• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ditt klock-år

jsb

Cartier
2-Faktor
Började året med morfars förtjänstklocka samt en Omega Pie-Pan
image.jpeg

image.jpeg

Under våren kom nästa klocka in, en Seiko 7043-7000. En trevlig klocka som såldes efter någon månad då jag tyckte den var för stor. Kan dock sakna den ibland
image.jpeg

Köpte även en Rolex i ungefär samma veva, en 6565
image.jpeg

Det dröjde fram till semestern (juli) innan nästa köp. Saknade en klocka jag kunde ha på jobbet, detta resulterade i två inte helt olika klockor.
Seiko 7C43-6010
image.jpeg

Och en SKX013, som senare såldes
image.jpeg

Årets senaste och kanske sista(?) inköp blev en CWC G10. Här på ett lagom äckligt NATO
image.jpeg

Kvar finns alltså min Tissot, Omegan, Rolexen, 7C43:an samt CWC:n.
Vad 2016 har att bjuda på vet jag inte riktigt än, men en eller ett par nya lär säkert komma in :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Minst sagt rörigt. Om vi nu måste dra en parallell går mitt år att jämföras med Charlie Sheens & hans bravader. Å andra sidan har jag infunnit lugnet så här på slutspurten, Charlie är däremot ärrad för livet.

116610LN både började & avslutade detta år.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Året startade med följande laguppställning
image.jpeg

Den uppmärksamme läsaren noterar avsaknaden av både guld och kronograf
Mekaniskt alarm, blå tavla och integrerad länk gick ju inte att motstå - Seiko Bell-Matic från mitten av 70-talet
image.jpeg

Dubbel gulddoublé ropades in på Kaplans - Bucherer COSC ETA verk C-boett behöver vi säga 70-tal?! Longines från slutet 50- början 60-tal
image.jpg

Måste börja skruva med klockor snart, den här behöver lite kärlek ... Certina med Gilt?
image.jpeg

Kronograf var det, Speedyfebern botades först med en - Seiko Pouge
image.jpeg

Suget var dock för starkt efter en Speedy så det blev en ny till slut
image.jpeg

Är ganska nöjd med lådan just nu men det finns så klart planer för framtiden
image.jpeg

Med vänlig hälsning,
Matts
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    140.6 KB · Visningar: 16

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Först lämnade GMTn
image.jpeg

Sedan köptes 114060
image.jpeg

Sen köpte jag min Seiko Panda från -76
image.jpeg

Efter det dröjde det ett tag. För två veckor sedan köptes denna 79090
image.jpeg

79090n fullkomligt utkonkurrerade min älskade och överlägsne 114060 så den fick lämna. De var för lika tyvärr. Kvar, från de jag köpte i år, är 79090n och Pandan. Var riktigt nära att klippa en sån här, SBGJ003 (bild från ablogtowatch)
image.jpeg

Dock eftersom jag studerar och är utan inkomst så skulle det oundvikliga värdetappet vara riktigt tråkigt. Finns en chans att jag slår till ändå, tycker den är så sjukt cool med sitt Hi-beat GMT-verk och nivån på finishen, annars ska jag nog satsa på begagnat/vintage och prova runt lite. :)
 
Senast ändrad:

Jimpa

Panerai
Jaha då var 2015 över och vi blickar mot 2016. Detta år har varit ett riktigt roligt "klockår" för min del som började med ett köp utav en Vintage -Universal Geneve i guld i Mars
image.jpg

DSC_0089.JPG

för att sedan köpa en Rolex 14060 i Maj.
DSC_0105.JPG

I sommras blev det en Tissot prs 200 OCH även en G-shock för att försöka stilla nått slags sug men det hjälpte föga och dom får inte mkt handledstid såklart.
IMG_8782.JPG
DSC_0629.JPG

Köpte även två klockor till Frun varav en årsklocka Lady datejust i tvåton.
mms_img-2043599627.jpg

Nu i mellandagarna köpte jag äntligen min "Graal" - rolex sub TT, och känner att nu får det vara bra ett tag!
image.jpg
image.jpg
men sen är jag ju sugen på en Speedmaster och drömmer såklart om en DayDate i helguld. men den som lever får se. Stort tack alla här på KS för mkt kunskap och skratt detta året. vissa trådar har varit otroligt underhållande om man som jag, har lite distans till Troll och vad som skrivs på nätet ibland. (Köpa ny kamera kanske står på tur)? Sorry taskig bildkvalitet.

