• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY - Tvättmaskin för klockdelar

qvist

Breitling
2-Faktor
Har byggt mig en liten tvättmaskin för klockdelar. :)

En 12v-motor som driver en tesil som trumma genom ett bad bensin och två bad IPA.
Har tyvärr inte haft tid att testa den skarpt ännu då schemat är ganska fullspäckat för tillfället, men slänger ihop en guide om någon är intresserad.

Det är ingen perfekt maskin på något vis, har redan ett par anmärkningar jag kanske skulle gjort annorlunda om jag byggt en v2:
  • Trumman (tesilen) är i minsta laget för att enkelt få plats med en mainspring, men det går.
  • Jag kommer även komplettera med någon form av gummi i botten av hålen där burkarna står då friktionen mellan motor och lockets packning blir så stor att burken ibland börjar rotera med. Hittar man sexkantiga burkar i lagom storlek så hade detta antagligen varit bättre.
  • Även om 200rpm räcker gott för tvätt, så är det nog inte tillräckligt om man vill centrifugera bort överflödig vätska mellan bad. Och potentiometern tillåter ju att man själv reglerar hastigheten, så frågan är om det kanske hade varit bättre med en 500rpm?
Men priset är rätt och för en hobbyist som mig så duger det nog. Jag tror den kommer göra jobbet med glans (trumvirvel)!

Inköpslista​

Priser och tillgänglighet ändrar sig dagligen på Amazon, men jag länkar till de produkter jag köpt med vad jag gav för dem så får man leta sig fram om något skulle vara slut.

Borrmaskinstativ - 280 kr

Motor (12v 200rpm) - 178 kr

Strömadapter (12v 2A) - 52 kr

Strömkontakt - 87 kr

Potentiometer (Av/0v till 12v) - 69 kr

Kopplingsdosa - 61 kr

Glasburkar - 80 kr

Tesil(ar) - 132 kr

Total 939 kr

Utöver ovanstående så har maskinen kompletterats med:
  • Ett längre stag invändigt i borrmaskinstativet och ett längre plattjärn till hävstången för att kunna lyfta korgen helt ur glasburkarna
  • En hemmasnickrad träplatta av 2 bitar överbliven plywood som håller burkarna på plats, stabiliserad i centrum med en metallpinne (ner i befintligt hål i borrmaskinstativet)
  • Ca 20cm överbliven lampkabel för att koppla ihop strömkontakten, potentiometern och motorn inne i kopplingsdosan
  • Lite brickor, skruv och gummipackning för att hålla ångorna på plats så gott det går även när maskinen är i drift
  • En polvändare för att kunna köra motorn åt båda hållen, men såhär i efterhand hade jag hellre valt en potentiometer som går från -12v till +12v. Inget som behövs alltså.
  • Diverse skruvar/muttrar/brickor och packningar

Även små mesh-korgar behövs för att hålla delarna åtskiljda under drift.

Tillvägagångssätt​

Platta för burkar​

Jag hade tillgång till spillbitar, men annars kan man säkert kolla på sitt lokala snickeri/byggvaruhandel om man kan få/köpa två småbitar plywood.
  • Såga ut två runda träplattor av plywood med ca 20 cm i diameter.
  • Såga ut tre hål i den ena plattan med hålsåg lagom stor för att hålla burkarna på plats
  • Limma ihop plattorna och borra ett hål i mitten för att fästa skruv/pinne som håller plattan centrerad på basen av borrmaskinstativet

Modifiera borrmaskinstativet​

Max spann i originalutförande är 6 cm. Det räcker inte om man vill kunna höja korgen helt ur glasburkarna, så jag valde att modda denna lite.
Återigen med befintliga spillbitar, men det som behövs är en metallpinne med 10mm diameter samt ett plattjärn likt det som sitter på hävstången idag (bara lite längre).
  • Montera ner huvudet på stativet och ta bort den fjäder som är förmonterad så att huvudet är i bottenläget i vila.
  • Tillverka eget stag + plattjärn såpass långa att huvudet kan sträckan mellan ändlägena på huvudet blir ca 11-12cm

