• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Camo00

Patek
Gjorde ett nytt halsband och koppel till jycken i helgen. Tärnsjöläder med handmålade kanter.
IMG_20160909_184934.jpg
IMG_20160909_185037.jpg
Skitsnyggt! :)
Näst bästa sättet att prova om ens sömmar håller...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en Panerai och då kom suget tillbaka. Har mixtrat lite med "stoppade/vadderade" band tidigare men det är lite lättare när banden är större. Gick lite på känsla och det blev lite för kort och kanske lite tjockt också men funkar för mig. Lite tunnare skinn nästa gång. Gick även på känsla avseende bredden. Skar ut 26mm - 22mm och lyckades efter stoppning få det perfekt 24/22 :)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Essen

Omega
Köpte en Panerai och då kom suget tillbaka. Har mixtrat lite med "stoppade/vadderade" band tidigare men det är lite lättare när banden är större. Gick lite på känsla och det blev lite för kort och kanske lite tjockt också men funkar för mig. Lite tunnare skinn nästa gång. Gick även på känsla avseende bredden. Skar ut 26mm - 22mm och lyckades efter stoppning få det perfekt 24/22 :)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Snyggt jobbar!
Jag är oxå sugen på att sy ett band och blev nyfiken på att stoppa det... Vad har du för stoppning? Några tips eller fallgropar att dela?
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
En nyfiken fråga. Vad använder ni för typer av läder och tjocklekar?
Samt finns det någon smidig butik att handla online alt i Stockholm? Blir ju mer och mer sugen på att testa ju mer man läser i denna tråd. =P
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt jobbar!
Jag är oxå sugen på att sy ett band och blev nyfiken på att stoppa det... Vad har du för stoppning? Några tips eller fallgropar att dela?

Jag plundrade en av barnens gamla jackor. När jag gjorde mitt så hade jag lika tjockt läder över och under så då körde jag samma bredd och lät det bukta ut lika mycket åt båda hållen. Vill man ha ett band som ligger mer plant mot handleden så får man göra insidan i rätt bredd från början. Sen får man inte låta stoppningen gå för långt ned mot låset heller. Jag sydde bandet till ungefär hälften och sedan stoppade jag och därefter limmade jag det som återstod för att sedan sy det sista stygnen. Bara att köra på och lära av sina misstag, tittar ibland på mina första band och garvar rätt gott åt stygnen:)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En nyfiken fråga. Vad använder ni för typer av läder och tjocklekar?
Samt finns det någon smidig butik att handla online alt i Stockholm? Blir ju mer och mer sugen på att testa ju mer man läser i denna tråd. =P

Tjockleken beror lite på vilken klocka men 2-2,5 där i krokarna. Jag har köpt mycket av mina verktyg från slöjddetaljer.. I Stockholm på Mäster Samuelsgatan. Jag jobbar i närheten och kan hänga med om du vill ha råd om vad du ska köpa. De har även lite spillbitar av läder som du kan komma igång med
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Tjockleken beror lite på vilken klocka men 2-2,5 där i krokarna. Jag har köpt mycket av mina verktyg från slöjddetaljer.. I Stockholm på Mäster Samuelsgatan. Jag jobbar i närheten och kan hänga med om du vill ha råd om vad du ska köpa. De har även lite spillbitar av läder som du kan komma igång med
Tack för tipset då blir det att försöka planera in nästa vid nästa tur till de centralare delarna av stan. PMar om eventuellt sällskap!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror det finns tips på vad man behöver längre upp i tråden men jag ställer gärna upp om jag är på jobbet den dagen
 

rogart-63

Patek
Ett första försök till kompakt klockrulle, med plats för fyra klockor upp till 37mm utan armband + större fack för armband och annat.
Jag behöver jobba på att få till raka sömmar, dock... Och behöver lista ut nån slags stängningsmekansim.
IMG_2257.JPG

IMG_2258.JPG
Tryckknappar eller ett eller två strap kanske? Sy ditt ett par hållare som håller strapen på plats. Snyggt jobbat .
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Inget märkvärdig men tjejens iPad fick sig ett nytt fodral
image.jpg

image.jpg

Ett första försök till kompakt klockrulle, med plats för fyra klockor upp till 37mm utan armband + större fack för armband och annat.
Jag behöver jobba på att få till raka sömmar, dock... Och behöver lista ut nån slags stängningsmekansim.
IMG_2257.JPG

IMG_2258.JPG

Snyggt jobbat, både två! Sylar ni hålen ett för ett eller använder ni gaffel? Toftich, vad är det för skinn du använder? Ser lite präglat ut, riktigt fin ytfnnish :)
 
Topp