• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dom blir bara bättre och bättre!

Robi74

Omega
Nej nej, jag hängde där inte längre! Jag kan nämna 4st till från det här forumt som hänger där än idag och postar friskt!

Värdefull input vet e fan om man bidrog med, men informativt det var det!
 
Den här tråden osar mycket illa om du frågar mig.
Visst kanske avskrädet kan vara bra i utbildningssyfte, men jag är själv osäker på när jag ska ha nytta av denna informationen. Jag blir snarare upprörd när jag ser eländet.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är knappast så att man begår ett brott för att man hänger på ett replica forum och det finns egentligen inte heller någon anledning till att hålla på att hänga ut någon. För egentligen, vad är det för "brott" personen i fråga har begått?

Det finns många här inne som hänger på betydligt värre forum än ett replica forum, så jag förstår personligen inte riktigt hetsen kring detta?

Han har som jag ser det inte försökt att sälja på någon en fejk klocka eller liknande? Då hade jag förstått om det blev en form av "häxjakt", men nu förstår jag faktiskt inte.
 

Robi74

Omega
Det är knappast så att man begår ett brott för att man hänger på ett replica forum och det finns egentligen inte heller någon anledning till att hålla på att hänga ut någon. För egentligen, vad är det för "brott" personen i fråga har begått?

Det finns många här inne som hänger på betydligt värre forum än ett replica forum, så jag förstår personligen inte riktigt hetsen kring detta?

Han har som jag ser det inte försökt att sälja på någon en fejk klocka eller liknande? Då hade jag förstått om det blev en form av "häxjakt", men nu förstår jag faktiskt inte.


Tack!
 

Robi74

Omega
Den här tråden osar mycket illa om du frågar mig.
Visst kanske avskrädet kan vara bra i utbildningssyfte, men jag är själv osäker på när jag ska ha nytta av denna informationen. Jag blir snarare upprörd när jag ser eländet.


Dom hör säljs på ebay bla! Många får sig en örfil efter många år när den skall servas. oj var det en fejk!
 
C

China

Guest
Risken att få en fejk om man inte handlar via shady kanaler eller har en jävulsk otur känns ganska så liten...

Artikel om ämnet i allmänhet som var lite intressant läsning: http://www.forbes.com/sites/arieladams/2013/05/30/the-truth-about-replica-watches/

Tyvärr pratar Forbes skribent i nattmössan, den nya generationen av piratkopior säljs just till mindre nogräknade grossister och hamnar sedan hos skrupelfria säljare. Det här är heller inte enbart ett problem som berör exklusiva klockor, även om sannolikheten är liten för att t.ex. en Rolex som erbjuds via en gråhandlare eller internationell nätauktion är fejk. Det finns t.ex. en internationell gråhandlare som sprang och gömde sig när verksamheten blev ifrågasatt i en tråd här på klocksnack, och det handlade inte om några exklusiva klockor.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tyvärr pratar Forbes skribent i nattmössan, den nya generationen av piratkopior säljs just till mindre nogräknade grossister och hamnar sedan hos skrupelfria säljare. Det här är heller inte enbart ett problem som berör exklusiva klockor, även om sannolikheten är liten för att t.ex. en Rolex som erbjuds via en gråhandlare eller internationell nätauktion är fejk. Det finns t.ex. en internationell gråhandlare som sprang och gömde sig när verksamheten blev ifrågasatt i en tråd här på klocksnack, och det handlade inte om några exklusiva klockor.

Mycket möjligt, jag är inte särskilt insatt. Tyckte dock han hade en del bra poänger om kopior överlag
 

plattfot

Rolex
Förbättrade maskiner – printers, plotters, svarvar, fräsar i kombination med att den som ger sig sjutton på att göra en bra kopia tar sig tid att plugga på hur originalet ser ut torde ju ge ett bättre resultat än random kopia man hittar på valfri badort i asien.

Efter att ha googlat och klickat mig runt på de kopieforum (som jag visserligen visste finns, men aldrig dykt ner i) det hänvisas till ovan blir jag snarare beklämd än rädd.

