• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DNA märkning av klockor och annat

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Mycket dekaler är det - även i plåt med skruv. Man betalar väl också - förutom för produkten - att den skall läggas in / finnas i ett för polisen sökbart register. För polisen att kolla förmodat tjuvgods och skicka prov på DNA till Forentic center osv går väl på skattemedel. :pompus:
Är tanken att polisen ska belysa stöldgodset med UV-lampa, leta efter DNA och sen skicka stöldgodset till ett företag som analyserar det syntetiska DNA:t för att hitta ägaren?
 

adress

Friends of KS
Är tanken att polisen ska belysa stöldgodset med UV-lampa, leta efter DNA och sen skicka stöldgodset till ett företag som analyserar det syntetiska DNA:t för att hitta ägaren?
Alla polisbilar skall numera vara utrustade med UV lampa. Man ser då DNA märket lyser upp. Föremålet skickas inte - endast prov på DNA märkningen. Systemet fungerar redan i Sverige - och i England sedan flera år.
Eftersom DNA märkningen är unik - och registrerad för varje ägare är tydligen inte det ngt större problem. Innehåller även ett speciellt spårämne. Finns ganska mycket info på nätet numera - även i Sverige.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Min kompis beställde ett kit åt mig, via sitt företag. Slutade på 500 kr. Får pensla en massa sen när det väl har kommit fram :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Alla polisbilar skall numera vara utrustade med UV lampa. Man ser då DNA märket lyser upp. Föremålet skickas inte - endast prov på DNA märkningen. Systemet fungerar redan i Sverige - och i England sedan flera år.
Eftersom DNA märkningen är unik - och registrerad för varje ägare är tydligen inte det ngt större problem. Innehåller även ett speciellt spårämne. Finns ganska mycket info på nätet numera - även i Sverige.
Okej! Tänkte mest på att den svenska poliskåren knappast briljerar med att lösa brott så det vore ju en trevlig omväxling om de verkligen tog sig tiden att försöka återföra stöldgods till ägarna :)
 

adress

Friends of KS
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Har nu börjat DNA märka det mesta i lägenheten. Märks ganska tydligt om man tänder en UV lampa hur det ser ut. Här är ett par exempel på 2 klockor efteråt. Med och utan UV ljus.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Har nu börjat DNA märka det mesta i lägenheten. Märks ganska tydligt om man tänder en UV lampa hur det ser ut. Här är ett par exempel på 2 klockor efteråt. Med och utan UV ljus.
Började också dutta igår, men jag tycker fan inte att det blir snyggt! Bara att gilla läget, I guess...
Men... om man penslar/duttar på glatta ytor så verkar det som att det går att skrapa bort DNA:t. Jag har i alla fall lyckats göra det på min iPhone/iPad och klocka. Står dock att det tar 24 timmar för vätskan att härda...
 
Senast ändrad:

adress

Friends of KS
Började också dutta igår, men jag tycker fan inte att det blir snyggt! Bara att gilla läget, I guess...
Men... om man penslar/duttar på glatta ytor så verkar det som att det går att skrapa bort DNA:t. Jag har i alla fall lyckats göra det på min iPhone/iPad och klocka. Står dock att det tar 24 timmar för vätskan att härda...
Har försökt också att ta bort från diskbänken. Dagen efter - med UV lampa - syntes det ändå. Annars är nog konsten att pensla på så lite som möjligt - och på svåråtkomliga ställen. För mycket - lättare att skra bort. Frågan är snarare - blir det ändå kvar tillräckligt för att tyda märkningen. Enligt polisen - oftast.
Det man " får på fingrarna" under jobbets gång - sitter som berg i alla fall. :pompus:
Framtiden får utvisa
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har försökt också att ta bort från diskbänken. Dagen efter - med UV lampa - syntes det ändå. Annars är nog konsten att pensla på så lite som möjligt - och på svåråtkomliga ställen. För mycket - lättare att skra bort. Frågan är snarare - blir det ändå kvar tillräckligt för att tyda märkningen. Enligt polisen - oftast.
Det man " får på fingrarna" under jobbets gång - sitter som berg i alla fall. :pompus:
Framtiden får utvisa
Vilket märke kör du?
Smartwater verkar vara lite sisådär på glatta ytor. Man ser dessutom vart man har penslat. Gör du det?
 

N.Bathes

Cartier
Och hur DNA-märker man en klocka rent tekniskt ? Är det verkligen mänskligt DNA som avses ? Hur är det ens möjligt ? Och vill jag att ett företag har tillgång till mitt DNA för jämförelse och för att överföra till min klocka (och hur gör man det för att säkerställa långtidsskydd och skydd mot kontaminering - det mesta av klockan går ju i en ultraljudstvätt var femte år ?)

