• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Doxa 1200T Professional och dess historia

Gentle_Giant

Cartier
Efter ett lite väl utsvävat försök på att svara på ett inlägg om Doxas historia gör sig nog texten bättre här.. @Undersköterskan har redan gett sig på uppgiften och svarvat ihop en fantastisk recension om denna klocka fast i annan kulör men jag hoppas att även mitt lilla stycke skall vara av intresse.


Doxa S.A har en historia lik många andra etablerade märken från sent 1800-tal. Tillverkning av fickur och med tiden eleganta och praktiska armbandsur. Detta återspeglas i märkets modeller och exemplar för den Asiatiska marknaden, Doxa Asia (Går även att hitta i andra delar av världen och i Sverige enligt tidigare inlägg) som erbjuder allt ifrån dam till herrklockor i klassiska tappningar. Det är inte dessa klockor som gör Doxa så speciell. Snarare tvärtom. I mitt tycke är det klockor utan själ och förmodligen endast ett sätt att dra in stålar. Var dessa pengar hamnar vet jag ej. Men jag hoppas att de investeras i märkets andra gren, Sub-serierna. Jag kommer endast att skrapa på ytan av märkets dykarhistoria som dessvärre är alltför omfattande för en recension.



Let's go...



Med en tillverkning av klockor för det dagliga användandet i ryggen var det i början av 60-talet Doxa S.A:s produktutvecklare Urs Eschle tillsammans med sina medarbetare insåg att det fanns ett stort behov av en pålitlig och lättavläst klocka gjord för dykning. Klockor gjorda för dykare hade sedan ett tiotal år redan funnits, men då i huvudsak för det millitära och professionella användandet. Det var hobbydykarna och det allmänt växande intresset för livet i havet som var den stora anledningen till satsningen.

Målet var klart, de skulle bli de bästa inom sitt område. Det vill säga, tillverka en prisvärd klocka enbart designad för dykning.

En rad innovationer och patent gav dem ett stort försprång gentemot konkurrenter. En av dem var den orangea tavlan med rejäl mängd lysmassa vilket från avläsning på 30m djup konstaterades vara den mest lättavlästa tavelfärgen mot de svarta visarna. En boett tillverkad från ett enda stycke stål garanterade vattentätheten. En ny typ av fjädrande spänne lät klockan enkelt anpassa sig efter handled och såväl våtdräkt utan ansträngning.

ramblercase.jpg


oldbrac1.jpg



Den kanske mest innovativa uppfinningen var den uppdelade vridningen med inre del för tidtagning och den yttre i kombination med inre för att minimera risken för tryckfallsskjuka (Decompression sickness). Bezeln var dessutom endast möjlig att vrida moturs.


bezel.jpg



Tryckfallsskjuka beskriver ett tillstånd där fria bubblor bildas inuti kroppen vid trycksänkningar i kroppen. Detta sker när kroppen under en längre tid utsätts för ett högt omgivande tryck som snabbt sjunker till lågt omgivande tryck. Detta är något alla som dyker upplever i olika stor utsträckning beroende på dykdjup och tid under ytan. Det revolutionerade bakom vridningen är möjligheten att enkelt avgöra om man som dykare måste dyka mot ytan i små etapper för att vänja kroppen mot vattendjupets successivt avtagande tryck eller kan stiga mot ytan på en gång utan att riskera en tryckfallsskjuka. I värsta fall kan en allt för hastig uppstigning mot ytan orsaka dödsfall.

För att enklare förstå dess funktion kan vi föreställa oss att vi skall dyka på ett djup av 30m (motsvarande 100ft). Enligt vridningen är det alltså möjligt att befinna sig på ett djup på 30m under mindre än 25min för att ej riskera tryckfallsskjuka vid snabb uppstigning. Överstiger man tiden bör man låta uppstigningen ske etappvis.


1966 släppte Doxa S.A, enligt dem, den första “dykarklockan” och dessutom den första klockan med en urtavla i orange färg. Doxa Sub 300. Bilden på montern nedan är dock tagen ett par år senare under Baselmässan 1969.


basel1969.jpg


4fd440572ddcb_260372b.jpg


5c6ee2f5cf6b1b69f77373762e8d5467.jpg



Klockan välkomnades av såväl professionella som sportdykare men även inom de millitära. Ett bevis på dess framgång var att legenden Jacques Cousteau lät använda denna klocka under många expeditioner. Vidare lät Jacques, genom sitt företag, U.S. Divers (tillverkare och återförsäljare av dykutrustning) klockorna marknadsföras och säljas med en företagets logga (aqua-lung) på urtavlan kl. 8.