Gott slut! Gott nytt! :heart:
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Året startade med följande laguppställning
image.jpeg

Den uppmärksamme läsaren noterar avsaknaden av både guld och kronograf
Mekaniskt alarm, blå tavla och integrerad länk gick ju inte att motstå - Seiko Bell-Matic från mitten av 70-talet
image.jpeg

Dubbel gulddoublé ropades in på Kaplans - Bucherer COSC ETA verk C-boett behöver vi säga 70-tal?! Longines från slutet 50- början 60-tal
image.jpg

Måste börja skruva med klockor snart, den här behöver lite kärlek ... Certina med Gilt?
image.jpeg

Kronograf var det, Speedyfebern botades först med en - Seiko Pouge
image.jpeg

Suget var dock för starkt efter en Speedy så det blev en ny till slut
image.jpeg

Är ganska nöjd med lådan just nu men det finns så klart planer för framtiden
image.jpeg

Med vänlig hälsning,
Matts
Bra utökning i samlingen!
 

MånsT

Rolex
Kul tråd att läsa! Här kommer mitt bidrag:

När året började hade jag en klocka, Certina DS Diver. Stor som satan, tung, klumpig men min första mekaniska klocka så därför älskade jag givetvis den.
IMG_20150827_125232.jpg


Då var den trevlig, ville dock komplettera med något smidigare. Hittade en fin begagnad Aqua Terra. Riktigt härlig klocka, väldigt bekväm, solid och otroliga detaljer. Köptes i maj, har använts mycket och älskar fortfarande den 7 månader senare.
IMG_20150929_165107.jpg


Sedan, av någon anledning, fick jag för mig att jag ville ha "typ" en vintage Heuer Carrera. Hade sett många snygga bilder på internetz och tänkte att jag ville leka racerförare... Resultat ett blev en re-edition från 1990-talet. Inte riktigt vad jag hade väntat mig, blev inte ens exalterad när jag öppnade paketet. Snygg, javisst, men inte som en original Carrera från 60-talet.
IMG_20150914_162455.jpg


Därför fick Carreran lämna rätt snabbt då jag insåg att mitt intresse hade förändrats på så sätt att det var dags för en Rolex. Var tidigt inne på en svart Explorer II, sedan en femsiffrig Datejust, 14060M Sub, Explorer I osv. Valet föll slutligen på Explorer. Var intresserad av att prova 36mm, älskar bakgrundshistorien med Mt. Everest och tavlan är otroligt snygg och symmetrisk.
IMG_20151225_100848.jpg


Så nu sitter jag här med en Certina, en Omega och en Rolex :D. Har lärt mig mycket, främst att aldrig mer köpa en Tag Heuer. Lägger en ed här och nu att aldrig köpa något från det märket igen. Däremot har jag fått mersmak av Rolex (surprise, surprise) och siktar enbart på en 16710 Coke någon gång under 2016. Därefter inbillar jag mig en 14060M för den där Rolletrion.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Kul tråd att läsa! Här kommer mitt bidrag:

När året började hade jag en klocka, Certina DS Diver. Stor som satan, tung, klumpig men min första mekaniska klocka så därför älskade jag givetvis den.
IMG_20150827_125232.jpg


Då var den trevlig, ville dock komplettera med något smidigare. Hittade en fin begagnad Aqua Terra. Riktigt härlig klocka, väldigt bekväm, solid och otroliga detaljer. Köptes i maj, har använts mycket och älskar fortfarande den 7 månader senare.
IMG_20150929_165107.jpg


Sedan, av någon anledning, fick jag för mig att jag ville ha "typ" en vintage Heuer Carrera. Hade sett många snygga bilder på internetz och tänkte att jag ville leka racerförare... Resultat ett blev en re-edition från 1990-talet. Inte riktigt vad jag hade väntat mig, blev inte ens exalterad när jag öppnade paketet. Snygg, javisst, men inte som en original Carrera från 60-talet.
IMG_20150914_162455.jpg


