• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Maer

Cartier
Om man vill börja tillverka lite armband, vad behöver men då? Har i dagsläget en skärbräda från ikea, japansk köttkniv och en del skinn. Tänker främst på verktyg för att bearbeta skinnet.

En stål linjal, brytbladskniv, syl(för att göra hål), nått för att markera en rak linje att gå efter när du syr. Vill du inte ha råa kanter så kan man bearbeta dom på många olika sätt. Jag brukar köra gum tragacanth, bivax eller någon kant färg. Finns oändligt mycket olika man kan göra, frågar du någon annan så har han förmodligen ett helt annat sätt att göra på. Det bästa rådet jag kan ge är att testa dig fram till en teknik som passar dig bäst vad gäller håltagning, syteknik, bearbetning av kanter osv. Börja med att kolla Youtube en hel del så får du lite bättre idé av vad man bör tänka på och hur man använder olika verktyg och annat. Ha tålamod, det går åt mycket mer tid än vad man kanske tror. Lycka till :)
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
En stål linjal, brytbladskniv, syl(för att göra hål), nått för att markera en rak linje att gå efter när du syr. Vill du inte ha råa kanter så kan man bearbeta dom på många olika sätt. Jag brukar köra gum tragacanth, bivax eller någon kant färg. Finns oändligt mycket olika man kan göra, frågar du någon annan så har han förmodligen ett helt annat sätt att göra på. Det bästa rådet jag kan ge är att testa dig fram till en teknik som passar dig bäst vad gäller håltagning, syteknik, bearbetning av kanter osv. Börja med att kolla Youtube en hel del så får du lite bättre idé av vad man bör tänka på och hur man använder olika verktyg och annat. Ha tålamod, det går åt mycket mer tid än vad man kanske tror. Lycka till :)
Vart köper du ditt gum tragacanth? Har försökt med bivax men tycker inte det blir så bra som jag vill. Kollade dock på gym tragacanth på ebay och då kostade det ju inte ett skit, förutom frakten som gick på typ 5 gånger så mycket som själva produkten... Tips på ställen att inhandla det?
 

MickeJ

Panerai
Vart köper du ditt gum tragacanth? Har försökt med bivax men tycker inte det blir så bra som jag vill. Kollade dock på gym tragacanth på ebay och då kostade det ju inte ett skit, förutom frakten som gick på typ 5 gånger så mycket som själva produkten... Tips på ställen att inhandla det?

Om det inte funkar med bivax så funkar det inte med gummismeten heller. Det är i princip bara vegetabilgarvade läder som du kan kantpolera med vax eller gummi och resultatet blir bara bra om lädret är slipat så att det är slätt och alla limrester är borta. Oljegarvade läder får man jobba med på ett helt annat sätt med kantfärg.
 

Maer

Cartier
Vart köper du ditt gum tragacanth? Har försökt med bivax men tycker inte det blir så bra som jag vill. Kollade dock på gym tragacanth på ebay och då kostade det ju inte ett skit, förutom frakten som gick på typ 5 gånger så mycket som själva produkten... Tips på ställen att inhandla det?
Minns inte vart jag köpte det men det borde finnas på ebay med billig frakt, Amazon borde det också finnas på. Eco-flo gum tragacanth heter det jag använder, borde bara vara att googla. Den finns nog på diverse sidor som säljer läder och läder färger.
 

elmaco

Omega
Najs Nors. Har själv varit på slöjd och köpt diverse saker så nu blir det hem och fixa ett armband eller nåt annat kul :) Uppdaterar hur det går!
 

rogart-63

Patek
Har ett par burkar Vernis kantfärg. Finns det nån som kan tänkas vara intresserad av att köpa loss dom? Gör inte så många band längre och det är synd att det står och torkar? Brun och svart. Kantfärgens Rolls royce eller Omega/Rolex. PM
 

rogart-63

Patek
Vart köper du ditt gum tragacanth? Har försökt med bivax men tycker inte det blir så bra som jag vill. Kollade dock på gym tragacanth på ebay och då kostade det ju inte ett skit, förutom frakten som gick på typ 5 gånger så mycket som själva produkten... Tips på ställen att inhandla det?
Kolla en säljare på ebay som heter http://stores.ebay.com/andriypro/
Bra priser och snabb service? Har feibings färg och massa annat? Tigertråden är grym?
 

elmaco

Omega
Här kommer mitt första band. Helt ok för att vara frihandat. Måste skaffa stållinjal och en hålslagare.
20161122_223128.jpg
20161122_223034.jpg
20161122_222746.jpg
 
Hola amigos!

Gjorde ett inlägg direkt i Modd & Fix-tråden eller vad den nu heter, men blev tipsad om denna tråd för er med läderfetish;)

Är det någon i denna tråd som är kvalitetsanal och kan producera en "klockbricka" där jag kan lägga klocka, vigselring etc på nattförvaring?

Kiitos paljon på förhand!
 

elmaco

Omega
Hola amigos!

Gjorde ett inlägg direkt i Modd & Fix-tråden eller vad den nu heter, men blev tipsad om denna tråd för er med läderfetish;)

Är det någon i denna tråd som är kvalitetsanal och kan producera en "klockbricka" där jag kan lägga klocka, vigselring etc på nattförvaring?

Kiitos paljon på förhand!
Har du någon bild hur du tänker dig att den ska se ut?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Hola amigos!

Gjorde ett inlägg direkt i Modd & Fix-tråden eller vad den nu heter, men blev tipsad om denna tråd för er med läderfetish;)

Är det någon i denna tråd som är kvalitetsanal och kan producera en "klockbricka" där jag kan lägga klocka, vigselring etc på nattförvaring?

Kiitos paljon på förhand!
Typ så här?
Screenshot_20161128-191213.png


Har gjort en hel del "valet trays", finns några på min instagram dreyerleatherworks om du vill se fler färger.
 
Topp