• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DN om bl.a. klockstölder på stan

StrawberryFields

Sir Notalot
http://www.dn.se/sthlm/en-high-five-och-klockan-ar-borta/

dn skrev:
Och det senaste: High five-tricket. Tjuvarna spanar in en värdesak, oftast en klocka, och lyfter armen i en high five, som offret möter. Gemensamt för de flesta trick är att tjuvarna kommer nära offret, får fysisk kontakt.

– Om offret möter tjuven i en high five håller tjuven oftast fast armen och kan även ta tag i den andra. Under tiden kanske en medhjälpare distraherar dig och då får tjuven möjlighet att ta loss klockan och springa därifrån, säger Peter Enell.
Sedan den 1 juli har 75 personer blivit av med sina klockor i city.

– Tidigare var det ovanligt. Det var nästan så att man ifrågasatte om någon verkligen blivit bestulen och misstänkte försäkringsbedrägeri i stället. Men nu ser vi att det sker, säger Peter Enell.



Var försiktiga där ute i julhandeln...
 

Hugii

Audemars
Källkod:
Fickstölder är särskilt vanligt under helger och kvällar,
när offren är berusade och därmed mindre uppmärksamma.
Kanske dags att sätta alkolås på klockan oxå? :)

undrar hur många av dessa är rent "borttappade" saker, men självklart är det merparten som är stölder...
 

Jonte73

Audemars
Tuffa ni är i tråden som skall slå ner en person som försöker göra en high five med er, bad boys 4 life!
Dags att sätta ner foten någongång i landet lagom !

Ur artikeln
– Jag måste säga att människor kan vara lite naiva när det kommer fram folk. Man borde dessutom ha läst om det här någon gång och därför vara mer beredd på vad som kan hända när någon visar fotbollsfintar, kramas och dansar. Man måste dra öronen åt sig, och tänka ”Jag känner inte personen i fråga, det är inte normalt beteende. Så här inbjudande är man normalt inte mot folk.”
 

Erik1

Patek
2-Faktor
En highfive eller annan kontaktsökande ignoreras. Inte direkt svårt. Men om någon sprutar ned en med ketchup/ annan sörja tänder man nog till. Kommer inte kasta någon näve mitt på stan men en knuff eller dyl. är helt befogat i ett sånt läge.

Var det inte någon på forumet som blev utsatt för "handskaknings-tricket" föresten? Tror det var vid Mariatorget. Alltså att de skakar hand och kör en sån här.

Bästa tipset är ändå att vara uppmärksam. En vän blev utsatt för "bolltricket". Kommer upp från tunnelbanan en sen kväll och det stod några där som började 'latcha' med bollen och sparka den mot honom. En av de gled fram och poppade upp hans mobil ur fickan så den flög ned i backen men han var snabb nog att hinna ta upp den först och skyndade sig därifrån. Ensam emot 5st är det inte läge att börja veva, ta sig därifrån snabbast möjligt är det bästa i nästan alla lägen.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
JoberMan höll på att råka ut för det om jag komme ihåg rätt...
Det stämmer. Medis, på väg upp ur t-banan. Jag high-fiveade tillbaka med den klocklösa armen. När snubben inte var nöjd med det utan ville high-fivea även med andra så insåg jag vad han var ute efter och bad honom dra.

Det är nog ändå hyfsat ovanligt och jag tycker att det är tråkigt om man utgår ifrån att alla främlingar som söker kontakt på stan är busar/tjuvar/rånare/mörksmän.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Det stämmer. Medis, på väg upp ur t-banan. Jag high-fiveade tillbaka med den klocklösa armen. När snubben inte var nöjd med det utan ville high-fivea även med andra så insåg jag vad han var ute efter och bad honom dra.

Det är nog ändå hyfsat ovanligt och jag tycker att det är tråkigt om man utgår ifrån att alla främlingar som söker kontakt på stan är busar/tjuvar/rånare/mörksmän.

Fan vad otäckt!

Dagens galna samhälle gör så att man blir misstänksam så fort nån beter sig annorlunda..
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jäkla drägg som håller på med detta. Instämmer med det apan sa, på stan gör man bäst i att skita i alla och bara gå rakt fram.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ficktjuvar har funnits i alla tider. Så dagens samhälle kan lika gärna ersättas med alla tiders samhällen i det här fallet. Allt var inte bättre förr även om många verkar anse det.

I detta fall tycker jag att det handlar mer om rån än ficktjuveri.
Generellt så har hänsynlösa och brutala våldsbrott ökat med åren om man ska tro på statistisken därav "galna" samhälle.
Jag är inte fördomsfull, men folk verkar klart mer skraj än förut. Kanske har media haft en stor inverkan i det hela.
 
Topp