Tragiskt.
 
En sak som jag dock är ytterst road av är att oftast (typ alltid) när det diskuteras klockor med någon som är småintresserad men snål av naturen så hänvisar denne till att idag finns det kopior så bra att inte ens en utbildad urmakare med mångårig erfarenhet kan skilja klockan från en äkta.

Det ironiska i det hela är då att jag som ytterst okunnig lekman aldrig har sett en kopia som ens är i närheten av lika bra som en vanlig Sub eller GMT. När man dessutom frågar efter ett exempel på dessa omtalade "perfekta" kopiorna så är det ingen som har provat en i verkligheten, eller ens sett en bild på en. Det är som en jävla vandringssägen. Typ Jesus, alla har hört talas om honom osv...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En sak som jag dock är ytterst road av är att oftast (typ alltid) när det diskuteras klockor med någon som är småintresserad men snål av naturen så hänvisar denne till att idag finns det kopior så bra att inte ens en utbildad urmakare med mångårig erfarenhet kan skilja klockan från en äkta.

Det ironiska i det hela är då att jag som ytterst okunnig lekman aldrig har sett en kopia som ens är i närheten av lika bra som en vanlig Sub eller GMT. När man dessutom frågar efter ett exempel på dessa omtalade "perfekta" kopiorna så är det ingen som har provat en i verkligheten, eller ens sett en bild på en. Det är som en jävla vandringssägen. Typ Jesus, alla har hört talas om honom osv...
Det är nog få som är insatta som förnekar finkopiorna. Främst ser man dem i vintagevärlden där de stora pengarna finns (min personliga uppfattning).
 
Det är nog få som är insatta som förnekar finkopiorna. Främst ser man dem i vintagevärlden där de stora pengarna finns (min personliga uppfattning).


Vad menar du med finkopia?
Jag syftar alltså på den omtalade kopian som ingen kan se en skillnad på, ens med mångårig erfarenhet som urmakare på gällande fabrikat. Där detaljerna på kopian är utförda med en sådan exakt precision att det inte längre finns någon som helst orsak att köpa den tio gånger så dyra originalklockan... (enligt kopieförespråkarna alltså)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad menar du med finkopia?
Jag syftar alltså på den omtalade kopian som ingen kan se en skillnad på, ens med mångårig erfarenhet som urmakare på gällande fabrikat. Där detaljerna på kopian är utförda med en sådan exakt precision att det inte längre finns någon som helst orsak att köpa den tio gånger så dyra originalklockan... (enligt kopieförespråkarna alltså)
Precis, digitala tryck. Handlar nog mest om tavlor iofs, men kan man tillverka en tavla kan man nog erodera en tillsvarvad boett. Men jag är inte tillräckligt insatt men någon av rävarna visade lite exempel på vrf.
 

meo_swe

Audemars
Vad menar du med finkopia?
Jag syftar alltså på den omtalade kopian som ingen kan se en skillnad på, ens med mångårig erfarenhet som urmakare på gällande fabrikat. Där detaljerna på kopian är utförda med en sådan exakt precision att det inte längre finns någon som helst orsak att köpa den tio gånger så dyra originalklockan... (enligt kopieförespråkarna alltså)

Det jag tror menas är kopior som ser så riktiga ut att de säljs som riktiga, till mindre kunniga människor som tror att de köpt äkta vara. Dvs att man lurar folk att köpa fakes.
 

Andrew

Cartier
Visst är jag uppdaterad på vad som händer där ute :) det borde du oxå vara! Är det ett brott att att vara det? Ju mer jag vet om kopior desto bättre sover jag, det är en massa kunskap som man kan lära sig hur man spottar en fejk!

Du har ju byggt skiten själv! Finns massor av trådar på skitforum om hur du under namnet Zeleni Kukurz bygger ihop fulklockor.
 

DrDre

Patek
En sak som jag dock är ytterst road av är att oftast (typ alltid) när det diskuteras klockor med någon som är småintresserad men snål av naturen så hänvisar denne till att idag finns det kopior så bra att inte ens en utbildad urmakare med mångårig erfarenhet kan skilja klockan från en äkta.

