• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DJ:n kräver service

Sond

Patek
Lämnade in den nya DJ:n för gångtest, packnings och glasbyte. Tyvärr visade det sig att service och reparation krävs..:(

Nu ska jag fundera på om jag ska bråka med säljaren eller bara bita ihop. Jag var dock inte helt oförberedd på att det skulle vara så här. Men trodde Farfars Klocka jobbade med Rolex så det inte skulle kosta Rob E pris..;)

Värst är nog ändå de 6-8 veckor det tar... Hej hej, julen...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Lämnade in den nya DJ:n för gångtest, packnings och glasbyte. Tyvärr visade det sig att service och reparation krävs..:(

Nu ska jag fundera på om jag ska bråka med säljaren eller bara bita ihop. Jag var dock inte helt oförberedd på att det skulle vara så här. Men trodde Farfars Klocka jobbade med Rolex så det inte skulle kosta Rob E pris..;)

Värst är nog ändå de 6-8 veckor det tar... Hej hej, julen...
Blä....Sa säljaren att den var servad? Kommer inte ihåg.
 
Synd men 'here we go again'....man måste nästan räkna in en service i priset när man tjackar vintage, hoppas bara inte blir för dyrt med reperationen...
 

Sond

Patek
Synd men 'here we go again'....man måste nästan räkna in en service i priset när man tjackar vintage, hoppas bara inte blir för dyrt med reperationen...
Nuförtiden har jag alltid en mental(och finansiell) beredskap för en service när jag köper denna typ av klockor. Så på något sätt är det värsta just nu att vara utan en nyss hemkommen klocka i två månader... Men herregud vilken känsla när sms:et från Rob E kommer..:) Lilljul..:happyhappy:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Klart du ska låta urmakarna på Rob E serva. Killarna och tjejen, gör ju ett utmärkt arbete och som masterkiller sa; man måste räkna in en sådan kostnad när man handlar vintage. Enda undantaget egentligen, tycker jag, är om man får ett tillräckligt relevant kvitto från ett Rolex service center med på köpet. Vet att det finns många oberoende som gör ett bra jobb, för all del.

Det kommer att kännas toppen när den kommer tillbaka. Vet precis hur det känns. Har lämnat in för service där samma dag som klockan kom med FedEx... så sex veckors väntan direkt efter leverans... Men riktigt gott att hämta ut något som man vet är i toppskick på insidan.

A
 

Sond

Patek
Oljad och rengjord är ju en service om man säger så men förmodar att det skall vara någon slags friskrivning men hänseende till att inga delar är bytta.

Och till servicen, går uret illa?
Att det är et sätt att friskriva sig är min bedömning också. Det finns säkert handlare som oljar och rengör på riktigt. Men många tror jag bara öppnar dem för att se att de inte rostat ihop... Och den förra jag köpte som var oljad och rengjord var inte ens öppnad...

Enligt Rob E gick den riktigt dåligt. DJ:n alltså.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att det är et sätt att friskriva sig är min bedömning också. Det finns säkert handlare som oljar och rengör på riktigt. Men många tror jag bara öppnar dem för att se att de inte rostat ihop... Och den förra jag köpte som var oljad och rengjord var inte ens öppnad...

Enligt Rob E gick den riktigt dåligt.
Och enligt dig? Menar bara att det finns två olika skolor när det kommer till service. Jag har den smålänska kör tills den stannar mentaliteten. ADs indikerar alltid servicebehov i stort sätt. Jag skulle kört på ett tag tills jag vet att jag vill behålla uret ett bra tag då det aldrig är ekonomiskt försvarbart med en AD-service.
 

Sond

Patek
Och enligt dig? Menar bara att det finns två olika skolor när det kommer till service. Jag har den smålänska kör tills den stannar mentaliteten. ADs indikerar alltid servicebehov i stort sätt. Jag skulle kört på ett tag tills jag vet att jag vill behålla uret ett bra tag då det aldrig är ekonomiskt försvarbart med en AD-service.
Det där är intressant. Jag är lite av samma skola som du. Jag har aldrig före dessa två Rolex och Rob E servat något innan de stannar eller går riktigt dåligt.

Men Exploren och denna DJ har båda fått omdömet "går knappt alls" och "går mycket dåligt" av Rob E. Då blir jag lite villrådig, vill gärna tro att det går att lite på Rob E. Har som sagt accepterat båda dessa kostnadsförslag på service och reparation. Till saken hör att under det dygn jag hann testa dessa respektive klockor skulle det inte fått mig att självman gå till urmakare. Explorern var en äkthetskontroll och DJ packningsbyte och glasbyte. Och då passade jag på att gångtesta dem.

