• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Downsizing

laketwig

Patek
2-Faktor
Ett år senare är min kära fru fortfarande nöjd med sin Fortis som hon fick i födelsedagspresent av mig:

Fortis på arm.jpg


Som den observante noterar har hon ganska smala handleder, varför hon har börjat fundera på att försöka hitta något liknande men ett nummer mindre. Fortisen mäter 42 mm, så något mellan 38 och 40 mm skulle sitta bra. Hon vill fortfarande ha en rejäl klocka med andra ord. Lite ej förhandlingsbara önskemål: ;)

- Lättavläst vit urtavla, dvs bra kontrast mellan urtavla och visare (typ bilden ovan)
- Dykring (används ofta för tidtagning i jobbet)
- Datum
- Länk
- Helst automat, men kvarts skulle kunna funka om klockan för övrigt är helt rätt.
- Ny eller fin beg.
- Pris mellan 5 och 15k, dvs inga lågbudget Seiko eller Orient. Provades och avfärdades redan innan Fortisen, t ex den här:

Seiko E4.jpg


Jag har Googlat mig blå efter något som skulle kunna passa utan att lyckats. Finns massor som uppfyller alla villkoren utom storleken. Alla jag hittat är lika stora eller större :banghead:.

Tar med andra ord tacksamt emot tips från panelen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kanske inte så lättavläst, svårt säga från bilder, men annars är denna rätt fin tycker jag:
Ax7gGxe.jpg

38mm, batteri och borde kunna hittas för runt 5k på eBay.

Helson Shark diver med vit tavla och turkos lume är ju rätt fräsh med. Fast 40mm på den känns nog större än de är...

image.jpg

(45mm på bilden nedan)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Problemet är just vittavla.. finns ett ytterst begränsat utbud. Är man ute efter kontrast och man vill ha lite att välja på så föreslår jag att överväga svart/blå tavla...

TAG Aquaracer
Tag-Heuer-Mens-WAP1111.BA0831-2000-Aquaracer-Silver-Dial-Stainless-Steel-Watch-L14355581.jpg


Omega Seamaster 2552.20
product_01_800x600.jpg


Longines HydroConquest
HydroConquest_Diver_Stainless_Steel_Mens_39mm.jpg

Longines-Uhren-Wien-Hydro-Conquest-Juweliere-Ellert-Wien-L3.688.4.19.6.jpg

oFgX8sq8iWZyIZLLvYu20140523143624..jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
longines-L3.694.4.13.6_MED.jpg


HydroConquest 39mm kanske kunde vara något?
Hälsa frun och tacka ännu en gång för senast. :)

Hmm ..., om jag inte litade på min fru så lät det där sista nästan lite misstänkt ... :D

Seriöst, hur fan kunde jag missa den nya Hydroconquesten :banghead:? Har ju stirrat på den ett antal gånger för egen del. Klart bra tips, då vi dessutom har en AD i stan. Blir att prova.

Flera bra tips som jag tackar för:

- Alpinan var klart snygg, men den måste vara utgången, eller ...? Hittar inte den på deras hemsida.

- Sinnen är också klart snygg. Samma där, dvs finns inte att köpa ny. Dessutom saknar den länk.

- TAGen är också snygg, men lite svårare att läsa av misstänker jag. Saknar också minutmarkeringar på ringen.

- Omegan är också snygg, men den lär väl landa en bra bit ovanför vår budget? Lite för stor också, i alla fall om den är lika stor som den vanliga, dvs 41 mm, eller är det 36 mm-varianten?

Keep 'em comin' ...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hmm ..., om jag inte litade på min fru så lät det där sista nästan lite misstänkt ... :D

Seriöst, hur fan kunde jag missa den nya Hydroconquesten :banghead:? Har ju stirrat på den ett antal gånger för egen del. Klart bra tips, då vi dessutom har en AD i stan. Blir att prova.

Flera bra tips som jag tackar för:

- Alpinan var klart snygg, men den måste vara utgången, eller ...? Hittar inte den på deras hemsida.

- Sinnen är också klart snygg. Samma där, dvs finns inte att köpa ny. Dessutom saknar den länk.

- TAGen är också snygg, men lite svårare att läsa av misstänker jag. Saknar också minutmarkeringar på ringen.

- Omegan är också snygg, men den lär väl landa en bra bit ovanför vår budget? Lite för stor också, i alla fall om den är lika stor som den vanliga, dvs 41 mm, eller är det 36 mm-varianten?

Keep 'em comin' ...


Hydron förstår inte jag heller hur du kunnat missa :p

Omegan är 36mm men landar en bra bit under 15 :)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Hmm ..., om jag inte litade på min fru så lät det där sista nästan lite misstänkt ... :D

Seriöst, hur fan kunde jag missa den nya Hydroconquesten :banghead:? Har ju stirrat på den ett antal gånger för egen del. Klart bra tips, då vi dessutom har en AD i stan. Blir att prova.

Flera bra tips som jag tackar för:

- Alpinan var klart snygg, men den måste vara utgången, eller ...? Hittar inte den på deras hemsida.

- Sinnen är också klart snygg. Samma där, dvs finns inte att köpa ny. Dessutom saknar den länk.

- TAGen är också snygg, men lite svårare att läsa av misstänker jag. Saknar också minutmarkeringar på ringen.

- Omegan är också snygg, men den lär väl landa en bra bit ovanför vår budget? Lite för stor också, i alla fall om den är lika stor som den vanliga, dvs 41 mm, eller är det 36 mm-varianten?

Keep 'em comin' ...


Ha ha ha, ja du va ju med så....
Nä tänkte nog på maten som du förstår.
Lycka till i sökandet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste ju lägga in denna här trots att den är lite större än 40mm bara för att du kallade SEIKO för lågbudget. :p

SBGX115%20(33).JPG
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kul med en tråd där det för en gångs skull kommer lite ovanliga rekommendationer. :)

Beror nog på att min fru alltid har gått emot strömmen i sina val, so the usual suspects doesn't fit the bill ... ;)

Måste ju lägga in denna här trots att den är lite större än 40mm bara för att du kallade SEIKO för lågbudget. :p

Hörnu redaktörn, jag kallade inte Seiko generellt för lågbudget. Ville bara inte ha förslag på Seiko 5-krafs ... :D


Finns en del trevligt där, men 36 mm är för litet och alla vita 40 mm verkar sakna minutmarkeringar på ringen också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför inte en vittavlad kronograf istället? Lite roligare komplement till den dykarklocka hon redan har.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tja, kanske ingen dum idé, bara man kan bada med den så. Brukar bli lite tjockare bara, men tar gärna förslag på det också.

Trodde att det inte var ett alternativ då den skulle vara lättläst och när jag utgick från hur Fortisen ser ut så tänkte jag att en kronograf säkert inte var aktuellt... Nu finns det ju lite mer att välja på helt plötsligt :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min gamla zenith Diver sub på 39mm skulle nog passa som hasen i handsken, tyvärr svart tavla som du vet! Men tror den även finns med vit?
image.jpg

image.jpg

Lånad bild!
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    51.2 KB · Visningar: 84
Topp