• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Vad heter gaffeljärn på engelska? :)

Det heter pricking iron. finns två varianter som sagts tidigare i tråden. diamantformade som man slår rakt igenom lädret med eller de som märker ut hålen för att senare kunna göra hålen med en syl. jag använder vergez blanchard järn som är riktigt bra. gjorde en tutorial här för ett tag sen där du kan se hur det blir när man använder dem. https://klocksnack.se/threads/tutorial-high-end-klockarmband-av-gamla-väskor.54939/
dom är som tidigare nämnts ganska dyra men resultatet blir också bättre enligt mig. finns ett nytt märker som heter "amy roke" som gör riktigt fina järn. har inga själv men funderar på att införskaffa ett par. med dem kan du slå igenom lädret om man hellre vill det. funkar att slå rakt igenom med blanchard järnen också men spetsarna är något bredare vilket gör att stygnen inte blir riktigt lika raka som om man bara använder dem för att märka ut stygnen med. men om man bestämmer sig för att investera i ett par blanchard järn är det bra att tänka på att tekniken är annorlunda jämfört med att slå rakt igenom. det krävs lite träning för att baksidan på sömmarna ska bli lika bra som framsidan då man måste sätta sylen i samma vinkel varje gång. har man väl fått in tekniken blir det dock riktigt bra. det är också roligare att jobba med värktyg av bra kvalité :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar dock drämma till ordentligt med mitt raka gaffeljärn så det blir hål, gör det från båda håll och har inte haft några större problem att få till stygnen. Ska man gå över till snedställda gafflar blir det kanske svårare:)
Tack för svaren!
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Gjort en tote bag till frugan. Allt handsytt Tärnsjöläder. "welted seam" och sydd vikt kant.
IMG_20161009_162129.jpg

Tärnsjömocka på insidan av banden.
IMG_20161010_123809.jpg

IMG_20161009_103725.jpg
IMG_20161009_103707.jpg
 

Maer

Cartier
Har hållit på att göra armband sen i våras och har gjort en hel del. Men detta är mitt senaste verk och blev nöjd med resultatet!
Läder färgat i grön färg och sedan slipat lite lätt med sandpapper för att få en fin nubuck yta.
IMAG1120.jpg
IMAG1117.jpg
 

Maer

Cartier
Har fått hem några nya färger. Ett fantastiskt italienskt garvat läder.
image.jpeg


image.jpeg
image.jpeg


image.jpeg

Det olivgröna är svårt att ge rättvisa på bild.

Otroligt fint hantverk! Vad använder du för padding och hur gör du för att få det bra? Har mixtrat lite men inte fått till ett resultat jag är nöjd med. Stoppar du den innan du skär ut?
 
Otroligt fint hantverk! Vad använder du för padding och hur gör du för att få det bra? Har mixtrat lite men inte fått till ett resultat jag är nöjd med. Stoppar du den innan du skär ut?

Tack @Maer Jag använder kalvskinn till undersidan och padding. 1 till 1,5 mm brukar jag köra till padding beroende på hur tydligt det ska synas. Jag limmar fast den under det övre lagret efter att jag skärt ut den. Kolla min tutorial som finns här på forumet https://klocksnack.se/threads/tutorial-high-end-klockarmband-av-gamla-väskor.54939/
 

Maer

Cartier
Tack @Maer Jag använder kalvskinn till undersidan och padding. 1 till 1,5 mm brukar jag köra till padding beroende på hur tydligt det ska synas. Jag limmar fast den under det övre lagret efter att jag skärt ut den. Kolla min tutorial som finns här på forumet https://klocksnack.se/threads/tutorial-high-end-klockarmband-av-gamla-väskor.54939/
Har sett den förut, bra guide. Har du samma Tjocklek på hela stoppningen eller smalnar den av ute vid kanterna? Hur bred stoppning brukar du köra till ett 20mm band? :)
 

