• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Djuprengöring av metallarmband

TicTack

Cartier
Så ett beggat metallarmband jag köpt kördes i ultraljudstvätten, en billig konsumentvariant jag har. (Proffsvarianter har säkert högre effekt=bättre, tips på billiga sådana emottages!)

Jag kör vatten + handdiskmedel. Man kan behöva köra upp till en timme för att det skall sluta lossna skit.

Bandet såg rent ut, men om man luktade på det hade det inte en helt neutral lukt, och om man skruvade isär det så såg man skiten.

Så jag började fundera på att förbehandla med avfettningsmedel.

Avfettningsmedel lär ju inte förstöra rostfritt stål, men vad händer med Loctite 222?

http://www.farnell.com/datasheets/13769.pdf

222 klarar uppenbarligen 100 timmar i de flesta vätskor med nästan full styrka i behåll!

Så jag körde avfettningsmedel i en timme, med armbandet inlindat i hushållspapper, som blev svartrandigt av smutsen. Synd bara att avfettningsmedlet ångar bort så fort!

Sedan en omgång i ultraljudstvätten, där rök det ur ännu mer smuts.

Nu luktar bandet knappt nåt.

Rekommenderas!

Hur gör du?
 
Så ett beggat metallarmband jag köpt kördes i ultraljudstvätten, en billig konsumentvariant jag har. (Proffsvarianter har säkert högre effekt=bättre, tips på billiga sådana emottages!)

Jag kör vatten + handdiskmedel. Man kan behöva köra upp till en timme för att det skall sluta lossna skit.

Bandet såg rent ut, men om man luktade på det hade det inte en helt neutral lukt, och om man skruvade isär det så såg man skiten.

Så jag började fundera på att förbehandla med avfettningsmedel.

Avfettningsmedel lär ju inte förstöra rostfritt stål, men vad händer med Loctite 222?

http://www.farnell.com/datasheets/13769.pdf

222 klarar uppenbarligen 100 timmar i de flesta vätskor med nästan full styrka i behåll!

Så jag körde avfettningsmedel i en timme, med armbandet inlindat i hushållspapper, som blev svartrandigt av smutsen. Synd bara att avfettningsmedlet ångar bort så fort!

Sedan en omgång i ultraljudstvätten, där rök det ur ännu mer smuts.

Nu luktar bandet knappt nåt.

Rekommenderas!

Hur gör du?


Enkla varianten här.
Yes,någorlunda varmt vatten och nagelborste.
 

TicTack

Cartier
Borde inte en vända i diskmaskin fungera rätt bra?

Jo, det kan vara en väg. Enligt databladet så tål loctiten värme någorlunda bra, och även olika "ämnen". Frågan är dock vad som händer om man kombinerar dem? Skall man spinna vidare så skulle nog 95 *C programmet i tvättmaskinen vara nice, frågan är hur man skall skydda armbandet och maskinen? Tredubbla BH-påsar?

Dock tror jag man får svårt att komma åt ingrodd smuts i ett riskornsmetallarmband, som jag kom åt med fettlösare+ultraljud.
 

egbert

Panerai
Ursäkta en kanske dum fråga och kanske lite OT.
Lite sugen på att köpa en liten billig ultraljudstvätt för att rengöra länkar, ringar etc.
Men kan man lägga i hela klockan, förutsatt att den är WR??
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ursäkta en kanske dum fråga och kanske lite OT.
Lite sugen på att köpa en liten billig ultraljudstvätt för att rengöra länkar, ringar etc.
Men kan man lägga i hela klockan, förutsatt att den är WR??
Inte att rekommendera om det är en automat, urverket mår inte bra av vibrationerna.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ursäkta en kanske dum fråga och kanske lite OT.
Lite sugen på att köpa en liten billig ultraljudstvätt för att rengöra länkar, ringar etc.
Men kan man lägga i hela klockan, förutsatt att den är WR??

Inte att rekommendera oavsett om det är manuell, automat eller Quartz. För mycket små komponenter som kan ta skada eller vibrera ut sin ursprungliga position
 

rogart-63

Patek
Kan tipsa om protesrengöring. Corega tabs. Finns i mataffären. Grymt effektivt. Löser upp smutsen i bandet m.m. Sen luktar det gott efteråt. Men rengör inte protesen och armbandet samtidigt :)
 

TicTack

Cartier
Ursäkta en kanske dum fråga och kanske lite OT.
Lite sugen på att köpa en liten billig ultraljudstvätt för att rengöra länkar, ringar etc.
Men kan man lägga i hela klockan, förutsatt att den är WR??

Kan skaka sönder klockan. Hindrar dock inte att min tvätta har en klockhållare som kan hålla klockan över badet med armbandet nedsänkt.

Jag skulle inte köra hela klockan då det också riskerar att tränga in vatten, det är ju det som ultraljudstvätten är bra på, tränga in över allt.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Nu kanske jag missar något här...

Men, skruva ut alla skruvar. Plocka isär länken i beståndsdelar, kär rubbet i ultraljudstvätten och montera ihop det igen med ny fräsch locktight. Vid nästa regelbundna rengöring gör du inte det utan upprepar den omständig proceduren med längre intervaller.
 

TicTack

Cartier
Nu kanske jag missar något här...

Men, skruva ut alla skruvar. Plocka isär länken i beståndsdelar, kär rubbet i ultraljudstvätten och montera ihop det igen med ny fräsch locktight. Vid nästa regelbundna rengöring gör du inte det utan upprepar den omständig proceduren med längre intervaller.

Ja, men:

1) Du kommer inte åt ställen där länken inte går att ta isär, där behövs högre effekt än vad min billiga ultraljudstvätt klarar av, eller då köra avfettning.

2) Det riskornsmetallarmband jag körde är extra jobbigt att skruva i och ur. Pyttesmå skruv på BÅDA sidor av länken!
 
Topp