Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Distansköplagen, ångerrätt vid köp från företag?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jonas.76, 20 juni 2015.

  1. Jonas.76
    Trådstartare

    Jonas.76 Friends of KS

    Inlägg:
    914
    Hej.

    Jag har sökte men inte hittat något som passar, därav frågan.

    I förra veckan beställde jag en klocka från ett svenskt företag med fysisk butik i Sverige. Då jag och företaget inte finns på samma ort gjordes köper på distans och all komunikation har skett via mail och på så sätt finns den sparad.

    Klockan i fråga är begagnad och beskrevs vara i gott skick (alla bilder från annonsen finns sparade av mig).

    Jag hämtade ut klockan i torsdags och konstaterade att den inte motsvarade förväntningarna. Det var även vissa andra överenskommelser som inte motsvarade förväntningarna, men åter till själva köpet.

    Jag kontaktar butiken samma kväll jag hämtat ut klockan och påtalar bristerna, meddelar även att jag vill använda mig av ångerrätten som gäller vid köp på distans.

    Jag får till svar att det inte är någon ångerrätt vid köp av begagnade klockor.

    Jag blir självklart väldigt förvånad och börjar söka efter information.

    Är det någon som är insatt i det juridiska? Visst gäller väl alltid distansköplagens 14 dagars ångerrätt?

    Jag hittade själv detta: http://www.hallakonsument.se/klaga-...tigheter-som-konsument/angerratt/?cookie=true

    Kan tillägga att klockan är i 20k + klassen och det känns ju väldigt konstigt att köpa något jag inte ens sett och sedan inte ha rätt att lämna tillbaka.

    Detta gäller alltså mellan företag och privatperson och jag tog för givet att distansköplagen gällde.

    Tacksam för input, här eller via PM.

    Allt är skrivet på mobilen, hoppas på överseende med ev stavfel mm.

    //Jonas
     
    Senast ändrad: 20 juni 2015
  2. ScubaKing

    ScubaKing Biskop

    Inlägg:
    1.801
    Det som är mest intressant för övriga på forumet är VILKEN butik det rör sig om. Detta så man själv inte handlar där och råkar i samma situation. Om du börjar med att lägga ut info om butiken så kan säkert flera här hjälpa dig med frågan rörande ångerrätt. Jag vet det finns flera jurister på forumet....
     
  3. Jonas.76
    Trådstartare

    Jonas.76 Friends of KS

    Inlägg:
    914
    Jag vet inte hur du skulle agera i detta nu, min fråga som TS är vilka rättigheter jag har vid köp på distans från ett företag.

    Jag vill ju att detta löser sig och vill först och främst ge företaget chansen att göra rätt.
    Jag tror inte mina chanser ökar om det första jag gör är att "hänga ut någon".

    Om detta inte löser sig är det ju ett helt annat läge. Det finns ju en badguytråd!
     
    Eurenius, paradis, Rivalen och 1 annan gillar detta.
  4. Bruset

    Bruset Friends of KS

    Inlägg:
    376
    Från:
    GBG
    Dumheter! Du har som du själv konstaterat alltid rätt att ångra ditt köp i det fallet du beskriver (gäller absolut begagnade varor). Ett tips är att kontakta din lokala konsumentrådgivare för att veta hur du ska gå vidare om det inte löser sig.
     
    Jonas.76 gillar detta.
  5. Jonas.76
    Trådstartare

    Jonas.76 Friends of KS

    Inlägg:
    914
    Jag tänkte göra det nu på måndag, men det kändes så länge till dess :)
     
    Senast ändrad: 20 juni 2015
  6. wayne

    wayne Friends of KS

    Inlägg:
    3.573
    Lägger du ut den här typen av fråga på KS så ska du nog vara beredd på att vi vill veta vilken handlare det rör sig om. Du har givetvis ångerrätt på en begagnad vara om handlaren inte har beskrivit produkten på rätt sätt.
    Du har inte rätt att reklamera varor med brister och skönhetsfel om butiken tydligt har informerat om det.
     
    ScubaKing och Magnlar gillar detta.
  7. Jonas.76
    Trådstartare

    Jonas.76 Friends of KS

    Inlägg:
    914
    Jo jag räknar med det, men denna tråd handlar om mina rättigheter angående ångerrätten vid köp på distans.

    Jag kanske bara skulle ha frågat: vad har jag för rättigheter ang ångerrätt vid distansköp från företag? Jag trodde och tror att jag kan få bättre svar från kunniga om jag berättar vad som hänt mer i detalj.

    Som jag skrev tidigare kommer jag självklart att berätta vilket företag det är om det inte löser sig.

    Jag kanske är mer försiktig som person än andra, men det är så jag fungerar :)
     
    Eurenius och Rivalen gillar detta.
  8. wayne

    wayne Friends of KS

    Inlägg:
    3.573
    Du har redan fått svaret förutsatt att din del av berättelsen stämmer, vilket jag inte betvivlar att den gör.
    Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för din del.













    Berätta vem är det;)
     
    Jonas.76 gillar detta.
  9. Jonas.76
    Trådstartare

    Jonas.76 Friends of KS

    Inlägg:
    914
    Jag hoppas också det! Jag får helt enkelt återkomma i ämnet :nailbiting:
     
  10. KenKun

    KenKun Biskop

    Bara att lämna tillbaka, lagen är på din sida.
    Så löjligt när företagare tror att de kan skapa sina egna lagar.
     
  11. paradis

    paradis Friends of KS

    Inlägg:
    3.754
    Från:
    Malmö
    Är inte klockan enligt beskrivning, eller inte som på bilder, så borde dom ta den tillbaka. Frågan är därför, vilken affär köpte du av. Det kanske redan finns något , om dom på KS ? Förmodligen kommer dom att säga att klockan är enligt beskrivning...Vad är det andra, som inte stämde ?
     
    ScubaKing och Magnlar gillar detta.
  12. Bruset

    Bruset Friends of KS

    Inlägg:
    376
    Från:
    GBG
    Förtydligande: du har ALLTID (med några få undantag) rätt att lämna tillbaka en vara som är köpt på distans inom 14 dgr (i Sverige). Det spelar ingen roll om det är fel på varan eller inte. Därav ångerrätt, rätt att ångra köpet oavsett anledning. TS kan vara helt lugn.
     
  13. Limpas

    Limpas Borgare

    Inlägg:
    627
    Från:
    Stockholm
    Som andra har skrivit så har du rätt att ångra dig. Dock får du betala returfrakt och du kan nog inte räkna med att få ev fraktkostnader återbetalade. Sedan bör du säga vilken affär det är så får var och en avgöra hur dåligt man tycker att det är. Oavsett om du kommer få lämna tillbaka den så vill andra kanske undvika strul :)
     
    ScubaKing gillar detta.
  14. KenKun

    KenKun Biskop

    Om butiken har gjort fel, eller om det är fel på varan, så ska butiken stå för frakten.
     
    Limpas gillar detta.
  15. Jonas.76
    Trådstartare

    Jonas.76 Friends of KS

    Inlägg:
    914
    Tacksam för svaren, nu ligger bollen hos "den andra parten" återigen TACK!
     
    Limpas gillar detta.
  16. Limpas

    Limpas Borgare

    Inlägg:
    627
    Från:
    Stockholm
    Absolut. Men då är det väl frågan om reklamation och inte ångerrätt enligt distansavtalslagen?

    Jag förstod det som att köparen helt enkelt ångrade köpet när han fick varan. Inte att butiken hade gjort något fel när de beskrev varan? Men jag kanske fick det om bakfoten :)

    Edit: läste om första posten och du har nog rätt. Säljaren beskrev inte varan korrekt och höll inte överenskommelser så det handlar om att häva köpet och inte ångerrätt :) då ska butiken betala frakt även tillbaka och återbetala allt.
     
    KenKun gillar detta.
  17. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.485
    Från:
    GBG
    http://www.konsumentverket.se/Foretag/Handel-pa-distans/Angerratt/

    Maila den länken till dem. Spelar ingen roll om varan är begagnad eller inte. Rätten till att ångra ett köp har att göra med att man på distans inte har möjlighet att granska varan. Du behöver inte ens hävda att varan är i sämre skick än du trodde den skulle vara. Du behöver inte ge ett skäl över huvudtaget.

    Utgångsläget är att man alltid har ångerrätt från butik (via distans 14 dagar). Har man inte ångerrätt så ska butiken uttryckligen meddela detta innan köpet.
     
    Rivalen, Kim, nissehult och 2 andra gillar detta.
  18. SwedishMade

    SwedishMade Stadsbo

    Inlägg:
    360
    "Alla på forumet klocksnack.se, som kommer högt upp på sökningar på google.se, vill veta vilket företag det är som inte uppfyller kraven i distansavtalslagen."

    Ungefär så hade jag formulerat det...
     
    tim ur länk, Kim, Sandkvist och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield