• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Ok, det låter ju bra... Finns det några genvägar om jag bara vill ha ett tåligt läder som kommer att se jävligt snyggt ut efter ett slag av användning - utan att researcha alla orden där?

Många gillar att titta på och jobba med vegitabilgarvat läder. Låter krångligare än vad det är. Om du bor i Stockholm så gå förbi slöjddetaljer och köp några spillbitar. Annars köp en gammal portfölj att testa med.
 

_jonte

Patek
Så många fina läderhantverk i tråden, imponerande! :)

Söker tips om var man kan hitta en påse med blandade spillbitar av fint läder?
 

mae

Omega
Ett skärp blev det denna gången.
IMG_20161106_172502.jpg
 

Kajser

Breitling
Är det rimligt att plundra en gammal läderportfölj och göra saker av? Eller borde man veta mer om lädret? Jag har ju ingen aning om hur det är behandlat eller typ.
 

rogart-63

Patek
Är det rimligt att plundra en gammal läderportfölj och göra saker av? Eller borde man veta mer om lädret? Jag har ju ingen aning om hur det är behandlat eller typ.
Varför inte? Sällan man vet hur banden man köper är behandlade? Har gjort band av gamla jackor,väskor,skärp m.m . Det är väl ett bra sätt att börja göra band på? Se om man tycker det är roligt att tillverka band eller nåt annat?
Gammal hästsadel funkar fint oxå :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Har någon tips om var jag får tag på en (bra) oval hålstans typ 2x5 mm eller om någon vet det mer exakta måttet på hålen som passar Panerai 22mm spänne.

Mvh
Matts
 

Maer

Cartier
Fått hem nya Pre-v spännen, här på ett nytt färskt panerai band :)
IMAG1456.jpg

Var tvungen att testa en på ett välnött armband jag gjort till mig själv för ett tag sen.
IMAG1454.jpg


Nu ska det göras en hel del panerai band ;)
 
Senast ändrad:

elmaco

Omega
Om man vill börja tillverka lite armband, vad behöver men då? Har i dagsläget en skärbräda från ikea, japansk köttkniv och en del skinn. Tänker främst på verktyg för att bearbeta skinnet.
 
Topp