Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dive Master 500

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Eurenius, 15 januari 2013.

1. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Modellnamn: Dive Master 500 Black Ice
    Tillverkare: Victorinox
    Referens: 241561
    Årsmodell: 2011
    Urverk: ETA 2829-A2
    WR: 500M

Allmän beskrivning:

En färgskiftande klump som mäter 43x14mm, 22mm luggar, triple AR safir och en länk som man kan slå ihjäl påkörda renar med. En enligt mig rolig detalj är att den har dubbla uppsättningar lugghål vilket gör att man kan välja själv beroende på tjocklek på gummi/strap, hur tajt man vill att det ska sitta mot klockan. Färgen heter Black Ice eller Gun Metal och den skiftar beroende på ljus mellan nästan helt svart, till brun till ljusgrå. Den har glasbaksida, bra tryck i lysmassan och jättestora visare :)

Dive Master 500 kommer i en del olika färger på tavlan, bla orange, röd, blå och svart.

Mina intryck:

Jag blev kär i den här klockan första gången jag såg den, och det blev min första mekaniska klocka. Enlig mina referensramar är den otroligt välbyggd med bra tyngd och en rejäl krona som känns väldigt stabil. Länken är väldigt kraftig och rasslar inte ett dugg. Varvar mest mellan gummi och olika band och jag tycker att den passar bra med lite "militära" färger.

Jag tycker att den här klockan är en udda fågel som har en helt egen design (rätta mig gärna om jag har fel). Jag gillar djupet i tavlan som jag tyvärr inte lyckats fånga på bild, de stora visarna som lyser som Skywalkers svärd och urverket som går +/- 4sek veckan!

Som ni ser så tycker jag i alla fall att den passar med en hel del olika kläder, banden är från Hadley Roma ifall någon undrar. Gummit som kommer med klockan är otroligt bekvämt och nyper inte skinnet. Gummit och länken sitter på de yttre lugghålen och condurabanden på de innre.

Jag har säkert glömt en massa saker som kanske är viktiga men fråga på om ni undrar något. Jag är supernöjd med klockan och hade den funnits i en SS-variant så hade jag nog köpt den också.

Mvh
    Eurenius

ollkli och sotarn gillar detta.
  2. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Lägger till en bild där man kan skymta hålen...

Böjen gillar detta.
  3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Dive Master 500

Skön klocka, ser rätt stadig ut! Riktigt bra idé med dubbla lughål också, det hade varit användbart på flera av mina!
    Tack för trevlig läsning och schyssta bilder! :)

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Bra recension! Har sagt det förut, och säger det igen... Coool! Vad går den loss på ungefär?

5. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Kul att ni gillar den! På chrono24 så ligger den på dryga 8000sek och på några svenska sidor dryga 12000sek.

Det är en stadig klocka men har märkt att mina skeva bilder får den att se ut som ett väggur. Tog en bild i spegeln på lite avstånd och då blev det mer rättvist. Kan ladda upp bild vid tillfälle.

6. Crowolf

Crowolf Guest

Ser riktigt grabbig ut, på ett bra sätt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

7. Viggen

Viggen Guest

Tackar för en bra recension!

J*kla fin klocka! Måste erkänna att den skapar ett ha-begär hos mig. :D

8. Vander_Hion

Vander_Hion Bonde

Från:
    Linköping
    Har du haft chansen att jämföra den med quartz modellen?

9. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Victorinox gör bra grejer faktiskt, tack för en bra recension!

Eurenius gillar detta.
  10. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Härlig klocka, man blir lite småsugen på en!

11. Crowolf

Crowolf Guest

Den är ju liksom lite maskulin på nåt sätt...:)
    Tack för bra recension.

Eurenius gillar detta.
  12. Emil_G

Emil_G f.k.a hastkista

Haft den gamla men nu blir man sugen på denna.

Eurenius gillar detta.
  13. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Har fingrat på den och den känns likadan, gillade dock inte den helt plana tavlan som var på den modellen.