• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dom 25 mest eftertraktade klockorna...(uppdaterad sid 2)

...enligt WatchWorld...

Ni kanske måste klicka upp till maxstorlek för att kunna läsa...

Rolex Sub som nummer 1 generellt, MEN i Skandinavien så är Omega Seamaster nummer 1 :D

Skönt att Panerai kommer före JlC :cool:

5D0743CF-E1D6-4D1C-835A-1A5FED0F1AF4-378-0000006BED0A422A.jpg


4E2D1916-37A0-48C7-A12A-3563002CCEC8-378-0000006BF25614DF.jpg


23ACFAF4-FD3C-468F-8E34-751D2DE8B268-378-0000006C03925E83.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Utan att på något sätt klanka ner på Seamaster, så var det lite skämmigt att läsa.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

vaniljglass skrev:
Utan att på något sätt klanka ner på Seamaster, så var det lite skämmigt att läsa.
Hahaha... Omega Seamaster är ju rätt mkt "Svennebanan", fint märke, men inte för skrytig, typ. Så det är väl klart att den hamnar högt upp i Skandinavien! Been there, done that ;) Dock är det väl en AT på bilden, vilket kanske inte är den man tänker på först.
 

John R

Panerai
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

På väg ner på stan nu. Måste svänga in och köpa den tidningen!!

Tack Master K!

/ John R
 
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Haha, jag höll på att komponera ett långt inlägg över vilka idioter dom var som inte hade med Rolex daytona, så ser jag att den var på fjärde plats. :lol: :oops:

Jag förstår att Submariner är först, men Sea Dweller är snyggare x 1000.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Sex platser på tio-i-topp :) Rolex representation känns stabil i västvärlden :)
 
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Målarn skrev:
Nr 6 på sista bilden = :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nu vet jag inte hur gammal du är, men då jag passerat 40 så SKA jag ha en exakt likadan. :lol:
(med det säger jag inte att man måste vara över 40 för att bära en sådan skönhet)
 

Målarn

The Steak
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Norrlänningen skrev:
Målarn skrev:
Nr 6 på sista bilden = :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nu vet jag inte hur gammal du är, men då jag passerat 40 så SKA jag ha en exakt likadan. :lol:
(med det säger jag inte att man måste vara över 40 för att bära en sådan skönhet)

Fyller 27 i januari och senast då ska jag ha en guld GMT med gröna tavlan :mrgreen:
Ålder spelar ingen roll där :lol:
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Målarn skrev:
Norrlänningen skrev:
Målarn skrev:
Nr 6 på sista bilden = :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nu vet jag inte hur gammal du är, men då jag passerat 40 så SKA jag ha en exakt likadan. :lol:
(med det säger jag inte att man måste vara över 40 för att bära en sådan skönhet)

Fyller 27 i januari och senast då ska jag ha en guld GMT med gröna tavlan :mrgreen:
Ålder spelar ingen roll där :lol:

Målaren, får jag vänta tills januari ska bli fett att få se bilder på GMT ; )
 

Johan M

Cartier
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Det skulle inte förvåna mig om Seamaster syftar på flera olika modeller. Som t ex SMP, Planet Ocean och Aqua Terra.
 
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Om ni menar första bilden så är den en total poäng som baseras på hur många gånger ett märke finns på varje regions lista dvs Rolex finns med på 8 platser av 25 i Skandinavien och även 8 platser på UK's osv och därefter så blir det en totalpoäng för mårket...

Eller menar ni något annat? Själva datan verkar vara framtagen av någon firma via Chrono24...
 

point1

Cartier
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Nej tror folk menar vad baseras det på. Är det folk som fått rösta på vad de gillar mest, är det dom mest köpta klockorna i ett urval butiker, är det dom bäst säljande klockmodellerna. Vilka frågor till vilka helt enkelt. När man läser rubriken most popular så känns ju rubriken mest eftertraktade som en väldigt konstig översättning. Dom två termerna är ju inte utbytbara. Att rolex skulle vara mest populära är ju ingen chock men att dom är mest eftertraktade är ju en helt annan sak.

Så frågan är väl mer vad är det för data, och vad ska den visa? Popularitet eller åtråvärde? Kan tänka mig att som vanligt när det gäller tidningar och statistik är kopplingen svag mellan frågorna och datan samt vad som presenterats.

Vad som säljer bäst är ju inte alltid vad folk helst vill ha.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Statistik utan bakgrund, frågeställning, urval, felkällor mm säger absolut ingenting!! (Måste köpa tidningen när jag ändå ska ut å köpa aftonbladet imorgon em... ;) )
 

calzone

Vacheron
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Bara dyra klockor ju :p Najs att Seamaster är top 1 i Scandinavien :mrgreen:
 
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

*På 3:e plats skall Seiko Alpinist vara. Problemet är att den elitistiska pöbeln inte förstår... ;) !
 
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Med andra ord är statistiken helt enkelt grundad efter hits/sökningen gjorda på just Chrono24.
Säger ju så klart en hel del, men även handlare söker klockor för att kolla priser hos andra osv.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Populära att söka efter på Chrono24 alltså. Inte att köpa, äga eller bära...
 

Andreas777

Cartier
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Oavsett hur man ser på det så är ju Rolex helt dominerande i undersökningen och ett galet starkt varumärke...
... och jag äger ingen :(. Kanske man skulle falla för grupptrycket.
 

axa

Omega
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Listorna i tidningen säger inte så mycket mer än att vissa modeller och märken är populära att söka på chrono24...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

axa skrev:
Listorna i tidningen säger inte så mycket mer än att vissa modeller och märken är populära att söka på chrono24...
Och du menar att det inte finns någon koppling mellan det och popularitet i någon större bemärkelse?
 

jabla

Sarlacc
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Andreas777 skrev:
Oavsett hur man ser på det så är ju Rolex helt dominerande i undersökningen och ett galet starkt varumärke...
... och jag äger ingen :(. Kanske man skulle falla för grupptrycket.
Klart du skall falla för grupptrycket ;)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

JoberMan skrev:
axa skrev:
Listorna i tidningen säger inte så mycket mer än att vissa modeller och märken är populära att söka på chrono24...
Och du menar att det inte finns någon koppling mellan det och popularitet i någon större bemärkelse?

Definiera popularitet? Det är till att börja med ett mycket skevt urval av totala befolkningen som söker på Chrono24... Så om man med popularitet menar bland Chrono24s aktiva besökare så är det högst relevant...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Dom 25 mest eftertraktade klockorna...

Camo00 skrev:
JoberMan skrev:
axa skrev:
Listorna i tidningen säger inte så mycket mer än att vissa modeller och märken är populära att söka på chrono24...
Och du menar att det inte finns någon koppling mellan det och popularitet i någon större bemärkelse?

Definiera popularitet? Det är till att börja med ett mycket skevt urval av totala befolkningen som söker på Chrono24... Så om man med popularitet menar bland Chrono24s aktiva besökare så är det högst relevant...
Jag menar att Chrono24 är en populär site för klockhandel och sökningar där givetvis speglar hur populära olika märken är. Den absoluta majoriteten av befolkningen har aldrig hört talas om Chrono24
 
Topp