter på handleden, annars brukar jag inte gilla klockor något speciellt.

Den här fastnar inte i kläderna osv. följer med handledens rörelser väldigt naturligt och skönt. men funderar på om den ser lite liten ut på handleden. när klockan är i mitten på handleden så är det ca 10mm från vardera kant som min handled slutar.
ska ordna en bild men sitter på jobbet så måste ju se lite seriös ut vid datorn ;)
 

Whedda

Rolex
16.5cm handled...35-42mm klocka.

Tyvärr är det omöjligt att uttala sig om dessa mått då både 16.5cm handled och 40mm klocka kan se enormt olika ut.

En Royal Oak på 39mm är för stor och en Nautilus på 42mm är perfekt för mig t ex
 

nydde

Omega
17.5mm

Största klockan är på 45mm SCB3:

14443197110_11d1b3d608_b.jpg


Och min näst största är Makaran på 44:

14680006697_86749532ff_b.jpg



Tycker klockor runt 41 +- 2 sitter bäst på mig men tycker ändå dom här pjäserna funkar.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
18.5cm handled. Ska kunna bära upp 43,68mm enligt räknaren. Men här är min smp-c på 41mm fungerar optimalt storleksmässigt men tror nog jag skulle klämma in två-tre mm till beroende på boettform med bandhorn, bezel osv
image.jpg
 
  • Like
Reactions: Man

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Bär en 44 mm S&S skydiver till vardags. Vist ligger den övre gräns men jag tycker det funkar utmärkt.
1427876864036.jpg

Har en kollega som är över 2m lång och 100 kg+ och inte vågar gå över 39 mm för han tror det kommer se konstigt ut. Inlett en övertalningskampagne.. 42 mm + is the way to go!
 
16,5 cm här! Bukar tycka att 36mm-42mm sitter bäst på just min handled. Allt som är mindre än 36 och större än 42mm ser inte speciellt bra ut på mig...
 

Bilagor

  • image (2).jpg
    image (2).jpg
    142.7 KB · Visningar: 96

sm2wls

Omega
19,5cm och bär oftast 42-46mm; den på bilden är 35mm utan krona, och hustrun tycker den ser löjlig ut [emoji19] Någon som vill lämna sin åsikt om hur den sitter?
00c28262ef8df9d84d7ab45dc5366dc3.jpg
 
Topp