• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY Gyroskop, klockuppdragare

ollemolin

Breitling
Tänkte dela med mig av ett litet projekt jag hållit med i någon vecka lite on och off. Som titeln lyder är det en klockuppdragare inspirerad av ett gyroskop.
Klockan ska alltså sitta fast i ringen längst in när den inte används under längre perioder så den kan hålla sig vid liv.
Efter många timmars byggande och letande av delar så har jag kommit en bit.
Är någon intresserad av tillvägagångssätt och delar så delar jag gärna med mig.
received_10213552792867075.jpeg
received_10213552792867075.jpeg
received_10213574732175544.jpeg
received_10213661720510198.jpeg
received_10213684746965845.jpeg
received_10213691396612082.jpeg
received_10213692358676133.jpeg
received_10213692973571505.jpeg
kfi_7Sxm.jpg
 

Elvis

Breitling
Jag håller på med liknande projekt sen några veckor tbx. Inte kommit lika långt men har iallafall ringarna klara. Vad använder du för lager och kopplingar mellan ringarna? jag överväger glidlager för att det tar mindre plats men det kanske finns små och smidiga kul eller nållager att köra istället?
 

Elvis

Breitling
Jag slängde ihop en mockup enligt ollemolins modell (tack Olle för inspiration och bra beskrivning!) för att se lite hur det skulle funka. När jag testade gyrot utan klocka funkar det snyggt och smidigt, men när jag sätter i en relativt tung klocka blir centrum asymmetriskt och jag tycker rotationen hämmas vilket gör att klockan 'dinglar' och hamnar mycket uppochner. Nu roterar jag på frihand med lite olika hastighet men ändå. Har jag fel? Någon som har någon ide hur detta kan lösas?
PS. När allt väl funkar är min plan att printa det med SLA printer och motorisera så denna modell är lite ruff.
 

ittam

Audemars
Jag slängde ihop en mockup enligt ollemolins modell (tack Olle för inspiration och bra beskrivning!) för att se lite hur det skulle funka. När jag testade gyrot utan klocka funkar det snyggt och smidigt, men när jag sätter i en relativt tung klocka blir centrum asymmetriskt och jag tycker rotationen hämmas vilket gör att klockan 'dinglar' och hamnar mycket uppochner. Nu roterar jag på frihand med lite olika hastighet men ändå. Har jag fel? Någon som har någon ide hur detta kan lösas?
PS. När allt väl funkar är min plan att printa det med SLA printer och motorisera så denna modell är lite ruff.
Smart grej det där.
Testa med en motvikt på baksidan som hålles på plats med armbandet??
 
Topp