Vänligen
Forumets undersköterska
Sen måste man pensla på nyttefter ca 4-5 år....
Då det blir gammalt...
 

GuloGulo

Omega
Jag blev erbjuden en tjänst som forskaransvarig på ett sådant företag i London. Väldigt coola grejer. De märkte allt från kyrktak till krabbor. Tyvärr kunde jag inte ta jobbet av logistiska skäl.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Märk-DNA kommer funka bättre och bättre ju mer vana polisen och polisens tekniker blir på att hantera märkt gods.
Diskussionen fick mig dock att tänka på den här
 

ChumpTime

Panerai
Skulle inte vara så säker på att dylik stöldmärkning är idiotsäker. Om det nu är DNA så denatureras det på några sekunder om tjuven utsätter klockan för saltsyra.
 

N.Bathes

Cartier
Skulle inte vara så säker på att dylik stöldmärkning är idiotsäker. Om det nu är DNA så denatureras det på några sekunder om tjuven utsätter klockan för saltsyra.
Det är bara för tjuven att ta en Uv lampa och lysa så hittar man DNA märkningen.. Sen bara att skrapa bort med ngt.
 

adress

Friends of KS
Skulle inte vara så säker på att dylik stöldmärkning är idiotsäker. Om det nu är DNA så denatureras det på några sekunder om tjuven utsätter klockan för saltsyra.
Visst - samma med fingeravtryck och annan DNA. Likt förbannat löser det många brott.
Beroende på var - och hur många olika ställen - man markerar med DNA på klockan - går det åt en jäkla massa saltsyra. Kanske inte blir så mycket värde kvar i klockan efter det.
Grejen är dessutom att tjuven skall välja att inte gå in i en bostad där det är DNA märkt.
Precis som med larm. Går även att kombinera - har jag hört......:pompus:
 

ChumpTime

Panerai
Visst - samma med fingeravtryck och annan DNA. Likt förbannat löser det många brott.
Beroende på var - och hur många olika ställen - man markerar med DNA på klockan - går det åt en jäkla massa saltsyra. Kanske inte blir så mycket värde kvar i klockan efter det.
Grejen är dessutom att tjuven skall välja att inte gå in i en bostad där det är DNA märkt.
Precis som med larm. Går även att kombinera - har jag hört......:pompus:

Larm verkar avskräckande, osynligt DNA... not so much. Dessutom är det skillnad på en klocka som har lite dutt under bandhornet kontra tonvis med kopparrör som är indränkta i fluoroscerande gegga. Pundare som blir tagna på bar gärning med DNA-märkt stöldgods är inte vad som avses här. Jag menar att dyra DNA-kit inte är någon match för professionella hälare som relativt lätt kan tvätta rent stöldgodset både bildligt och bokstavligt talat. Om DNA-märkning kunde ge lägre premie på klockförsäkringar hade det möjligen varit lika användbart som ett inbrottslarm på huset. I nuvarande utförande är märkning av lösöre dessvärre en ganska onödig gimmick.

F.ö är nyare klockor gjorda av stållegeringar som är speciellt framtagna för att motstå korrosion. Syftet må vara mot havsvatten, men saltsyra biter knappast mot en rolex i 904L såvida den inte ligger där i flera dagar.
 

demondave

Rolex
Nej, men om märkningen blir ett markant hinder för att kunna sälja stöldgodset vidare är det väl inte särskilt otroligt att tjuvar ser till att neutralisera problemet iom att det görs ganska lätt.

Nu har jag inte testat saltsyra på någon klocka än, men vi tvättar en del prylar med syra. En tvättsyra vi testade innehöll mycket saltsyra, och den gick hårt åt finishen på rostfritt av vettig kvalité, såld som syrafast. Blev en rostbrun, flammig yta. Det rostbruna gick att få bort med tiden, men flammigheten blev vi inte av med. Så lite tvek om saltsyra är en bra metod, även om det fixar DNA't.
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Nu har jag inte testat saltsyra på någon klocka än, men vi tvättar en del prylar (typ hela lastbilar..) med syra. En tvättsyra vi testade innehöll mycket saltsyra, och den gick hårt åt finishen på rostfritt av vettig kvalité, såld som syrafast. Blev en rostbrun, flammig yta. Det rostbruna gick att få bort med tiden, men flammigheten blev vi inte av med. Så lite tvek om saltsyra är en bra metod, även om det fixar DNA't.
Har inte provat själv, men kan tänka mig att det du skriver om finishen stämmer. På mitt jobb tvättar jag små stålkulor av 904L i koncentrerad saltsyra just för att bli av med proteiner och DNA som fastnat på dem efter att ha gått i en bead beater, har inte märkt att de skulle vara mindre blanka än förr trots 10+ omgångar av tvätt.
 

