Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dom: Försäkringstagare ej visat att klockan försvunnit i kön till nattklubb

Diskussion i 'Diskussion' startad av Landshark, 4 oktober 2013.

1. Landshark
    Trådstartare

Landshark Borgare

Kortfattad sammanfattning. Försäkringstagaren hade varit ute och rumlat och vaknade utan sin Rolex Day-Date i guld (ref 1803). Han menade att den rimligtvis gått förlorad genom en försäkringsomfattande (plötslig och oförutsedd) händelse; antingen att den stulits från handleden i samband med en krogkö eller att sprinten till armbandet gått av och att han tappat den.

Till skillnad från tingsrätten anser hovrätten att det är försäkringstagaren som har att göra det klart mera sannolikt att en klocka gått förlorad på det sätt han påstår än att så inte är fallet. Försäkringstagaren har själv varit närvarande vid den påstådda förlusten av den försäkrade egendomen. Hovrätten finner att mannen inte har gjort klart mera sannolikt, eller ens mera antagligt, att klockan försvunnit i kön till nattklubben Rose, än att så inte är fallet.

Svea Hovrätts dom den 24 september 2013 i mål T 11383-12

2. leben

leben El Patrón

Graden av berusning gör det inte direkt lättare att hävda att en plötslig oförutsedd händelse skedde.....

MKRGG gillar detta.
  3. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Intressant, tackar för informationen.

4. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Mitt drulleskydd gäller oavsett vad som händer... Han verkar haft ett dåligt skydd helt enkelt.

5. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Inte för att vara sån, men har du läst det finstilta, finns alltid en paragraf om alkohol och drogpåverkan.

Compiss gillar detta.
  6. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Stämmer :) Jag som drog förhastade slutsatser.

7. Kson

Kson Friends of KS

Tråkigt att höra..

8. john b

john b Präst

Så om han hade varit nykter hade han fått ersättning?

9. Molgan

Molgan Stadsbo

Jäkligt trist och tråkigt att han blivit av med klockan, dock borde han ha tänkt ett steg längre när han lämnade sin redogörelse..

För övrigt anser jag att alla nattklubbar borde rivas och endast restauranger med kök 24/7 skall tillåtas.

Rättidig, Amesoeurs, CaptainOats och 1 annan gillar detta.
  10. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Är du helst säker på det? Har du läst det finstilta och nosa upp alla loope holes......

Frosse gillar detta.
  11. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    Så...det intressanta med denna tråden är väl snarare VAD exakt SKA man säga till försäkringsbolaget om man vaknar upp, bakfyll å jävlig utan rolex på armen?....och inte riktigt vet vad som hänt... jag antar att sanningen (just att man vaknat upp bakfull och inte kommer ihåg ett skit).. INTE är att rekommendera =)

JoberMan gillar detta.
  12. alfgren

alfgren Biskop

Han har antagligen inte kunnat ge en trovärdig berättelse om vad som har hänt överhuvudtaget. Hade han varit nykter hade han kanske kunnat fastställa exakt när klockan försvunnit vilket säkert hade hjälpt.

13. Omen

Omen Goldmember

Sprit och klockor hör ihop, det ser man ju på alla GTG:S, så inga dumma tankar nu därute:)

Edit: det som hände är ju naturligtvis trist:(

jabla gillar detta.
  14. larsen

larsen Torpare

Att hävda sin sak samtidigt som man medger (läste inte domen så vet inte om detta var fallet) att man var under påverkan är sällan en god kombination! Vet detta av egen erfarenhet då jag gjorde nåt dumt hemma för en tid sedan, full som en kastrull. Naturligtvis hävdade jag annat till försäkringsbolaget och fick rätt. Känns spontant som att man inte tänkt över sin redogörelse noga innan...

Frosse gillar detta.
  15. Emil

Emil Borgare

vad kräver försäkringsbolaget för att försäkringen skall täcka förlust/skada?
    -det jag menar är kvitto, bild på klockan osv. som bevis för att denna verkligen har funnits.

16. john b

john b Präst

Tur man är nykterist...

17. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Har du blockat mig eller? Såg du inte vad jag skrev och svaret han gav eller är du fortfarande på grappan?

Bojke, MKRGG och Omen gillar detta.
  18. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Tror inte man behöver vara nykter, men är det tydligt att ens alkoholpåverkan varit avgörande för förlusten så är det nog kört.

19. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Beror på bolag!

20. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Jag sa exakt samma angående en telefon, fick fullt pröjs. Trygg hansa rockar!

21. Wollen

Wollen Barfly

Söp bort en Iphone i Hamburg (tack Fryken :D lätt värt det) och fick utan knussel öht full ersättning för en ny, minus självrisken såklart.

22. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Du är blockad....

JoberMan gillar detta.
  23. Omen

Omen Goldmember

Ja lite klurigt, men utöver det du nämnde tror jag personligen att en trovärdig berättelse väger ganska tungt i sådana fall.

Compiss gillar detta.
  24. carlanton

carlanton Biskop

"Klart mer sannolikt" är ändå ett ganska lågt ställt beviskrav. I normalfallet ska ju en omständighet i ett dispositivt tvistemål vara "styrkt". Oftast tillämpas "mer antagligt" när det gäller tvist mellan konsument och försäkringsföretag, men om försäkringstagaren varit närvarande vid olyckan brukar det skärpas till "klart mer sannolikt" (NJA 2006 2. 721), vilket det bevisligen gjort i det här fallet. Har man haft en klocka på sig ska man också kunna förklara hur den har försvunnit, svårare än så är det inte och super man bort saker får man skylla sig själv. Alternativet är ju att försäkringsbolagen måste höja sina premier för att väga upp bedrägerierna.

Mr.Sund gillar detta.
  25. hublot

hublot Bonde

Från:
    Helsingborg
    Har man varit så full så man inte märker att man tappar sin klocka så får man egentligen skylla sig själv. Sen e det tråkigt att folk som hittar en sak inte lämnar in den. Men men han har iallafall en fin klocka :p

26. Bojke

Bojke Fjunis

Problemet är väl just att han inte har det längre.;)

27. hublot

hublot Bonde

Från:
    Helsingborg
    Menade att han/hon som har hittat den har ju en fin klocka ;)

28. Landshark
    Trådstartare

Landshark Borgare

Exakt min reflektion! (Vilket var anledningen till att jag postade tråden). Således: Har ni klockan försäkrad och vaknar upp utan den, bör ni gnugga geniknölarna innan försäkringsbolaget kopplas in.

29. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm

jojo, men du har inga egna tips på vad man bör säga?

30. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Förstår inte riktigt. Är det ett bedrägeri att supa bort saker?

Mårtenssons ur Brookfield