Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ditt klock-år

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bikinigubben, 28 december 2015.

1. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Nu när det nya året är på intåg tyckte jag att det passade med en tillbakablick till året som gått. Här tänker jag mig att man ska lägga upp bilder på de klockor som har passerat under årets gång, såväl keepers som klockor som flippats iväg efter ett par dagar.

Som trådskapare börjar jag självklart själv med ett par bilder. Värt att nämna är att mitt klockintresse började under augusti och därmed är antalet klockor utefter det :)

Klockan som startade mitt intresse var en Tissot Seastar som jag ärvde från min morfar. Jag var ivrig på att få veta mer om denna och registrerade mig på KS för att ta hjälp av våra kunniga medlemmar.
    tissot.jpg

Ett tag efter att ha upptäckt KS införskaffade jag mig en Seiko SNZH59, istället för den annars så vanliga SKX007.
    seiko snzh599.jpg

Efter detta sålde jag min gamla parfymklocka(?!?) från Corniche för att motivera ett annat klockköp.
    corniche.jpg

Jag köpte då en vintage Omega Seamaster och fick även ett mögligt världsmästar ur "på köpet"!
    omega seamaster.jpg
    atlantic.jpg

När jag sedan fyllde år i november fick jag en Seiko 6117-8000 Navigator Timer som jag dessvärre inte klickade med, denna såldes därför snarast.
    seiko navigator.jpg

Nu är planerna att köpa en Oris Aquis i 43mm modellen med länk, efter att ha klämt på en är jag helt såld. Ha ett bra gott nytt år alla KS:are!

David Eriksson, Andy7750, paradis och 13 andra gillar detta.
  2. lawb1

lawb1 Bonde

Började året med en 2541.80
    image.jpg
    Den såldes sedan i förmån för en DJ 16030
    image.jpeg
    Denna flippades men jag höll mig på Rolex spåret, nästa köp blev en 14270
    image.jpeg
    Även den flippades för att göra plats för en ny SMP, denna gång en svart SMP-C
    image.jpeg

David Eriksson, Andy7750, paradis och 14 andra gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Dixie, erolorhun, Krostiffer och 1 annan gillar detta.
  4. Wozzor

Wozzor Stadsbo

Från:
    Borlänge
    Började med en Gant. Slutade med en sarb033.:D:) (inte min sarb, den har inte kommit än :rage::mad:)

DrSbaitso, M3a, paradis och 10 andra gillar detta.
  5. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Den som väntar på något gott...:rolleyes:

Wozzor gillar detta.
  6. lawb1

lawb1 Bonde

Det är en bra fråga, saknar den ibland men är OWG och köpsugen efter en SMP-C vart helt enkelt för stort! Har även lite svårt för att den saknar datum, annars hade den varit given!

Equilibrium gillar detta.
  7. Equilibrium

Från:
    Island
    För egen räkning har jag införskaffat dessa under 2015

.........April: image.jpg
    November: image.jpg
    December: image.jpg

MrNorrgard, paradis, Jimpa och 5 andra gillar detta.
  8. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

KMS gillar detta.
  9. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Ja herregud var började vi? Signaturklockan, DDn satt säkert på armen... Här i en förortsuniform en solig vårdag i Kungsträdgården. image.jpeg

Som komplement satt även denna Aqua Terra kvar - en fantastisk klocka som jag kanske dock kände var lite för lik DDn i sitt formspråk och stil. Saknar jag den ibland? Det kan du ge dig fan på. Den är fantastisk, och om du inte prövat den så råder jag dig till det! Den perfekta jeans-klockan.
    image.jpeg

Vad hände härnäst då? Snabbspola fram ett par månader och suget efter en större sportrolex ökade. Då jag är en kille som gillar lite flärd i mina klockor fick det bli en Explorer 2 216570. Sitter enormt skönt med det platta caset, och den stora urtavlan är en dröm. Den orangea GMT-visaren är en härlig färgklick som gör klockan så mycket mer levande än en safirsub. Hade turen att få med bägge tavlorna, den vita satt i från början och var det självklara valet för sommarens eskapader! image.jpeg image.jpeg

Efter detta började hösten smyga sig på, och jag började som sagt med att slänga in den svarta tavlan. Blir en helt annan mycket mer sober och nedtonad klocka, samtidigt lite mer bling med vitguldsindex och visare. image.jpeg

Sen började det klia efter watchout-eventet. Rejält. Suget efter något finare ökade, och jag försökte hets-sälja DDn på kaplans till förmån för att få in ett annat trevligt objekt. Explorer2 såldes till ett relativt bra pris, och nu i efterhand var det skönt att DDn inte såldes för det priset.
    Explorern ersattes med en klocka som fanns när allt började, en orange planet ocean 8500. Blev dock en 45mm nu istället för 42 (tack @Echo Delta ) image.jpeg

Sedan efter några veckor efter lägenhetsköp och andra dumheter hände det. Jag kände att det var dags att utöka klockbudgeten rejält, och in kom objektet jag dreglat över på watchout. Det här vet ni redan, och den börjar ju nästan bli dussindinka i klass med aquanauten här på forumet numera. VC Overseas Chronograph 49150. image.jpeg

Så här är vi nu med en schysst trio som täcker det mesta. Förhoppningsvis säljs DDn i vår för att kunna lämna plats åt ännu icke bestämd Rolex eller AP i ädelmetall, vad det blir återstår att se och beror givetvis på priset jag får. 2016 blir som alla andra år ett spännande klockår, det är ju ett förjävla bra intresse vi alla har.
    Gott nytt år, och tack till @Spencer66 @Denke och @daviden som likt alla år har gjort ett hästjobb.