Nu är det ingen större fara då jag inte är någon flippare och dessa två kommer att behållas under lång tid.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där är intressant. Jag är lite av samma skola som du. Jag har aldrig före dessa två Rolex och Rob E servat något innan de stannar eller går riktigt dåligt.

Men Exploren och denna DJ har båda fått omdömet "går knappt alls" och "går mycket dåligt" av Rob E. Då blir jag lite villrådig, vill gärna tro att det går att lite på Rob E. Har som sagt accepterat båda dessa kostnadsförslag på service och reparation. Till saken hör att under det dygn jag hann testa dessa respektive klockor skulle det inte fått mig att självman gå till urmakare. Explorern var en äkthetskontroll och DJ packningsbyte och glasbyte. Och då passade jag på att gångtesta dem.

Nu är det ingen större fara då jag inte är någon flippare och dessa två kommer att behållas under lång tid.
Tror verkligen inte att Rob far med osanningar men frågan man får ställa sig är om man tycker uppgraderingen är motiverad rent prismässigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur man gör beror ju såklart på klocka
En skitklocka som går lite halvkass och som det inte är något direkt värde i och man inte använder varje dag kan man ju smörja och stänga, men en fin klocka som man tänker använda ofta och behålla vill man ju självklart ha oslitna delar i. Att serva utan att byta slitna delar på dyrare klockor känns väldigt oseriöst. Jag hade också lämnat in den på en riktig service förutsatt att det ingick någorlunda i ursprungsplanen.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En fråga jag brukar ställa mig själv: Står servicekostnaden i proportion till klockans skick och värde i övrigt? För en klocka som befinner sig i väl använt, kanske rentutav hårt använt skick - och kanske lite för mycket polerad - så drar jag ut på service om det inte finns en allt för stor påverkan på gång och precision. Om klockan däremot befinner sig i nyskick - eller i den riktningen - så blir det mer självklart för mig att se till att insidan är välservad.

För att relatera till Sonds 1016 och 1601, så skulle jag personligen med glädje hålla 1016 fullservad genom någon av urmakarna hos Rob E, men för 1601an skulle jag ha större tålamod med gångavvikelse etc. Skälet är att Explorern är i ett relativt sett (vad jag har sett av foton) gott skick. Mycket bättre än vad man vanligen hittar sådana i. Datejusten - bortsett från att visarna kan vara något klurigare att få fatt i - är enklare att hitta. Och rimligen var den också mycket billigare i inköp; kanske bara en fjärdedel av vad Explorern kostar. Eller så.

Men ... om jag blickar bakåt, så inser jag att jag själv inte alltid har varit helt logisk i mitt resonemang... utan låtit vissa klockor få oväntat mycket (och dyr) omvårdnad... Men det kändes bra då. Har just nu två, som jag tycker att jag borde låta se över, men de tickar på med 1-2 sekunders avvikelse per dygn...

mvh A
 

Sond

Patek
Intressanta perspektiv på detta ni ger. Min 1016 var ingen tvekan om service hos Rob E. Den slapp jag ju dessutom betala efter uppgörelse med säljaren..:)

Vad gäller den nu aktuella DJ:n så fanns en beredskap för service och rep. Men trodde det var enkelt att hitta ett billigare alt till Rob E. Typ Farfars Klocka. Men jag gick bet. Sedan fungerar jag lite så att jag har svår att släppa tanken på att den har fått omdömet "går mycket dåligt". Det skulle störa mig något oerhört. Skulle förta en del av glädjen. Hade det varit en annan typ av klocka eller (ännu)billigare vore det en annan sak. Lite påverkas jag dessutom av att det verkligen var kärlek vid första ögonkastet när jag packade upp den. Bättre och finare än förväntat.

Nåja, nu är den hos Rob E och väntan är lång. Men sedan sitter jag med två nyservade vintage Rolex. Det hade jag inte i våras..:)
 

DrDre

Patek
Jag har haft ett helt gäng klockor hos DrWatch och alltid med utmärkt resultat. Om det vore min DJ så skulle jag inte tveka att slå honom en signal och kila över och höra vad han säger. Om man skippar poleringen så drar han av en del på priset. Personligen tycker jag inte om att bära klockor som jag vet eller misstänker inte går som de ska. Då blir det bara liggande och då försvinner ju liksom vitsen med att köpa dem.

Du kan ju också slå Lindahls i Vetlanda en signal och höra om de kan hjälpa dig.
 
Topp