Därför fick Carreran lämna rätt snabbt då jag insåg att mitt intresse hade förändrats på så sätt att det var dags för en Rolex. Var tidigt inne på en svart Explorer II, sedan en femsiffrig Datejust, 14060M Sub, Explorer I osv. Valet föll slutligen på Explorer. Var intresserad av att prova 36mm, älskar bakgrundshistorien med Mt. Everest och tavlan är otroligt snygg och symmetrisk.
IMG_20151225_100848.jpg


Så nu sitter jag här med en Certina, en Omega och en Rolex :D. Har lärt mig mycket, främst att aldrig mer köpa en Tag Heuer. Lägger en ed här och nu att aldrig köpa något från det märket igen. Däremot har jag fått mersmak av Rolex (surprise, surprise) och siktar enbart på en 16710 Coke någon gång under 2016. Därefter inbillar jag mig en 14060M för den där Rolletrion.
En Coke är aldrig fel!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
I januari 2015 så fanns dessa/ eller så inkom de efter januari.
image.jpeg


Just nu i januari 2016 så finns dessa kvar.
image.jpeg


Det inkom under 2015 även tre klockor i ett arv. Dessa tre åkte dock direkt till verkstaden utan att passera gå. De måste tyvärr vara där vääääldigt länge och beräknas komma hem i slutet av 2016 så de räknar jag inte ned nu. Men följer med som en bonus bild

image.jpeg
 

joca

Patek
2-Faktor
Förmodar att det kommer in någon ny klocka under 2016 eller har pengarna använts till annat?
Började året med att jag ägde en SMP.
Sålde den och la till lite pengar för en GMT.
Sålte GMT och köpte Hubbe för att till sist sälja Hubbe och köpa Hulk.

Har alltså inte fått loss några pengar iom klockaffärerna, eller vad man nu ska säga :)
Har alltså varit OWG i stort sett hela tiden men ja, det kommer till 99% in ny/nya klockor under 2016.

Har insett att jag inte vill vara OWG så en GMT Coke/Pepsi kommer med största sannolikhet bli första köpet 2016 :)
 

Nero13

Panerai
Första kvartalet 2015 så var det rätt dött för min del rockade min Citizen Eco Drive dag ut och dag in.
20151007_115610.jpg
I aprill så fick jag ett nytt jobb som Produktions tekniker/ingenjör och lönen vart betydligt mycket större än vad jag haft innan så kände jag att det var dags atr upfylla min klock dröm och i början utav Juni så la jag en beställning på min dröm klocka som jag suktat efter sedan jag var 17år (24år idag) men inte haft ekonomin för.
Och samma dag som semestern var slut och det var dags att börja jobba så fick jag en sms att klockan hade landat på posten.
20150802_175411.jpg
Efter Monacon så behövde jag en till beater då min Citizen började bli lite sliten och för att inte förstöra den helt så köpte jag mig en G-shock.
20150924_192815.jpg

Efter det så behövde jag yttligare en beater och det fick bli en Seiko skx009k1. Hade tänkt att vänta till 2016 med denna men kunde inte hålla mig:p
Denna klocka skall moddas om lite nu i vinter med ny vridring samt insert.
20151231_154231.jpg

Förhoppningsvis så blir 2016 ett lika bra klock år! :) 2015 var mitt första år på Klocksnack.se och jag vill passa på att tacka alla för ett grymt forum samt all positiv feedback och gillande man fått!
 

Galaxy

Rolex
Började med en 1601
2014-12-20-21-40-14-jpg.94139


Sålde och köpte Longines Admiral 1002... Saknar den
image-jpg.127501

img_6661-jpg.126009

Några dagar senare en OQ 17000, saknar den ännu mer...
img_6549-jpg.119516


Sålde båda inför studenten och letade efter en dressigare klocka, blev en DJ16200 med svart tavla:
IMG_5758.jpg

IMG_6983.jpg


Som senare byttes till vit:
img_0198-jpg.176841

img_7140-jpg.172436


Sålde den dock i höstas och köpte en Legend Diver som jag tänkte bli OWG med:
IMG_1635.jpg


Men fick tankar på något dressigare, och efter tips från @Gummo hittade jag en Cartier Santos som jag provade att buda på, och vann också!
IMG_1569.jpg

12328345_177440912607585_1038312120_n.jpg


Sålde dock LLDn pga Londonresa, och nu är man istället OWG med Cartiern. Har nog aldrig varit så nöjd så länge med en klocka, men känner sug efter något annat... Just nu en OQ igen, fast med blå tavla! :D
 
Topp