• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Divers: Omega PO vs Breitling superocean

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu är det vår och snart är sommaren här. Dykarurens bästa tid. Vad säger ni gällande den här matchen, Omega planet ocean vs Breitling superocean?
För och emot, snyggast-fulast, urverk och annat.
(och ja! Det finns säkert 10 trådar som avhandlar just detta. Ibland är det dock kul med nya åsikter och infallsvinklar.)
superocean-heritage-46-42.png
OMEGASEAMASTER3.jpg
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Är det just PO2500 du är ute efter? Annars rekommenderar jag PO8500. Bättre på alla sätt (urverk, finish, länk, tavla, bezel..) förutom tjockleken. Mycket nyare, modernare, robustare än 2500.
Mitt svar är iallafall uppenbart gällande vilken klocka du ska välja. Omega all the way. Även om du väljer 2500.
image.jpeg
 
Bara urverken, oavsett om det är kaliber 2500C/D eller kaliber 8500B, ger segern till PO. Här är det dock värt att framhålla prispåslaget från PO2500 till PO8500. Omegas rörelse up-scale har gjort att 2500-klockorna fått en skjuts uppåt och det är inte många tusenlappar som skiljer mellan generationerna längre. Det är däremot massor som skiljer sett till urverk, länk etc till PO8500's favör så när det är så lite som numera skiljer mellan en riktigt bra dykarklocka (PO2500) och den bästa dykarklocka som finns (PO8500) känns det givet att plussa på.

För bara tio år sedan gick det att köpa en sprillans PO 2500C för runt 23-24k (listpris) och det är vad dom flesta vill ha för dom beggade nu ett årtionde senare.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det vår och snart är sommaren här. Dykarurens bästa tid. Vad säger ni gällande den här matchen, Omega planet ocean vs Breitling superocean?
För och emot, snyggast-fulast, urverk och annat.
(och ja! Det finns säkert 10 trådar som avhandlar just detta. Ibland är det dock kul med nya åsikter och infallsvinklar.)
superocean-heritage-46-42.png
OMEGASEAMASTER3.jpg
Bara en av de där två är en dykarklocka, den andra klarar dock 200m. ;)

Bratten är roligare men vill du ha en dykarklocka så finns det ju bara ett alternativ av de två.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Faktum kvarstår ju dock att Bratten inte är en dykarklocka eftersom den inte uppfyller ISO-kraven för dykarklockor. Personligen hade jag ändå valt den, tycker den är roligare på alla sätt.
Det måste väl ändå vara av underordnad betydelse eftersom ingen jäkel dyker med klockorna... Om man inte vill ha en klocka som är rätt på pappret typ..
 

Hugii

Audemars
Fattar inte varför så mkt snack om verk hit eller dit...historia bla bla.
Hur många av er kör bil med bästa motor...bästa historia osv? :)
När vi pratar klockor för15-30tkr...kör fan på känslan. Köp med hjärtat å låt hjärnan vila för viktigare uppgifter. :)

Lyckoruset kommer inte från faktaböcker...inte alltid i alla fall :)
 

Freddie L

Panerai
Prova båda innan du slår till. Jag var störtförälskad i Bratten tills jag fick prova den IRL, kändes lite för "platt" i min uppfattning.
Med Omega tycker jag det ofta varit tvärtom, lite trista på bild men mycket "levande" IRL.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag var eg mest intresserad av hur folk såg på dessa klockor och vilken som vinner matchen. Men smaken är som baken, det vet vi ju. Om det blir köp... Det vete sjutton.. ;) Finns mycket kul!!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tycker Superocean har för lite Bretlingkaraktär för att vara en Breitling. Kunde lika gärna vara en Tag Heuer eller Longines om man inte läser texten på tavlan. Omega klart bättre här, på egen identitet alltså. Men man måste ju prova själv och se vilken man klickar bäst med. Speciellt PO8500 för den är hög, för hög IMO. Var själv starkt inne på den men valde en AT i stället.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
PO, b-lingen riktigt fin men PO:n känns (är) mer dykare för egen del. Skulle dock valt orange bezel ;)
 
Topp