Det ironiska i det hela är då att jag som ytterst okunnig lekman aldrig har sett en kopia som ens är i närheten av lika bra som en vanlig Sub eller GMT. När man dessutom frågar efter ett exempel på dessa omtalade "perfekta" kopiorna så är det ingen som har provat en i verkligheten, eller ens sett en bild på en. Det är som en jävla vandringssägen. Typ Jesus, alla har hört talas om honom osv...

Det är väl kanske så att visa klockor är enklare än adra att kopiera och de med ETA-verk kanske kan bli så bra att det kan lura en generisk urmakare. En minuts googlande gav mig denna bilden innehållande en äkta och de han säljer från en av de mer etablerade handlarna av kopior. Med ett ETA 2836 till det facila priset av 358 amerikanska dollars:

 

morrism

Audemars
Det är väl kanske så att visa klockor är enklare än adra att kopiera och de med ETA-verk kanske kan bli så bra att det kan lura en generisk urmakare. En minuts googlande gav mig denna bilden innehållande en äkta och de han säljer från en av de mer etablerade handlarna av kopior. Med ett ETA 2836 till det facila priset av 358 amerikanska dollars:


En urmakare ser direkt skillnad på ett ETA eller ett rolex-verk
 

DrDre

Patek
En urmakare ser direkt skillnad på ett ETA eller ett rolex-verk

Ja, det klart att en urmakare ser skillnade på ett ETA verk och ett Rolex :)

Vad jag menar är väl snarare att jag är inte riktigt lika säker på att om man tex fakar en klocka, tex en vintage Tudor, som har ett ETA verk original och så lämnar det till en icke-auktoriserad urmakare som pysslar med det mesta, att han kan säga tydligt detta är en fake. Man kan ju också kombinera äkta med fake delar och då blir det ännu svårare.

Bilden var första bästa jag hittade på just den sidan och jag tog den för att den visar en fake och en äkta brevid varandra.
 
C

China

Guest
Det är nog få som är insatta som förnekar finkopiorna. Främst ser man dem i vintagevärlden där de stora pengarna finns (min personliga uppfattning).

Jag håller faktiskt inte med dig, de stora pengarna för piratindustrin finns i att prångla ut kopior av billigare klockor som folk i allmänhet inte tror kopieras. Kan man sälja t.ex. 1000 ex av en vanlig instegsklocka till ovetande köpare så är det ganska riskfritt jämfört med att t.ex. prångla ut några fejkade Rolex som äkta vara. Båda fallen förekommer, men i vilket fall är risken störst att köparna är pålästa och att man riskerar att avslöjas?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag håller faktiskt inte med dig, de stora pengarna för piratindustrin finns i att prångla ut kopior av billigare klockor som folk i allmänhet inte tror kopieras. Kan man sälja t.ex. 1000 ex av en vanlig instegsklocka till ovetande köpare så är det ganska riskfritt jämfört med att t.ex. prångla ut några fejkade Rolex som äkta vara. Båda fallen förekommer, men i vilket fall är risken störst att köparna är pålästa och att man riskerar att avslöjas?
Ja, där har du en poäng. Beror helt enkelt på hur produktionen ser ut. Tror investeringskostnaden för att förfalska vintagerollarna är lite lägre. Men nu är det lite för mycket antagande från min sida.
 

Archie

Cartier
Jag håller faktiskt inte med dig, de stora pengarna för piratindustrin finns i att prångla ut kopior av billigare klockor som folk i allmänhet inte tror kopieras. Kan man sälja t.ex. 1000 ex av en vanlig instegsklocka till ovetande köpare så är det ganska riskfritt jämfört med att t.ex. prångla ut några fejkade Rolex som äkta vara. Båda fallen förekommer, men i vilket fall är risken störst att köparna är pålästa och att man riskerar att avslöjas?



borde inte den allra största marknaden vara de dåliga kopiorna som folk köper fullt medvetna om att de är kopior? I varje liten fejkaffär i kina säljer de ju dussintals fejkrollar varje dag menar jag...
 
Det är väl kanske så att visa klockor är enklare än adra att kopiera och de med ETA-verk kanske kan bli så bra att det kan lura en generisk urmakare. En minuts googlande gav mig denna bilden innehållande en äkta och de han säljer från en av de mer etablerade handlarna av kopior. Med ett ETA 2836 till det facila priset av 358 amerikanska dollars:




När man på bilden utan problem kan hitta fem-sex felaktigheter så är jag inte benägen att tycka att detta skulle vara en kopia som liknar originalet så till den grad att det är omöjligt att se någon skillnad på dem, fick man hålla kopian i handen kommer man säkerligen att hitta massvis med fler felaktigheter.
Det jag menar är att för den mindre noggranne kan en kopia "vara så lik att ingen kan se någon skillnad", men för den nitiske entusiasten är kopian en katastrof såväl tekniskt som filosofiskt.

Jag vet att jag predikar för kören, men myten om 100% exakta kopior är inget annat än en mycket ful myt, och människor som medvetet använder kopior oavsett produktsort för att verka vara något man inte är - tycker jag borde omvärdera sina beslut och göra det som innerst inne känns rätt.

...men det är ju bara jag och min åsikt.
 

Archie

Cartier
När man på bilden utan problem kan hitta fem-sex felaktigheter så är jag inte benägen att tycka att detta skulle vara en kopia som liknar originalet så till den grad att det är omöjligt att se någon skillnad på dem, fick man hålla kopian i handen kommer man säkerligen att hitta massvis med fler felaktigheter.
Det jag menar är att för den mindre noggranne kan en kopia "vara så lik att ingen kan se någon skillnad", men för den nitiske entusiasten är kopian en katastrof såväl tekniskt som filosofiskt.

Jag vet att jag predikar för kören, men myten om 100% exakta kopior är inget annat än en mycket ful myt, och människor som medvetet använder kopior oavsett produktsort för att verka vara något man inte är - tycker jag borde omvärdera sina beslut och göra det som innerst inne känns rätt.

...men det är ju bara jag och min åsikt.


kan du utbilda oss som inte ser alla dessa 6 felaktigheter?
 

DrDre

Patek
När man på bilden utan problem kan hitta fem-sex felaktigheter så är jag inte benägen att tycka att detta skulle vara en kopia som liknar originalet så till den grad att det är omöjligt att se någon skillnad på dem, fick man hålla kopian i handen kommer man säkerligen att hitta massvis med fler felaktigheter.
Det jag menar är att för den mindre noggranne kan en kopia "vara så lik att ingen kan se någon skillnad", men för den nitiske entusiasten är kopian en katastrof såväl tekniskt som filosofiskt.

Jag vet att jag predikar för kören, men myten om 100% exakta kopior är inget annat än en mycket ful myt, och människor som medvetet använder kopior oavsett produktsort för att verka vara något man inte är - tycker jag borde omvärdera sina beslut och göra det som innerst inne känns rätt.

...men det är ju bara jag och min åsikt.
Att göra kopior som är så exakta att man inte ens kan se skillnad med lupp om man jämför en äkta brevid en fake tror jag är mkt svårt. Däremot finns det nog redan nu fakes som är så bra att I alla fall jag inte skulle kunna se skillnad utan att ha ngt att jämföra med. Om jag skulle köpa en beg klocka idag av någon jag inte alls kände, så skulle jag absolut inte lita på min förmåga att känna igen en fake.
 
C

China

Guest
borde inte den allra största marknaden vara de dåliga kopiorna som folk köper fullt medvetna om att de är kopior? I varje liten fejkaffär i kina säljer de ju dussintals fejkrollar varje dag menar jag...

Skillnaden i produktionskostnad är faktiskt inte så stor, däremot priserna man kan få ut i slutändan. Det är t.ex. inga större problem att köpa en Rolexkopia på gatan i Hong Kong för ett par tior upp till en hundralapp. Kopierar man en instegsklocka från något populärt varumärke och säljer klockan som äkta så är det mycket större vinstmarginaler.
 
Topp