David Eriksson, Dixie, paradis och 21 andra gillar detta.
  10. Equilibrium

Från:
    Island
    Tack skall du ha :) Nej inga har flippats, jag kör den långsamma gammaldags modellen och spar ihop till det jag vill ha.
    Lite småtrist jag vet, men man slipper obehagliga ekonomiska bakslag.

Bikinigubben, Gummo och yonsson gillar detta.
  11. Equilibrium

Från:
    Island
    Nästan precis efter att den magiska 30 minuters gränsen passerat kommer jag ihåg att det skall in en till, haha vad typiskt.

Oktober: image.jpg

JohnZ, Bikinigubben, yonsson och 1 annan gillar detta.
  12. Spindel

Spindel Biskop

Inga klockor har passerat. Enbartklockor som tillkommit. Inte så mycket detta år bara dessa fyra.

Orient Saturation Diver
    image.jpeg

NOS Orient CER1A002W (Dolphin), här jämte den svarta jag plockade hem åt @Mforce
    image.jpeg

Väggklocka
    image.jpeg

NOS Orient Star Dynamic från tidigt 60-tal
    image.jpeg

HateWinter, JohnZ, KMS och 6 andra gillar detta.
  13. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Började året med:
    image.jpg
    Speedmaster broad arrow
    och
    image.jpg
    Sjöö Sandström royal steel chronograph. Denna fick tyvärr lämna för att testa lite annat. Saknar den ibland och risken finns att det blir en ny Sjöö 2016 :)

Köptes in och finns kvar:
    image.jpg
    Superbeater i form av Seiko monster
    image.jpg
    Finbeatern Skx009 på ett superoyster

image.jpg
    Issued Cwc g10

Sedan kom Rolexsuget och en 114060 köptes
    image.jpg

Sedan var det ganska lugnt i några månader innan denna trillade in:
    image.jpg
    16030 från 1984.

Bara sjöön som fick lämna, resten finns kvar. Jag har uppenbarligen svårt för det där med att flippa! :D

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Gillar dessa trådar men får återkomma efter lunch. :D

Savagear114 och Apansson gillar detta.
  15. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag har på riktigt ingen aning. Som visats i avundsjukan-tråden har jag halvt renoverat ihjäl mig, vilket har sabbat både tid och klockkonto.
    Det har roterat ett antal vintage, bland annat @Bikinigubben s Seamaster, men i och med att de var enbart till försäljning så gills det inte riktigt.
    Det enda som hänt i lådan är att jag fått till min Jump Hour och min fantastiska Rado som legat i renoveringslådan ett tag. image.jpg image.jpg
    Klockmål 2016?
    Fixa min Swissonic och lägga mer pengar på klockor.

MrNorrgard, DrSbaitso, yonsson och 4 andra gillar detta.
  16. Ernesto

Ernesto Friends of KS

1601: kvar image.jpeg 116200: såld (satt i annan tavla)* image.jpeg
    Tank: såld image.jpeg
    Visodate: kvar image.jpeg Aerospace: såld image.jpeg
    116200: såld* image.jpeg
    116400GV: såld image.jpeg
    116610LV: såld image.jpeg
    116200: kvar (ny tavla nu) image.jpeg
    Tank: kvar image.jpeg
    Pasha: kvar image.jpeg
    116200: kvar image.jpeg

David Eriksson, Dixie, Aquastaren och 15 andra gillar detta.
  17. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Väldigt fina klockor, tycker att du sitter på en bra trio!

Apansson gillar detta.
  18. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Hur kunde du sälja din 116200?? En av de finaste klockor jag sett!

19. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det blev ett, med mina mått mätt, aktivt klock-år.

UT: Certina DS Action

IN och UT: Sinn 556i

UT: Citizen Aqualand
    upload_2015-12-29_10-7-36.jpeg

IN: Citizen NY0045

UT: Seiko (Auktion till förmån för BCF)
    upload_2015-12-29_10-9-53.jpeg

IN: Rolex 114060

IN: Mido Ocean Star

Fick även in denna Mido efter att min pappa gått bort. Hade hellre sett den på hans handled men nu får jag föra den vidare till nästa generation.
    Är för närvarande på spa hos Farfars Klocka.

upload_2015-12-29_10-17-46.jpeg

Ha en fint slut på 2015 hörrni!

