Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Din klocksamling, hur samlar du, har det ändrats?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Cliff, 28 mars 2016.

1. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Hej
    Sitter och funderar på hur jag ska utveckla min klocksamling framöver och är intresserade av att höra hur ni andra tänker:

Själv har jag strävat efter bredd och en bra klocka från varje tillverkare (med undantag för Rolex). Har även krävt box och cert och gärna komplett förutom på klockor äldre än 1960.
    Nu har jag 17 klockor och boxen är full och anser att jag aldrig skall ha fler. Detta innebär att jag Måste sälja av för att kunna köpa. Funderar på att uppgradera genom att sälja 2-3 och köpa en klocka och eventuellt minska antalet tillverkare. Santidigt kan det lätt bli tråkigt med färre klockor i boxen och där många drar åt det dyrare hållet. Man tappar lite av den lekfulla känslan. Ev får det rymmas dyrare med tokbilligt i en salig blandning. Just nu vet jag inte riktigt vart jag är på väg. :D Vart är DU på väg med din samling?

Anatta&Watashi, E.Z., Tarkovski och 3 andra gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Min samling är inte speciellt exklusiv eller dyr utaninnehåller klockor med sentimentalt värde som jag ärvt,
    kombinerat med de jag själv köpt. Har b.l.a en klocka som visar tiden i 5 minuters intervaller med endast en hand.
    image.jpg
    Rlt nr 13
    Gillar udda komplikationer så näst på tur står en klocka med Jumping Hour :)

Urkvinnan, ZtaFfaN, Holy diver och 2 andra gillar detta.
  3. Hugii

Hugii Biskop

Cliff gillar detta.
  4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    I början försökte jag ha en tanke bakom min samling, denna tanke har dock ändrats ett stort antal gånger under de 4-5 år som jag varit intresserad :) Nu har jag gett upp lite, och kör bara på beroende på dagsform... funkar minst lika dåligt :)

vonbahr, Gummo, M.L. och 5 andra gillar detta.
  5. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Lyxigt att få ärva klockor, min enda är en 90-tals Quartz Raymond Weil. :)
    Men några av de jag köpt har fått "sentimentalt värde" eller blivit speciella. Som min första klocka i samlingen eller min födelseårsklocka. Andra är unika pga vintage (Bubbleback) eller tool (Emergency).
    Men gillar ändå att du "uttalat" följer sentiment eller komplikation, det är en tämligen tydlig linje.

Equilibrium gillar detta.
  6. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Tack för tipset. men nu var det just orden jag var ute efter (ej 1000st) och inte bilder. Undrar vad det finns för tanke, idé, filosofi eller faktorer som styr KS-medlemmarnas samlingar och om och hur detta förändras över tid.

7. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ha ha ha..älskar den insiktsfulla och öppna ärligheten i "..funkar minst lika dåligt." :D Samma här..ibland. Köpte en Rolex Daytona för att jag råkade vara likvid och ett komplett ex dök upp till rätt pris. :) Jag är tämligen spontan men försöker endast vara öppen och spontan inom olika områden som ex Chrono, Diver, Dressare osv.

theargonaut gillar detta.
  8. MånsT

MånsT Biskop

John Mayer sa väl i ett Hodinkee-avsnitt: "Ja de första typ 15" på frågan om han hade köpt några klockor som han ångrade.

Med det i bakhuvet försöker jag alltid tänka ordentligt på vad jag vill ha och sortera det från vad man skulle köpa bara för att. Därför vill jag hålla mig till klassiska modeller och design, enda undantaget skulle väl vara någon utstickande faktor. Övrigt nära på krav är opolerat och helst full set eller iallafall papper.

Cliff gillar detta.
  9. Per

Per Björklövens finest

Kan inte påstå att jag samlar klockor men jag försöker för det mesta byta upp mig i kvalité när jag väl ändrar något. Dock är mitt senaste köp ett tilägg då jag kände att jag ville ha något lite tåligare då värdet på mina befintliga klockor skenat värdemässigt. Därav köpte jag en bra vardagsklocka som ändå passar bra in på övriga klockor i samlingen.

Allt som allt så är mitt fokus väldigt smalt och något som jag har svårt att gå ifrån. Mest pga mina preferenser. Jag gillar många olika märken och modeller men jag känner inget sug att testa på det. Det är oftast klockor som jag känner mig övertygad om att de är snyggare på någon annan. :)

Jag är ett stort fan av att konsolidera men det beror självklart på att jag hela tiden haft fokus på att förbättra kvalitén på samlingen. Gillar man volym och lekfullt bytande så är det självklart det man ska satsa på istället.