Pinne mellan motor och korg​

Kanske går att köpa färdigt, men jag har fått hjälp att tillverka en special.
Tillvägagångssättet är:
  • Tillverka en förlängningspinne (samma som används till staget) genom att borra ett hål i varje ände.
  • Borra och gänga ett litet sidohål i ena änden för att fästa pinnen i motorns arm.
  • Borra och gänga ett hål rakt in i pinnen på andra sidan för att fästa trummans (tesilens) lock.
  • Borra ett hål i locket på en av burkarna och fäst en gummipackning t.ex med hjälp av två brickor samt skruv/muttrar

Koppla elen i kopplingsdosan​

  • Borra hål för strömkontakt, potentiometer samt utföring av kabel till motorn där man vill ha anslutningarna
  • Koppla ihop det elektriska med lite kabel. Jag valde en gammal lampkabel, men det fungerar med vad som helst, bara det klarar motorns märkström (som i mitt fall är 0,5A)
  • Fäst kopplingsdosan med lim eller skruv/muttrar på huvudets vänstra plasthölje

Sen är det bara att montera ihop allt och hålla tummarna :D

Hoppas det är till nytta för någon hemma-meckare!

Bilder​

(har en video på en "torrkörning" också, men jag verkar bara kunna bifoga bilder)

Nedfällt läge
IMG_3762.jpeg


Uppfällt läge
IMG_3761.jpeg


Förlängt stag/plattjärn
IMG_3763.jpeg


Kopplingsdosa och motor
IMG_3764.jpeg


Packning i lock
IMG_3765.jpeg


Trumma
IMG_3766.jpeg


Bricka/burkhållare
IMG_3767.jpeg


Vätskor
IMG_3769.jpeg
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Riktigt snyggt jobbat och tack för att du delar med dig! 🙏 hoppas det funkar bra och att dina verkdelar blir rena och fina framöver. 😃👍
 

rogart-63

Patek
Snyggt bygge må jag säga . Det där kommer funka kanon . Tips isopropanol kan du köpa billigt på Grufman bil . Ska du använda några mindre burkar till smådelar och sånt . Risken är kanske annars att det skakar runt för mycket och förstör delarna .
 

qvist

Breitling
2-Faktor
Riktigt snyggt jobbat och tack för att du delar med dig! 🙏 hoppas det funkar bra och att dina verkdelar blir rena och fina framöver. 😃👍
Tack!
Grymt forum med mycket kunskap, bara roligt att kunna vara med och bidra.
Snyggt bygge må jag säga . Det där kommer funka kanon . Tips isopropanol kan du köpa billigt på Grufman bil . Ska du använda några mindre burkar till smådelar och sånt . Risken är kanske annars att det skakar runt för mycket och förstör delarna .
Tackar 🙏
Grufman verkar ha stängt webbshoppen i väntan på ny webbplats. Ska spana in när de öppnar igen, tack för tips!
Köpte mina på Apotea för 49kr/flaskan. 500kr/L alltså, men det finns betydligt dyrare…

Ja, jag har en liten mesh-korg likt denna för skruvar/mindre delar:
BB2C1D33-C8BF-4E82-9833-2AEF7469EFC1.jpeg


Och även en mindre tesil för lite större, likt denna:
C308E0D5-A6E0-48B3-8152-3553A99F35F4.jpeg


Men den tesil jag använder som trumma kom i 4-pack, så jag tänkte försöka använda en av dem för att tillverka ett mellanlager så det blir lättare att separera delarna.
 

Stensture

Omega
Det här var tametusan det läst jag sett sen jag konfirmerades!

Underbart att se ett riktigt DIY projekt med hela inköpslistan tillsammans med tankar på förbättringar. När tid återvänder till mitt liv kommer jag troligtvis ge mig på något liknande! Tills dess får ultraljud göra jobbet.

Ser att @rogart-63 redan tipsat om IPA hos bilhandlare: Jag slänger med en länk där jag själv handlat. Finns 1L flaskor och nu har dom rabatt på 3L för 255kr. https://ubf.se/shop/bil-batvard/pol...ol-100-3x1-liter/ipa-isopropylalkohol-3x1-lit

Tack återigen!
 

qmiW

Breitling
Wow! Så smidig och snygg den såg ut! Mycket ballare än att försöka göra något med bara skruvdragaren.
 

Sami

Breitling
Häftigt bygge!!
Kan också tipsa om IPA, Amazon brukar jag handla på för drygt en hundring litern.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Man får se upp med IPAn bara då den löser schellack som återfinns på balansen och gånghaken. Så rengör inte dessa i IPA.
 
Topp