ChumpTime

Panerai
Har inte provat själv, men kan tänka mig att det du skriver om finishen stämmer. På mitt jobb tvättar jag små, extremt slätpolerade stålkulor av 904L i koncentrerad saltsyra just för att bli av med proteiner och DNA som fastnat på dem efter att ha gått i en bead beater, har inte märkt att de skulle vara mindre blanka än förr trots 10+ omgångar av tvätt.
 

adress

Friends of KS
Larm verkar avskräckande, osynligt DNA... not so much. Dessutom är det skillnad på en klocka som har lite dutt under bandhornet kontra tonvis med kopparrör som är indränkta i fluoroscerande gegga. Pundare som blir tagna på bar gärning med DNA-märkt stöldgods är inte vad som avses här. Jag menar att dyra DNA-kit inte är någon match för professionella hälare som relativt lätt kan tvätta rent stöldgodset både bildligt och bokstavligt talat. Om DNA-märkning kunde ge lägre premie på klockförsäkringar hade det möjligen varit lika användbart som ett inbrottslarm på huset. I nuvarande utförande är märkning av lösöre dessvärre en ganska onödig gimmick.

F.ö är nyare klockor gjorda av stållegeringar som är speciellt framtagna för att motstå korrosion. Syftet må vara mot havsvatten, men saltsyra biter knappast mot en rolex i 904L såvida den inte ligger där i flera dagar.
Hur vet du att en DNA märkt bostad - med skyltar - precis som vid larm - inte skulle vara avskräckande ? Polisen säger precis tvärt om - efter att testat vissa områden med tekniken.
England samma sak. Vad är dina referenser till ditt påstående. Skulle vara intressant att läsa. Älskar information - om den är saklig - och inte eget tyckande.
 

ChumpTime

Panerai
Hur vet du att en DNA märkt bostad - med skyltar - precis som vid larm - inte skulle vara avskräckande ? Polisen säger precis tvärt om - efter att testat vissa områden med tekniken.
England samma sak. Vad är dina referenser till ditt påstående. Skulle vara intressant att läsa. Älskar information - om den är saklig - och inte eget tyckande.
Exakt hur kan något vara avskräckande om det inte görs tydligt för eventuella tjuvar att lösöret är märkt med DNA? Visst fan kan en varningsmärkning på fönstret till en bostad avskräcka, men vad för sorts visuell varningsskylt skulle du normalt se på en klocka?
 

adress

Friends of KS
Exakt hur kan något vara avskräckande om det inte görs tydligt för eventuella tjuvar att lösöret är märkt med DNA? Visst fan kan en varningsmärkning på fönstret till en bostad avskräcka, men vad för sorts visuell varningsskylt skulle du normalt se på en klocka?
Fattar inte vad du menar. Är bostaden märkt med larmskyltar och DNA skyltar - så är det väl avskräckande. Då vet man att larm finns och att föremål är DNA märkta. Eller menar du att man skall larma klockan också. Jag och polisen tror att det hjälper - du får ha din åsikt - att det inte hjälper. Finns ju bankfack också - om man inte använder ex klockan. Dessutom är valet fritt - som det skall vara i en demokrati.
 

ChumpTime

Panerai
Fattar inte vad du menar. Är bostaden märkt med larmskyltar och DNA skyltar - så är det väl avskräckande. Då vet man att larm finns och att föremål är DNA märkta. Eller menar du att man skall larma klockan också. Jag och polisen tror att det hjälper - du får ha din åsikt - att det inte hjälper. Finns ju bankfack också - om man inte använder ex klockan. Dessutom är valet fritt - som det skall vara i en demokrati.
Just det. För stöld av lösöre sker alltid i hemmet eller i anslutning till en plats där varningsskyltning ang märkning av nämnda egendom finns?

Och sen är ditt svammel om demokrati ganska ovidkommande. Har jag försökt hindra folk från att DNA-märka sina ägodelar?
 

adress

Friends of KS
Just det. För stöld av lösöre sker alltid i hemmet eller i anslutning till en plats där varningsskyltning ang märkning av nämnda egendom finns?

Och sen är ditt svammel om demokrati ganska ovidkommande. Har jag försökt hindra folk från att DNA-märka sina ägodelar?
Du var mig en jobbig en. Svammel osv. Nu gällde det i bostaden/hemmet redan från start - vad gäller DNA märkning - ingenting annat. Borde veta eftersom jag startade tråden.
Tror inte någon lyckas få sista ordet med dig - men hoppas ändå att så är fallet..... ;)
 
Topp