• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dom blir bara bättre och bättre!

kan du utbilda oss som inte ser alla dessa 6 felaktigheter?


Kronan = fel utformning och storlek
Kronskyddet = fel utformning och storlek
Index = Fel storlek och snett placerade
GMT-visaren = Fel storlek och färg
Typsnitt på GMT-ringen = Fel typsnitt och placering
Märkes och modellbenämningen ovan centrum på urtavlan = Felaktigt tryck och storlek

Alltså det är inte svårare än finn fem fel som man körde i Kalle Anka-tidningen då man var liten, och då är jag inte ens någon expert på klockor öht.

Titta bara på resterande bilder från bildserien.

20130304111748_45771.jpg


20130304111750_22790.jpg


20130304111753_54162.jpg


20130304111800_46820.jpg


20130304112101_71688.jpg



När man börjar jämföra så hittar man typ 25 fel bara på bild. Skulle man få kolla i verkligheten som sagt så skulle det säkert fördubblas.
 

Archie

Cartier
Kronan = fel utformning och storlek
Kronskyddet = fel utformning och storlek
Index = Fel storlek och snett placerade
GMT-visaren = Fel storlek och färg
Typsnitt på GMT-ringen = Fel typsnitt och placering
Märkes och modellbenämningen ovan centrum på urtavlan = Felaktigt tryck och storlek

Alltså det är inte svårare än finn fem fel som man körde i Kalle Anka-tidningen då man var liten, och då är jag inte ens någon expert på klockor öht.

Titta bara på resterande bilder från bildserien.




När man börjar jämföra så hittar man typ 25 fel bara på bild. Skulle man få kolla i verkligheten som sagt så skulle det säkert fördubblas.


ok.. tyckte det syntes mest på kronskydd och gmt-visare, det andra hade jag svårt att se. men å andra sidan har jag aldrig sett en explorer 2 ens i verkligheten så jag vet ju inte hur saker och ting ska vara...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Sen finns det de som trycker i riktiga urverk, riktiga tavlor och visare mm.

Vet det finns folk som bär fejk IWC Porto och Top Gun med riktiga IWC urverket i. Hur ser man då skillnad?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag är helt oerfaren beträffade kopior, men i Rolex fall undrar jag. Görs kopiorna med serienr respektive refnr mellan luggarna
 

DrDre

Patek
Jag är helt oerfaren beträffade kopior, men i Rolex fall undrar jag. Görs kopiorna med serienr respektive refnr mellan luggarna

Det finns ju massor av olika varianter, men det förekommer de som har nummer och alla tillbehör också. Man har tom gått så långt att man även i urverket gör vissa modiferingar för att det ska se ut som ett Rolex (röda kugghjul tex), där är det ju givetvis annars ganska lätt att se skillnad om man bara vet hur ett Rolex och ett ETA verk ser ut.

Jag var själv supernära att köpa en IWC Portuguese 3714 för några år sedan. Jag fick förstorade bilder etc och det var bara någon liten detalj som skiljde originalet från en kopia. Jag märkte det på kvällen innan jag hade lovat att föra över pengarna, annars hade det kostat mig 32 tkr för skräp (hur jag upptäkte det är en längre historia så den drar jag inte nu, men det var ren j-a tur). Så jag är superförsiktig och litar inte alls på min förmåga att känna igen en fake. Ett problem kan är ju att vissa av skillnaderna mellan en fake och en äkta är bedömningsfrågor, som tex formen på ett kronskydd, vilket gör att det inte går att upptäcka om man inte har ett original brevid.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det finns ju massor av olika varianter, men det förekommer de som har nummer och alla tillbehör också. Man har tom gått så långt att man även i urverket gör vissa modiferingar för att det ska se ut som ett Rolex (röda kugghjul tex), där är det ju givetvis annars ganska lätt att se skillnad om man bara vet hur ett Rolex och ett ETA verk ser ut.

Jag var själv supernära att köpa en IWC Portuguese 3714 för några år sedan. Jag fick förstorade bilder etc och det var bara någon liten detalj som skiljde originalet från en kopia. Jag märkte det på kvällen innan jag hade lovat att föra över pengarna, annars hade det kostat mig 32 tkr för skräp (hur jag upptäkte det är en längre historia så den drar jag inte nu, men det var ren j-a tur). Så jag är superförsiktig och litar inte alls på min förmåga att känna igen en fake. Ett problem kan är ju att vissa av skillnaderna mellan en fake och en äkta är bedömningsfrågor, som tex formen på ett kronskydd, vilket gör att det inte går att upptäcka om man inte har ett original brevid.



Ohå...fan! Tur att du han se det innan du förde över pengarna iaf! Jag skulle nog inte heller se någon skillnad på vissa av klockorna som finns ute på marknaden. Om man nu inte hade mycket erfarenhet eller kanske hade en original klocka att jämföra med.

Förstår dock varför man försöker att tjäna pengar på idioter som inte är villiga att betala vad det kostar att bära äkta varor :banghead: :wtf: :cool: :watching: :rolleyes: :pirate:
 
C

Crowolf

Guest
Polaren höll på att bli blåst för ett tag sen. Har för mig det var en 5513 med original urverk, boett från yuki eller liknande, original men troligen fejkpatinerad tavla, original krona mm. Fick tyvärr aldrig se den. Hade varit intressant nu när man spanat en del sista året samt fört diskussioner här på KS.
Läskigt är det i alla fall för när jag tittar på bilderna ovan så fattar jag grejen men först efter beskrivning av Norrlänningen. Hade jag varit ensam med säljare är det mycket möjligt jag gått på skiten.
 
D

Deleted member 1265

Guest
När man på bilden utan problem kan hitta fem-sex felaktigheter så är jag inte benägen att tycka att detta skulle vara en kopia som liknar originalet så till den grad att det är omöjligt att se någon skillnad på dem, fick man hålla kopian i handen kommer man säkerligen att hitta massvis med fler felaktigheter.
Det jag menar är att för den mindre noggranne kan en kopia "vara så lik att ingen kan se någon skillnad", men för den nitiske entusiasten är kopian en katastrof såväl tekniskt som filosofiskt.

Jag vet att jag predikar för kören, men myten om 100% exakta kopior är inget annat än en mycket ful myt, och människor som medvetet använder kopior oavsett produktsort för att verka vara något man inte är - tycker jag borde omvärdera sina beslut och göra det som innerst inne känns rätt.

...men det är ju bara jag och min åsikt.
Utbilda mig, vad ser du? Är det den vänstra som är äkta?
 

Bolio

Panerai
Jag har absolut inga över kunskaper för att kunna se om det är äkta eller ej men ett antal saker kollar man ju upp och är man inte hundra så lämna alltid in den till en som har den kunskapen innan köp, det är en billig försäkring.

Sen har jag faktiskt varit med om att säljaren helt plötsligt slutar att höra av sig när man tar upp att det ska göras en äkthets kontroll innan affär, och det är väll ett tydligt tecken på att allt inte stod helt rätt till.
På bilderna ovan kunde jag inte se så mycket förutom att den till höger hade en inplastning som jag aldrig har sett på en Rolex så jag tog direkt förgivet att det var den som var fake.

Men som sagt är man inte hundra lämna in och få det bekräftat av en AD.
 
Topp