Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

DIY Winder

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Rockenfeller, 22 januari 2013.

1. Rockenfeller
    Trådstartare

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Förutom klockor tycker jag teknik i största allmänhet är extremt kul och intressant. Kanske är typisk mans-sak vad vet jag.

finns det lite extra tekniska funktioner som kan inkluderas skall det helt klart göras det.
    Har därför tyckt att de winders som finns är lite för "otekniska" och funderat på att bygga en egen.

Någon annan som haft samma fundering eller byggt något liknande?

Jag tänker mig microprocessorer och displayer och möjlighet att ställa in exakt vilken klocktyp som sitter i windern för att få optimal uppdragning.

En winder har ju inte så många olika användarområden, men vad skulle ni välja för funktioner om ni hade möjlighet?
    Varför har ni en winder ni som har det?

2. Rockenfeller
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Inte så många som verkar ha lika tokiga tankar som jag :)

Jag kommer allt eftersom lägga upp en logg här på hur jag gått tillväga. kan dock komma att bli ett långdraget projekt...

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kul projekt. Kör så det ryker!

Det finns ju väldigt små remdrivna elmotorer man kan köpa. Kopplar man en sån till en axel och en timer som går på under dagtid, så man slipper höra skiten och sen bygger in allt, så är det ju i princip klart sedan. Rätt meckigt, men doable.

Jag gillar din ide' med projektet, men personligen gillar jag inte winders. Jag ser liksom ingen nytta med de. Att vrida upp klockan efter att den stannat ingår ju liksom i relationsbyggandet med klockan.

4. xHenke

xHenke Friends of KS

Det låter som en avancerad winder du har på gång! :)

Jag hade gärna haft en winder men det känns så dyrt för en så simpel apparat, man kanske skulle tejpa fast klockan på ena fälgen till bilen så är den full-laddad när man har kommit fram till jobb/skola :cool:

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Eller typ sätta klockan på handleden ;)

6. xHenke

xHenke Friends of KS

Alldeles för mainstream, man blir ju garanterat den första i stan med en hjulklocka! :cool:

7. _jonte

_jonte Friends of KS

Re: Sv: DIY Winder

Hade gärna mekat ihop en egen winder bara jag haft guide. Kul projekt!

8. xHenke

xHenke Friends of KS

Här en cool legowinder som någon mekat ihop :)

Källa: Okänd

Pilot gillar detta.
  9. Rockenfeller
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Lego-windern hade jag inte sett förut. Kul!

Är själv lite osäker på winderns vara eller ej. Men tycker det vore lite nice att kunna ha lite vintage utan quickset som behöver
    ställas tex.
    Vi får se, kanske går jag lite väl bananas här ;-)

10. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Cool ide!
    Om du får för dig att göra slag i saken så lägg bilder under byggets gång så man kan följa utvecklingen!
    Själv hade jag en ide om winder men efter lita rannsakning av mina elektronik kunskaper så blev det den enkla vägen och köpte en beg modalo!

MVH
    Anders P

11. Rockenfeller
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Ja, mina kunskaper är inte grandiosa heller.
    Men vi får väl se vart det leder.
    Din modalo verkar kanon!
    Hade jag inte fått en klocklåda under julen så hade det kanske blivit krig om den ;-)

12. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Kul projekt!

Har skissat lite på en själv men är inte direkt intresserad av elektronik och det blev lite väl mycket sånt för min smak...

min tanke var att direktkoppla den roterande enheten till en Stepmotor så att man kan pulsstyra rotationen exakt, vill man ha fler är det bara att koppla på fler motorer till samma styrenhet. kanske knöligt men garanterat mest exakt.

13. Rockenfeller
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Hade tänkt mig något liknande.
    Stepmotorer verkar vara den rätta vägen att gå. Slänga in en LCD och ett litet schysst menysystem. Så är saken biff.
    Ska se om jag hittar lite spännande komponenter i helgen som man kan beställa...