David Eriksson, paradis, erolorhun och 5 andra gillar detta.
  20. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Servern skulle gå sönder så jag skippar i år :D

Jimpa, Rockenfeller, Bikinigubben och 1 annan gillar detta.
  21. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    2015 var ganska lugnt klockår, med bara två in och två ut.
    Började med att sälja min Airman som blivit liggandes sen en Exp II'a dök upp i slutet på 2014. Mycket klocka för pengen, med en grym antireflexbehandling:
    Airman 2014-10-17 (2).jpg

Sen fick jag efter ett års letande och ett par missade affärer äntligen tag på en fin beg Sinn 6060. Sinn kan också det där med antireflexbehandling ... ;)
    6060 - 2015-04-07.jpg

Som med mycket annat man fått vänta länge på så uppstod inte den stora lyckan när väntan väl var över. En kollega på jobbet ville köpa den, så den fick gå efter ett halvår. Den ersattes av den här, som jag misstänker kommer att få stanna betydligt längre ... :happyhappy:
    IWC I 2015-11-04 (alt 2).jpg

Just ja, sålde även av två av min frus klockor som bara låg och skräpade. Tanken är att dom ska ersättas med något nytt under 2016:
    Tissot T nära.jpg
    Tissot AD på arm.jpg

David Eriksson, paradis, yonsson och 6 andra gillar detta.
  22. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Började året med denna som sedan vandrade vidare på forumet.
    c5f1b0bef80b33b58a282c56881af7cc.jpg
    Och ersattes av denna då TT suget tagit mig i ett järngrepp.
    image (2).jpg
    Sedan trillade det in lite beaters.
    f333ff260d939b70143125c9b6c1fc94.jpg
    image.jpg
    image (1).jpg
    image (3).jpg
    Sedan kom en lite dyrare beater som liksom samtliga andra vandrade vidare på KS.
    image (4).jpg
    Sedan kände jag att nu får det räcka. Sålde 16013 och Aerospacen och skaffade den klocka jag velat ha sedan starten av mitt intresse. Min OWG keeper.
    image.jpeg

DrSbaitso, Dixie, Snårtas och 13 andra gillar detta.
  23. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Impulsiv... Rastlös...

24. M.U

M.U Biskop

Började med 16570 (svart) och avslutar med 16570 (svart). Varför? Jo för det är bästa jävla klockan som gjorts.

Utforskaren och Greven gillar detta.
  25. Babinus

Babinus Friends of KS

Ökade samlingen med 400%, vilket inte säger så mycket i det här sällskapet och beroende på utgångsläget. Hade två för precis ett år sedan. Jag har dock inte köpt något med särskilt hög imponatorfaktor, utan mer gammalt än fint. Kunskaperna har jag ökat med 1000%. Å andra sidan är 1000% av noll inte så särskilt mycket.

Övriga köp detta år är en winder med plats för två. En nästan ny bil. Ny mobil. Ny laptop. Uppdaterat garderoben mer än vanligt. Massor av nitlotter. För många dubbla espressos på cafe´. Semester i Kroatien. Några Natoband. Två Ray Ban-solisar. Fortkörningsböter. Motorsåg. Tre kg älgfärs. Tarminflammation......nej, den var gratis....Nylack på bakskärmen efter någon idiots lek med vasst föremål. Ny cykel. Sandsäck för träning. Ett gäng Ittala Ultima Thule. Några Kexchoklad för mycket.

Jag har säkert glömt något. 2016 blir nog lugnare. Jag ska också tänka lite oftare före jag babblar både i skrift och tal.

Har inte sålt något.

Andersml, JonasF, Savagear114 och 6 andra gillar detta.
  26. Lee

Lee Bonde

Det har inte varit någon större omsättning på klockor för min del, men däremot har jag efter en lång tids velande köpt min första riktiga klocka.
    En IWC Mark XVI, i mina ögon en helt fantastisk första klocka som passar för alla tillfällen.

IMG_2406.JPG
    2016 får jag nog slänga in en beater att varva med!

Guden, paradis, Fergi och 6 andra gillar detta.
  27. Bikinigubben
    Trådstartare

Bikinigubben Borgare

Möjligen en sub som nästa?

jistanes gillar detta.
  28. HateWinter

HateWinter Friends of KS

För mig blev 2015 100% Rolex - kort och gott!

Började året med en till mig...
    1.jpg

Sedan blev det en till min bättre halva :angel: ( Som hon vägrar flippa )

2.jpg

Sedan blev det denna till mig själv..

3.jpg

Sedan köpte jag dessa till mina kära föräldrar! :)

4.jpg

Sedan blev det snabba ryck med en DD till.

5.jpg

Och under 2016 ska EN eller TVÅ bort av mina Dinkor. Det har jag lovat i en tråd här på KS. Så det så! :cigar:

Pälle, DrSbaitso, Kevin94 och 15 andra gillar detta.
  29. 2015 blev ett väldigt lungt klockår till skillnad från 2014

Började året såhär...

Och avslutade såhär...

Dvs, inget sålt, men en Panerai PAM380 köptes...

Får ta nya tag 2016....

David Eriksson, Andersml, par och 12 andra gillar detta.
  30. Lee

Lee Bonde

Hade varit en perfekt duo med en sub. Har funderat på det faktiskt men får se vad min studentekonomi bjuder på ;)

Bikinigubben gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield