• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ditt förhållande till Rolex Datejust

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolex har alltid varit något speciellt i min (klock)värld. Men den modell jag fokuserat på utan att haft råd att köpa är submariner. För några år sedan köpte en mycket klockintresserad och god vän till mig en Rolex Datejust. Efter att ha sett dessa bilder på diverse forum som Facebook, instagram och sin egen klockblogg fattade jag tycke för Datejusten. Det gick nåt år och efter sparande förvärvade jag min egen 1603. Jag gillade den verkligen men upplevde den väldigt liten jämfört med min 42mm Glycine Airman. Tyvärr upptäckte jag oxå att gångavvikelsen var runt minuten vilket skulle åtgärdas av förra ägaren. När jag åter fick klockan i min hand var avvikelsen fortfarande för mycket och det blev ingen Datejust för mig. Efter det tappade jag intresse för modellen.
Nu har återigen mitt intresse för denna klassiker börjat vakna ur sin slumrande Törnrosasömn. Jag är på gång med att försöka förvärva en datejust igen.
Mitt förhållande till Rolex DJ har som ni läst gått upp och ner och nu vänt upp igen.
Hur ser ditt förhållande till denna modell ut?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Väldigt tråkig, men även väldigt användbar och en allround klocka som man kan bära till det mesta. För en första gångs köpare av Rolex, så står denna ikon nog väldigt högt i kurs, då den har varit väldigt prisvärd, fram tills nu. Nu har även Datejust stuckit upp i pris har jag sett, så det är nog rätt läge att införhandla en innan dom sticker upp lite till i pris.

Beträffande mitt personliga förhållande till Datejust så skall jag vara ärlig med att säga, att jag tror inte att jag skulle klara av att bara ha denna Rolex som owg i en samling. Den är för tråkig för det, däremot en mycket trevlig klocka att ha som ett komplement till någon tooligare Rolex, exempelvis, en submariner, GMT eller varför inte en Explorer II som också för tillfället är en bra investering innan även dom sticker upp i pris. Detta är min högst personliga åsikt, finns säkert många här inne som bara skulle nöja sig med en Datejust, får hoppas att någon sådan har tid att skriva några rader i denna tråd.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Väldigt tråkig, men även väldigt användbar och en allround klocka som man kan bära till det mesta. För en första gångs köpare av Rolex, så står denna ikon nog väldigt högt i kurs, då den har varit väldigt prisvärd, fram tills nu. Nu har även Datejust stuckit upp i pris har jag sett, så det är nog rätt läge att införhandla en innan dom sticker upp lite till i pris.

Beträffande mitt personliga förhållande till Datejust så skall jag vara ärlig med att säga, att jag tror inte att jag skulle klara av att bara ha denna Rolex som owg i en samling. Den är för tråkig för det, däremot en mycket trevlig klocka att ha som ett komplement till någon tooligare Rolex, exempelvis, en submariner, GMT eller varför inte en Explorer II som också för tillfället är en bra investering innan även dom sticker upp i pris. Detta är min högst personliga åsikt, finns säkert många här inne som bara skulle nöja sig med en Datejust, får hoppas att någon sådan har tid att skriva några rader i denna tråd.
Bra läsning. :rolleyes:
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag har bra koll på den tråden men den bjuder inte riktigt på det som jag är ute efter. Där ser man bara de som redan blivit frälsta. Ngn kanske har en slags hatkärlek, en annan kanske ogillar DJ. Ytterligare en kanske har en intressant historia att lyfta fram.
ok. Mitt förhållande till DJ har kraschat 2 ggr. första gången 116234 på oyster med blå stavindex tavla. Andra gången 116200 på jubilie (samma tavla). Diggar DJ men har problem med att den är något för liten vilken har gjort att de fått lämna. 38mm hade varit mumma. Lär ändå äga en snart igen..
116200.jpg
FullSizeRender (4).jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
En DJ behöver inte vara tråkig ;)

image.jpeg
image.jpeg


Gillade verkligen min gamla och blir sms-trakasserad av @christian-h med bilder på den minst fyra gånger per dag. Som ett gammalt ex som vägrar släppa taget...

Skämt åsido. DJ är kul! Skulle jag köpa en idag skulle det förmodligen bli en 116200 med svart MOP och diamanter, en 116203 eller en 116201. Graalen i tavelväg är däremot en "Enamel paved arab"... Helt strösslad tavla med arabiska siffror.

image.png


Jag har haft sex olika DJ sedan 2014. Sex olika därför att de kan skilja så mycket utseendemässigt - inte bara tavlan.
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har haft ett gäng olika i 36 mm. Dock har samtliga fått gå vidare pga att jag tycker de är lite för dressiga i och med storleken (Jag har ganska smal handled på knappt 16 cm) och utseendet (Tänker framförallt på räfflad glasring och jubileelänk), och något som inte riktigt passar mig, och som jag snabbt tröttnade på. Lite bilder på några av de jag haft...







 

Oew

Rolex
En DJ behöver inte vara tråkig ;)

image.jpeg
image.jpeg


Gillade verkligen min gamla och blir sms-trakasserad av @christian-h med bilder på den minst fyra gånger per dag. Som ett gammalt ex som vägrar släppa taget...

Skämt åsido. DJ är kul! Skulle jag köpa en idag skulle det förmodligen bli en 116200 med svart MOP och diamanter, en 116203 eller en 116201. Graalen i tavelväg är däremot en "Enamel paved arab"... Helt strösslad tavla med arabiska siffror.

image.png


Jag har haft sex olika DJ sedan 2014. Sex olika därför att de kan skilja så mycket utseendemässigt - inte bara tavlan.
Den där DJ är nästan perfekt för mig, om jag kunde ändra något så skulle jag har räfflad ring och ta bort Rolex på inner bezel, annars 10/10!!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
En klocka som bara blir bättre ju modernare den blir, sorry vintagenördar men det är sant. 1601, 1603, etc, är bra klockor för vardagen och fest, men lite tråkiga för att jag tycker det är en "dressare" som inte passar på läder. Så länken är det enda alternativet, och den är ju allt som oftast lite svettig efter 30-40 år i tjänst, så tillkommer polering, skador på index och tavla, the list goes on. Så pass enkla klockor måste vara i kalasskick eller ha någon kul detalj (som en sauditavla) för att briljera för mig.

Moderna DJs är en helt annan femma, så jävla grymma klockor! Hade en 16200 och då började man nosa på de sexsiffriga ruffarna, och den klockan var grym. En sexsiffrig DJ med blå tavla som @Hebbe hade är bland det bästa man kan köpa med den budgeten
 

Samps

Cartier
Älskar DJ, och DJ ska vara på Jubilee.
Började med 16013, nu älskar min fru också DJ :)
image.jpeg

Köpte en 16220 som fick genomgå en service hos Nymans. Att DJ är för liten håller jag inte med om, har 18 cm handleder och tycker den sitter perfekt.
image.jpeg

Var grymt nöjd med den men den såldes dock till förmån för annat..
116200. En betydligt rejälare klocka än föregångarna livsviktigheter såsom roulettedatum och jubileelänk utan stretch.
image.jpeg

Den perfekta allroundklockan enligt mig, dock så sneglar jag på DD, nästan samma klocka fast ett par snäpp vassare..
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Älskar DJ, och DJ ska vara på Jubilee.
Började med 16013, nu älskar min fru också DJ :)
image.jpeg

Köpte en 16220 som fick genomgå en service hos Nymans. Att DJ är för liten håller jag inte med om, har 18 cm handleder och tycker den sitter perfekt.
image.jpeg

Var grymt nöjd med den men den såldes dock till förmån för annat..
116200. En betydligt rejälare klocka än föregångarna livsviktigheter såsom roulettedatum och jubileelänk utan stretch.
image.jpeg

