• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Svärfar ville ha en ny plånbok. Är den första plånboken jag gör, annars har det blivit korthållare och field notes plånbok.

Här är några bilder från skiss till färdig.
IMAG2436~2.jpg
IMAG2438~2.jpg
IMAG2446~2.jpg


Här kommer den färdiga produkten
IMAG2512~2.jpg
IMAG2513~2.jpg

Den är inte ihop sydd längst upp för att det ska vara enklare att hantera kontanter, kvitton m.m.

IMAG2499~2.jpg
IMAG2502~2.jpg

IMAG2494.jpg


Gjorde även en moleskine / field notes wallet i samma läder.
IMAG2505.jpg
IMAG2508.jpg
IMAG2510~2.jpg

Hoppas ni gillar det.:)
Lika bra som alltid! Vad för läder använder du? :)
 

RKT

Omega
Hej, fick tips om att vända mig till denna tråd med en fråga som jag postade i vanliga diskussionsforumet.

De två hällorna som håller fast bandet när man spänt det har gått sönder på min kära Zenith el Primero. Jag har inte lyckats hitta någonstans man kan införskaffa dessa löst. Jag är därför på jakt efter någon som kan tillverka två sådana åt mig alternativt tipsa om hur jag ska tillväga för att gå vidare på egen hand. Alla tips varmt välkomna! Se bifogat för bild på armbandet.

IMG_1973.JPG
IMG_1974.JPG
IMG_1975.JPG
 

rogart-63

Patek
Hej, fick tips om att vända mig till denna tråd med en fråga som jag postade i vanliga diskussionsforumet.

De två hällorna som håller fast bandet när man spänt det har gått sönder på min kära Zenith el Primero. Jag har inte lyckats hitta någonstans man kan införskaffa dessa löst. Jag är därför på jakt efter någon som kan tillverka två sådana åt mig alternativt tipsa om hur jag ska tillväga för att gå vidare på egen hand. Alla tips varmt välkomna! Se bifogat för bild på armbandet.

IMG_1973.JPG
IMG_1974.JPG
IMG_1975.JPG
Finns lösa keepers eller retaining rings på Ebay .
 
Svärfar ville ha en ny plånbok. Är den första plånboken jag gör, annars har det blivit korthållare och field notes plånbok.

Här är några bilder från skiss till färdig.
IMAG2436~2.jpg
IMAG2438~2.jpg
IMAG2446~2.jpg


Här kommer den färdiga produkten
IMAG2512~2.jpg
IMAG2513~2.jpg

Den är inte ihop sydd längst upp för att det ska vara enklare att hantera kontanter, kvitton m.m.

IMAG2499~2.jpg
IMAG2502~2.jpg

IMAG2494.jpg


Gjorde även en moleskine / field notes wallet i samma läder.
IMAG2505.jpg
IMAG2508.jpg
IMAG2510~2.jpg

Hoppas ni gillar det.:)

Vackert, älskar hantverk!
 

Fadershan

Patek
Svärfar ville ha en ny plånbok. Är den första plånboken jag gör, annars har det blivit korthållare och field notes plånbok.

Här är några bilder från skiss till färdig.
IMAG2436~2.jpg
IMAG2438~2.jpg
IMAG2446~2.jpg


Här kommer den färdiga produkten
IMAG2512~2.jpg
IMAG2513~2.jpg

Den är inte ihop sydd längst upp för att det ska vara enklare att hantera kontanter, kvitton m.m.

IMAG2499~2.jpg
IMAG2502~2.jpg

IMAG2494.jpg


Gjorde även en moleskine / field notes wallet i samma läder.
IMAG2505.jpg
IMAG2508.jpg
IMAG2510~2.jpg

Hoppas ni gillar det.:)
Snyggt jobbat!
 