NiklasArvid, vonbahr, nissehult och 7 andra gillar detta.
  10. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Det där inlägget har jag själv refererat till några gånger, JM fångar det väldigt bra. Men är inte problemet att ens egen smak utvecklas (i bästa fall) eller åtminstone förändras. Det låter som du iallafall håller fast vid en linje: klassiska modeller och klassisk design. Säljer du av och uppgraderar eller ökar du bara antalet? Vilken "faktor" skulle det kunna vara som du syftar till? Angående polerat är det något som blivit mycket viktigare för mig med tiden, kanske att jag köpt mer och mer äldre grejer.

11. MånsT

MånsT Biskop

Jo det är klart att smaken utvecklas men det kan ju vara från t ex. casual 36mm till dykarstilen på 40-42. Inom bägge kategorier finns ju klassiker så att säga. Försöker undvika att samla på mig flera klockor, vill helst inte överstiga 5 utan tycker ca 3 är lagom. Man har bara en vänsterarm att ha klockan på så med många klockor kommer det alltid finnas något som ligger och dammar. Då äger jag hellre få åt gången som sedan byts ut.

X-faktorn skulle exempelvis vara ett urverk, någon design som jag tycker är helrätt eller ett helt perfekt exemplar av en klocka jag annars kanske skulle prioritera något lägre.

Cliff gillar detta.
  12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Alla dom som man ser , som har många klockor, av otroligt fina märke. Tror inte att dom är köpta , på impuls , har säkert tagit sin tid. Några samlar i mängd, man ser 30-40 klockor , värde av allt är inte så högt , likaså kvalité på klockor. Alla samlar efter sin egen ekonomi .För många år sen började jag köpa , Certina, Omega, Longines , Datejust (34 ock 36 mm), Day-Date, mm. Sen hade jag inbrott i min lägenhet , ingen försäkring . Brukade inte ha alla klockor hemma. Jag råkade rädda några, hade dom med ut för att visa några. Idag äger jag bara ( 2 ) Rolex Submariner , Datejust 16013 G/S ock tycker att jag klarar mig mycket bra med dom modeller , båda är Vintage.Detsutom så har priser exploderat på vintage Rolex . Glad Påsk

Senast ändrad: 28 mars 2016
    jabla och Cliff gillar detta.
  13. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Folk samlar för tråkigt alltså.

eriksson850, Cliff och Aurum gillar detta.
  14. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Nej, glömde en mening .

Cliff gillar detta.
  15. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Citerade inte dig. :)

Cliff, JLW och paradis gillar detta.
  16. MånsT

MånsT Biskop

Kan bara tala för mig själv men jag har svårt att förstå tjusningen med att samla på sig massvis med klockor och/eller flippa som en galning till höger och vänster för att man ska prova allt på en gång.

Cliff gillar detta.
  17. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Båda är lite knas, men samlare är ju tveklöst mest vrickade.

Cliff, eriksson850, MånsT och 1 annan gillar detta.
  18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Samlar på allt möjligt, helst skall det bara dumt och gammalt. Att lägga tio gubbsafirrollar på hög har jag ingen förståelse för. Det tråkiga är väl att man inte hinner bära alla, men känner ändå att jag får ut mycket av mitt beroende.

NiklasArvid, Oscaro, Cliff och 4 andra gillar detta.
  19. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ok, fattar. Känner att du har en uppstyrd och behärskad variant av min filosofi. Hoppas det smittar. :)
    Jag skulle dock inte vilja begränsa mig under 10 klockor och aldrig vara över 20.

20. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag kollade lite vad skrivit om på KS och dina klockor skulle nog säga att du har en fantastisk samling (trots att du inte är någon samlare ,) ) När du "byter upp dig i kvalité" är det ex DJ till DD eller från polerad 1956 GMT till opolerad eller annat?
    Allt är som bekant relativt, och vissa badar obehindrat med 500k klockor, men upplever du att du nu har många klockor som inte längre kan nyttjas lika fritt som de du hade för 5 år sedan? Det är väl en oönskad effekt av förbättrad samling? Vad är ditt smala fokus resp referenser och har det ändrats över tid? Det mesta jag gillar är jag övertygad om skulle sitta perfekt på mig :D ...gissar att du gillar JLC Grande Reverso (Vild gissning :) ) men det är inget du tycker passar dig eller vill du berätta?

