• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DJ Pie-Pan - Vad är skillnaden?

TheSnake

Omega
2-Faktor
Hej!

Är på jakt efter en äldre datejust och har fastnat de fyrsiffriga referenserna, framförallt 1601. Dock så är det mycket snack om Pie-Pan dials, vad innebär detta? Vad är skillnaden mellan Pie-Pan och tavlorna för de senare referenserna?

Har försökt att söka runt men utan några resultat I'm afraid..

Tack!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Har inte stenkoll på just Rolex men brukar inte pie-pan dials betecknas av att de inte är helt släta utan har vanligtvis en den yttre delen bruten och sluttande nedåt.
Syns väldigt tydligt på tex Omega Constalliation men tror datjust enbart har en mindre kant utanför index.
 

jabla

Sarlacc
Fyrsiffrig DJ som min 1603 till vänster har bruten kant medan femsiffriga har helt platt tavla som min Oyster Date till höger.

DatejustOysterdate.jpg
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Fyrsiffrig DJ som min 1603 till vänster har bruten kant medan femsiffriga har helt platt tavla som min Oyster Date till höger.

DatejustOysterdate.jpg
Finns egentligen inte mycket mer att tillägga @jabla ger hela förklaringen. Piepan är väl egentligen inget etablerat begrepp inom Rolexvärlden men det är just "step dial" som avses.

Min gamla slate-sigma får mycket handledstid.
AxB3H4b.jpg
 
Topp