Den perfekta allroundklockan enligt mig, dock så sneglar jag på DD, nästan samma klocka fast ett par snäpp vassare..
Instämmer! Hämtade min 116200 i fredags och jag tycker att den är fantastisk. Funkar till allt och är definitivt inte för liten.
image.jpeg
 

Johe

Omega
Har en 16030 med ljus tavla och räfflad ring på jubilee som jag älskar. Enda klockan jag har som jag skulle kunna bli OWG med om det skulle behövas! Storleken är perfekt och den passar till all klädsel. Ska hitta bild senare.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
En klocka som bara blir bättre ju modernare den blir, sorry vintagenördar men det är sant. 1601, 1603, etc, är bra klockor för vardagen och fest, men lite tråkiga för att jag tycker det är en "dressare" som inte passar på läder. Så länken är det enda alternativet, och den är ju allt som oftast lite svettig efter 30-40 år i tjänst, så tillkommer polering, skador på index och tavla, the list goes on. Så pass enkla klockor måste vara i kalasskick eller ha någon kul detalj (som en sauditavla) för att briljera för mig.

Moderna DJs är en helt annan femma, så jävla grymma klockor! Hade en 16200 och då började man nosa på de sexsiffriga ruffarna, och den klockan var grym. En sexsiffrig DJ med blå tavla som @Hebbe hade är bland det bästa man kan köpa med den budgeten
Jag håller med! Min 116200 är fantastiskt men ett djupdyk i vintagereferenser kommer inte att hända, det är helt enkelt olika klockor.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min första Rolex var en 16234, min nuvarande är en 16220. Mellan de köpen har det gått 21 år och jag gillar Datejust ännu idag lika mkt som den septemberdag 1994 då jag fick 16234:an på handleden.

image.jpg

Min nuvarande 16220, Gnapp gnapp gnapp...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
5 och 6-siffriga är riktigt härliga, äger ingen men är bara en tidsfråga. Det är på tok för sällan man ser datejust på folks handleder, jag tror rent av jag oftare ser dem på damer än män.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
En klocka som bara blir bättre ju modernare den blir, sorry vintagenördar men det är sant. 1601, 1603, etc, är bra klockor för vardagen och fest, men lite tråkiga för att jag tycker det är en "dressare" som inte passar på läder. Så länken är det enda alternativet, och den är ju allt som oftast lite svettig efter 30-40 år i tjänst, så tillkommer polering, skador på index och tavla, the list goes on. Så pass enkla klockor måste vara i kalasskick eller ha någon kul detalj (som en sauditavla) för att briljera för mig.

Moderna DJs är en helt annan femma, så jävla grymma klockor! Hade en 16200 och då började man nosa på de sexsiffriga ruffarna, och den klockan var grym. En sexsiffrig DJ med blå tavla som @Hebbe hade är bland det bästa man kan köpa med den budgeten
Jag håller inte med om att en Datejust måste vara av nyare slag för att lira. En 1603 kan vara riktigt snygg på ett klassiskt vis.
DSC_0221.JPG
Dessutom tycker jag den ser bra ut på ett riktigt schysst läder, som tex B&S.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Har du lust att utveckla?:)
För mig som är alldeles för förtjust i mögliga dykare så blir DJ lite tråkig, den är klassisk men det finns fler modeller som är det till ett betydligt bättre pris. För mig blir den bara lite tråkig och fantasilös, även om det är en perfekt klocka på pappret!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag håller inte med om att en Datejust måste vara av nyare slag för att lira. En 1603 kan vara riktigt snygg på ett klassiskt vis.
DSC_0221.JPG
Dessutom tycker jag den ser bra ut på ett riktigt schysst läder, som tex B&S.
Fast den där är ju i ett rikitgt bra skick, så jag står fast vid min åsikt :) Personligen gillar jag inte den kombon, men det är inget jag behöver bära så kör i vind!
 
Topp