21. MånsT

MånsT Biskop

Måste fråga, är du en tioarmad bläckfisk? :D

Cliff gillar detta.
  22. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Vet inte om jag tillför så värst mycket till tråden nu, men jag samlar i alla fall på flygplan av typen du hittar på resebyråer (FC), basketskor i roliga färger främst från märket And1 samt grisar i porslin i roliga poser. Konstigt nog ej klockor, har oftast en eller max två åt gången. Säkerligen av ekonomiska skäl då jag sällan har råd med flera på en gång, eller kanske inte prioriterar det.

mega, Mr.Chang, Macklin och 4 andra gillar detta.
  23. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ha ha..12 armar. Men mitt samlande slutar vara rationellt vid en klocka för tid ser jag alltid på mobilen om jag behöver, alternativt så slutar jag vara rationell när jag har annat än 1st digital klocka. :D Ja, det finns många olika stilar och modeller spm jag vill äga.

24. Per

Per Björklövens finest

När jag byter upp mig i kvalité så är det vanligtvis samma modell fast i bättre skick eller så går jag mot någon ovanligare referens. Tex sälja en 1675 för att köpa en 6542. Jag använder alla mina klockor men självklart gör prisökningen att man ibland funderar på vad man har på armen om man är ute sent eller är i sämre områden. Dock inget som jag funderar på jättemycket men då jag nyligen blev erbjuden en fin matt 5513 så har jag nu en lite mindre rare pryl som jag kan använda utan att behöva fundera på om den är tät eller om den försvinner. Händer något så går den relativt enkelt att ersätta med en liknande. Jag planerar dock inte att tappa något så det var nog bara mer att jag ville ha en bra brukssub än något annat som gjorde att jag köpte den. :)

Mitt fokus har nog inte ändrats så mycket. Som med allt annat så snarare fördjupas det än något annat. Beroende på vad jag har, hur trenderna går och vad man blir erbjuden så kan det väl hända att man påverkas men jag är ganska så fast i mina gamla sportrollar. Framförallt gilt-modeller eller daytonas. Rätt tråkigt då det är ungefär vad alla andra vintagenördar jagar numera..

Annars så gillar jag väl mest det som påminner om sportrollar. Det kan vara gamla omegor, heuers, UG, Longines etc. Sen är jag relativt svag för royal oaks i de flesta varianter. JLC är väl i ärlighetens namn inget jag finner jättekul men jag kan uppskatta det mesta. Hittar man bara gamla klockor i bra skick så charmar de minst lika mycket som något annat. Jag köper det bara inte då jag hellre fokuserar på det jag gillar mest. Pengarna räcker inte till annat och jag har fullt sjå att hinna använda de få klockor som jag faktiskt har.

Jag gillar ockå mycket nytt. Alltifrån nya Rolex, AP till flummiga MB&F mm. Det finns väldigt mycket som är skoj där ute. Det känns dock ganska så långt bort att jag skulle köpa något.

Sen så ska det väl sägas att jag, precis som många andra, ibland flippar saker av oklar anledning. Jag vill gärna säga att jag sällan säljer men börjar man kolla i arkiven så ser man att ganska så mycket passerat de senaste åren..

NiklasArvid, eriksson850, Gummo och 2 andra gillar detta.
  25. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Härligt!! En slags rationell rock n roll filosofi. :)

Dykarsjuk och Aurum gillar detta.
  26. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    I och med att jag knappt sålt någon klocka så hamnar jag väl i kategorin samlare... Typ. Har märkt att jag gillar klockor med en historia, gamla issued, Seiko pougue, etc och om det är för att rättfärdiga mitt samlande eller inte får psykologerna svara på. Jag har ett tiotal klockor idag men hoppas på att komma ned i 5-6 stycken och gradvis skaffa mig klockor av bättre kvalitet ( dock inte nödvändigtvis dyrare men tyvärr hänger det ihop i se allra flesta fallen)

Cliff gillar detta.
  27. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Hmmmm blev så oerhört ledsen över att alla klockor blev stulna. Klart du klarar dig på dina fina Rollar..men har du inget sug att börja bredda samlingen igen? Eller blev du "bränd"?

28. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ha ha ha...men inte du, så berätta gärna hur du tänker kring samlandet. :)

29. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Jag samlar inte.

Ha ha ha

Cliff gillar detta.
  30. Cliff
    Trådstartare

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ok, så du vill också justera ner antalet? Många verkar vilja ligga runt 5st. Btw, är man inte samlare om man säljer, eller hur resonerar du där?

Mårtenssons ur Brookfield