• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Diskuterar ni klockor med okänt folk?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Hänt en gång. Såg en kille med sevenfriday på krogen. Vi tjötade några minuter. Rätt trevligt.
 

Erikd

Cartier
Jodå det händer att man tar upp klockor med folk när man stöter på någon med rolig klocka. Har gett kommentarer åt både butikschefen för systembolaget i Limhamn, Malmö och lite random folk ute på stan o krogen. En Plop på krogen bland annat. Alltid roligt när man får uppmärksamhet för sin egen klocka så försöker sprida lite glädje tillbaka.

Sen kan det hända att man får förklara sitt udda intrresse för folk ibland...
 

Nexus

Panerai
Självklart.
Jag har utvecklat ett sjätte klocksinne, så om jag ens anar att det finns en Panna eller Omega i samma lokal som mig så är jag framme hos bäraren snabbare än en pilsk iller och tvångsstartar en konversation.

Folk ska fan inte komma undan bara för att jag inte känner dem.
 

Nexus

Panerai
Som festlig anekdot kan nämnas jag tillbringade fredagskvällen på ett föredrag tillsammans med några kollegor samt min teamleader.
Vi grundade på Bishops Arms där jag noterade att servitören sportande en schysst Datejust, så jag var tvungen att hugga tag i grabben när han gick förbi vårt bord. Efter föredraget började jag jiddra Omega med en constellation-bärare som såg lite festligt obekväm ut av situationen samt körde ett snabbt bytlån med en grabb med en väldigt trevlig SMP.

Om någon av er hänger här är det alltså jag som var den berusade grabben med bred dialekt och Amon Göth-frillan.
 
Kan dela med mig av min egen erfarenhet förresten. Idag diskuterade jag med främlingen för att han bar en 2534.50, alltså GMT-versionen av 2254.50 (vilken jag äger, se avatar).

En annan gång diskuterade jag med ett okänt butiksbiträde. Han bar en klocka med stor vit urtavla och när jag betalade med kortet tyckte jag se att det var en Rolexlogotyp på klockan, men modellen liknande mer en IWC med den stora tavlan och smala kanter. Frågade honom om vad det där var för ovanlig Rolexmodell. Då sa han att det är en billig fejkad Rolex...
 

Anfield

Panerai
Självklart och senast var det en äldre herre ute på hundrundan. PP var det han hade på handleden , fick med mig en rolig historia om hur han haft den på service i fabriken i tre månader. bara för att när han fått tillbaka den få fullt med imma i den efter ett bad.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag kommenterar sällan, men det händer. Det är viktigt att timingen är rätt. Senast jag pratade klockor med en främling var i baren på Ritz i Gbg. Kunde inte låta bli att säja: "snygg klocka du har" till en gentleman som jobbar där. En 116610 vill jag minnas att det var han sportade. Efter det bytte vi några ord om nyttan med datumfunktion, eftersom jag själv bar min 114060 vid det tillfället. Trevligt :)


Har också berömt hans 116610 men först påpekade jag lite skämtsamt att hans vridring stod "off". :D

I övrigt brukar jag alltid berömma om personen verkar normal och inte någon "gangsta".
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hurdana var respektive ägare av SMP, Reverso och DJ? Kunde du med ditt modeöga se några direkta kopplingar mellan val av klocka och klädstil?

SMP - gammal skejtare, skön kille
Reverso - duktig på att sy, clean stil
DJ - ryska, matchade Rollen med päls

Klocka & klädstil
Det bästa kopplingen är egentligen ryskan med den moderna DJn. LV-väska och päls passade hennes klocka, som för övrigt hade lite bilhandlarhäng.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
...m jag ens anar att det finns en ... eller Omega i samma lokal som mig så är jag framme hos bäraren snabbare än en pilsk iller och tvångsstartar en konversation.

Typ alltid då. Senaste midsommar var vi 5 par. Tre av killarna hade Omega seamasters och den 4e hade en speedmaster.
 

Glusch

Cartier
Jag känner mig sällan bekväm nog för att starta upp en konversation men allt som oftast lyckas jag identifiera de mer välkända klockorna i min närhet. Kanske är dags att försöka sprida lite glädje och berömma folks klockor, vet själv hur glad jag blivit de fåtal gånger det inträffat för mig.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Satt på ett större möte förra veckan och en säljare tvärs över bordet hade fastnat med ögonen på min Glycine sub, som kan med ett dåligt tränat öga misstas för en annan klocka.
Var så jäkla lustigt för han märkte inte först att jag såg hans blickar, och blev lite skamsen när han lyfte blicken och såg att jag förstod vad han gjorde. :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Satt på ett större möte förra veckan och en säljare tvärs över bordet hade fastnat med ögonen på min Glycine sub, som kan med ett dåligt tränat öga misstas för en annan klocka.
Var så jäkla lustigt för han märkte inte först att jag såg hans blickar, och blev lite skamsen när han lyfte blicken och såg att jag förstod vad han gjorde. :)

Haha säkert en forumsmedlem. Det är bara vi som är skadade på det viset - stirrar på handleder
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har bara kommenterat en gång. På systemet eurostop i Halmstad. Killen i kassan komenterade spontant min sub. Jag såg då att killen hade en PO8500 och berömde då den. Har sedan sett en annan kille på samma systebolag med en skx007 på nato. Känns som om de borde vara medlemmar här men inget jag vet.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har bara kommenterat en gång. På systemet eurostop i Halmstad. Killen i kassan komenterade spontant min sub. Jag såg då att killen hade en PO8500 och berömde då den. Har sedan sett en annan kille på samma systebolag med en skx007 på nato. Känns som om de borde vara medlemmar här men inget jag vet.

Vi stöter säkert på flera medlemmar, utan vetskap...
 

Sjobedan

Rolex
På krogen i lørdags spottade jag en Hublot Big king i rose'guld. Jag armbågade mig fram till snubben som hade klockan før att berømma och tjøta lite. Konversation gick som føljer.

Sjobedan - Dra åt helvete vilken klocka du har dær!
Stekaren - Tack!! Du ær den førsta som lægger mærke till den. :D
Sjobedan - Skulle bara fattas, ælskar klockor! Men, sekundvisaren står ju stil?!
stekaren - Ja, den funkar inte... Den ær fejk, men visst ær den fet??
Sjobedan - Hejdå.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
På krogen i lørdags spottade jag en Hublot Big king i rose'guld. Jag armbågade mig fram till snubben som hade klockan før att berømma och tjøta lite. Konversation gick som føljer.

Sjobedan - Dra åt helvete vilken klocka du har dær!
Stekaren - Tack!! Du ær den førsta som lægger mærke till den. :D
Sjobedan - Skulle bara fattas, ælskar klockor! Men, sekundvisaren står ju stil?!
stekaren - Ja, den funkar inte... Den ær fejk, men visst ær den fet??
Sjobedan - Hejdå.

Hahaha, det är en av anledningarna till att jag kan dra mig från att droppa en kommentar...
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
1310565585978.jpg
 
Topp