Jurutera

Breitling
En snabb fråga till er DIY:are, var är det lämpligast att köpa verktyg? Tänker mig sådant för att kunna göra egna band och/eller klockrullar:)

Ursäktar om jag la detta i fel tråd, verkade lämpligast här

allt gott
// Max
 

Maer

Cartier
En snabb fråga till er DIY:are, var är det lämpligast att köpa verktyg? Tänker mig sådant för att kunna göra egna band och/eller klockrullar:)

Ursäktar om jag la detta i fel tråd, verkade lämpligast här

allt gott
// Max
Är du helt färsk skulle jag rekommendera något billigt Kina set på ebay. Finns för ett par hundra, de är inge kvalitets verktyg, men dom funkar för en nybörjare. Då får du ett set på över 15 verktyg, annars kostar ett kvalitets verktyg allt från 200 - 1000+ per verktyg. Om du inte riktigt vet om det är något för dig och bara vill prova på skulle jag rekommendera det.
 

Maer

Cartier
http://www.ebay.com/itm/Leather-Cra...orking-Sewing-Saddle-Groover-18-/332195803095

Spinner vidare här, kan detta vara något att börja med, eller är det värt att kliva upp ett steg i pris för att få någorlunda kvalité på grejerna?

Allt gott

// M

Absolut, kanon set att starta med. Började med något liknande. Är som sagt inga kvalitets verktyg, men för en nybörjare är det kanon. :)

Edit: skulle dock rekommendera dig att köpa en bra kniv. Jag kör mest med en brytbladskniv från xacto http://www.xacto.com/products/cutting-solutions/knives/detail/X3243
Att ha en vass kniv är a och o. Jag orkar inte hålla på att vässa knivar så en brytbladskniv är perfekt för mig och också ett billigt verktyg.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Lite inspiration till er läderslöjdare :)


Grym film! Verkligen inspirerande. Men det finns lite att tänka på innan du börjar slöjda i exotiska-skin, nämligen CITES.

För att citera en av foldrarna i länkarna nedan; "Vad gäller för reptiler? Alla arter av krokodiler, gavialer, alligatorer och kajmaner är CITES-arter, liksom alla arter av pyton- och boaormar. Ett föremål som innehåller reptil- eller ödleskinn får inte säljas innan det har artbestämts. Det är viktigt att veta exakt vilken djurart som ingår i föremålet för att kunna säkerställa om CITESintyg behövs vid handel."

Så det kan vara värt att tänka en gång extra när du köper/säljer/slöjdar ditt nya armband.

http://extra.lansstyrelsen.se/miljosamverkansverige/SiteCollectionDocuments/Projekt och rapporter/Naturvård/Info_artskydd/Handel-med-foremal-av-hotade-arter.pdf
http://extra.lansstyrelsen.se/miljosamverkansverige/SiteCollectionDocuments/Projekt och rapporter/Naturvård/Info_artskydd/en-souvenir-for-livet.pdf

Vänligen Hr_Proos
 
IMG_3311.JPG
Syr ni för hand eller maskin?
Vi är några som börjat röka pipa och jag såg det här fodralet, fantastiskt!
Svårt att göra eller vad skulle det kosta att få gjort?
 

joca

Patek
2-Faktor
Svärfar ville ha en ny plånbok. Är den första plånboken jag gör, annars har det blivit korthållare och field notes plånbok.

Här är några bilder från skiss till färdig.
IMAG2436~2.jpg
IMAG2438~2.jpg
IMAG2446~2.jpg


Här kommer den färdiga produkten
IMAG2512~2.jpg
IMAG2513~2.jpg

Den är inte ihop sydd längst upp för att det ska vara enklare att hantera kontanter, kvitton m.m.

IMAG2499~2.jpg
IMAG2502~2.jpg

IMAG2494.jpg


Gjorde även en moleskine / field notes wallet i samma läder.
IMAG2505.jpg
IMAG2508.jpg
IMAG2510~2.jpg

Hoppas ni gillar det.:)

Riktigt fräsch!
 
Topp