Maer

Cartier
Här kommer mitt senaste projekt. Ett travel case! Ville ha ett fodral som rymmer 2 klockor, 2 extra armband och 1 verktyg. Blev väldigt nöjd med resultatet faktiskt, över förväntan. "stommen" är ca 3mm läder och fickorna är gjorda med ca 1.5mm läder, fick ta det som fanns hemma.
Screenshot_20161023-123150~2.png
Screenshot_20161023-123044~2.png
Screenshot_20161023-122924~2.png
Screenshot_20161023-115510~2.png
Screenshot_20161023-115325~2.png
Screenshot_20161023-114937~2.png


Nu är frågan om jag ska ge mig på att måla katterna eller inte. Tror jag låter det vara som det är nu. Vad tycks? :)
 

Bilagor

  • Screenshot_20161023-123150~2.png
    Screenshot_20161023-123150~2.png
    404.4 KB · Visningar: 29

Toftich

Rolex
2-Faktor
Här kommer mitt senaste projekt. Ett travel case! Ville ha ett fodral som rymmer 2 klockor, 2 extra armband och 1 verktyg. Blev väldigt nöjd med resultatet faktiskt, över förväntan. "stommen" är ca 3mm läder och fickorna är gjorda med ca 1.5mm läder, fick ta det som fanns hemma.
Screenshot_20161023-123150~2.png
Screenshot_20161023-123044~2.png
Screenshot_20161023-122924~2.png
Screenshot_20161023-115510~2.png
Screenshot_20161023-115325~2.png
Screenshot_20161023-114937~2.png


Nu är frågan om jag ska ge mig på att måla katterna eller inte. Tror jag låter det vara som det är nu. Vad tycks? :)
Snyggt,jag hade struntat i att måla katterna ;)och även kanterna..
 
Har sett den förut, bra guide. Har du samma Tjocklek på hela stoppningen eller smalnar den av ute vid kanterna? Hur bred stoppning brukar du köra till ett 20mm band? :)
jag tunnar ut den så att den så att den går ihop med resten av bandet. på kanterna rundar jag av stoppningen så att det inte blir en så skarp kant. för ett 20mm band är stoppningen ca 9,5 längst upp och 7,5 där nere. om det är ett 20/20 band är det 9,5mm hela vägen.
 

Maer

Cartier
Snyggt,jag hade struntat i att måla katterna ;)och även kanterna..
Haha, kanterna menade jag såklart, katterna får vara som dom är ;)
jag tunnar ut den så att den så att den går ihop med resten av bandet. på kanterna rundar jag av stoppningen så att det inte blir en så skarp kant. för ett 20mm band är stoppningen ca 9,5 längst upp och 7,5 där nere. om det är ett 20/20 band är det 9,5mm hela vägen.
Kalas, får testa det :)
 

Maer

Cartier
Någon som vet något bra ställe där man kan köpa mocka läder? Behöver något mjukt och tunnt (0.5mm-0.8mm). :)
 
Senast ändrad:

Kajser

Breitling
För experterna: finns det något bra sätt att bedömma läder online? I handen kan man ju ögna det lite närmare men det är så grymt svårt att veta vad som är vad på nätet. Finns det något utlämnande man kan fråga producenten om ursprung eller tjocklek eller dyl?
 

MickeJ

Panerai
För experterna: finns det något bra sätt att bedömma läder online? I handen kan man ju ögna det lite närmare men det är så grymt svårt att veta vad som är vad på nätet. Finns det något utlämnande man kan fråga producenten om ursprung eller tjocklek eller dyl?

Det beror helt på vad du är ute efter för egenskaper i lädret. Beroende på hur seriös handlare du handlar av så framgår mycket av beskrivningen såsom tjocklek, styvhet, om det är spaltsida eller fullnarv, garvningsprocess osv.
 

Kajser

Breitling
Det beror helt på vad du är ute efter för egenskaper i lädret. Beroende på hur seriös handlare du handlar av så framgår mycket av beskrivningen såsom tjocklek, styvhet, om det är spaltsida eller fullnarv, garvningsprocess osv.
Ok, det låter ju bra... Finns det några genvägar om jag bara vill ha ett tåligt läder som kommer att se jävligt snyggt ut efter ett slag av användning - utan att researcha alla orden där?
 
Topp