Doxa_ad_Cousteau.jpg



PA122525.jpg



PA122536.jpg



Genom gott samarbete med kända klocktillverkare, bland annat Rolex, kunde man säkra kvalité och funktion. 1969 lanseras den första kommersiella klockan med heliumventil. Doxa 300T. (I samma veva även Doxa 200 T-graph) Precis innan Rolex och dess Seadweller. Det var ett sammarbete företagen emellan som resulterade i denna innovation. Rolex kunde bara erbjuda modifierade Submariners med heliumventil samt patent pending Dwellers till bland annat professionella Comex-dykare.

Det är ofta Rolex som får äran för denna lilla uppfinning man ofta ser på dagens dykarklockor men Doxa har med andra ord i alla högsta grad ett finger med i spelet. Företagets nära sammarbete med Jenny watch co. (Som numera äger rättigheterna till märket) under denna tid får ej glömmas bort.


myconq14.jpg


Doxa 300T Searambler

VINTAGE-DOXA-SUB-300T-Searambler-US-DIVERS-AQUALUNG-Great-working-Condition-171291133232-6-940x784.jpg



Som ni ser i bilden nedan finns inte klockan i enbart en orange urtavla (Professional) utan även i silver (Searambler), svart tavla (Sharkhunter) och en gul variant kallad Divingstar.


4vintage.jpg



Det svenska företaget Poseidon hade också likt U.S Divers under en tid ett sammarbete med Doxa S.A och således finns ett par exemplar där deras logga pryder tavlan.


P6260159.jpg



Vidare under sent 60-tal och till mitten av 70-talet tillverkas ett par olika modeller, här är några exempel.


3chronos.jpg



Doxa 200 T-Graph Sharkhunter


DSCN0207_zps8b2471c1.jpg



Doxa 200 T-Graph Searambler


Doxa900.jpg


200tsearam3.jpg



Doxa 600T Spirotechnique Professional


IMG_3575.jpg



Doxa 600T Searabler Quartz


600Thead.jpg



Likt många mindre klockföretag under lanseringen av Quartzverk hade Doxa svårt att stå sig starka och under 80 och 90-talet tillverkades ej några klockor och företaget låg i dvala. Det var inte förrän 2002 de visade tecken på liv och fick ett varmt välkomnade med moderna varianter av deras gamla klassiker.




Nytt kapitel.





35år efter lanseringen för en av dykarhistoriens ikoner släpps en reissue av modellen. 1000st exemplar tillverkas.

oldnnew6.jpg



Detta har följts upp med andra tolkningar av deras gamla klassiker. Några helt identiska och vissa utvecklade med nya funktioner. Till exempel GMT-funktion enligt bild nedan.


DoxaT-GraphSRWrst_Logo.jpg~original



doxa_gmt_sharkhunter_cropped.jpg


I filmen Sahara baserad på boken med samma namn skriven av Clive Cussler hamnar subben på bioduken när huvudrollsinnehavaren Dirk Pitt spelad av Matthew McConaughey bär en 600T. Modellen ges strax därefter ut i en specialutgåva med texten “Dirk Pitt” klockan fyra.

Dirk_Pitt9_large.jpg


demo890.jpg


Clive Cussler är en erkänd Doxafantast och i många böcker låter han sina huvudpersoner bära just en Doxa. Enligt vissa är det till stor del hans förtjänst att Doxa fortfarande har ett starkt varumärke. Efter påtryckningar från Doxas entusiaster som efterfrågade en reissue mer lik orginalet än den första har flera modeller baserad på Sub 300T genom åren dykt upp.


Doxa är alltjämt omtyckt inom dykarkretsar och de delfinansierar och hjälper gärna olika typer av expeditioner. Senast Mission 31 med Jacques Cousteaus barnbarn Fabien Cousteau.


fabien-cousteau-mission-story-top-0-700492.jpg


doxa-diving-watches-1097868-TwoByOne.jpg



För närvarande kan man köpa dessa modeller. Givetvis med andra tavelkonfigurationer om man vill. Doxa har ingen återförsäljare för dessa modeller i världen. Ett köp fullföljer man genom deras hemsida. Klockan skickas direkt från fabrik i Schweiz. Tull och moms ingår dessvärre inte i priserna har jag förstått det som, ett påslag på priset bör därför beaktas om man köper från Sverige.


Screen Shot 2015-09-06 at 17.43.28.png



En mindre klocka designad för damer finns också att tillgå. Detta efter att man hittat ett stort lager små NOS boetter från 70-talet som aldrig hann göras klart av okänd anledning. Klockan marknadsfördes under namnet “Sub 200 nymph” men numera endast som “Sub 200”.


mynymph17.jpg



Begagnatmarknaden för dessa klockor är inte den bästa, vill du få tag på ett fint exemplar relativt enkelt bör man vara redo att köpa internationellt. Ett hyfsat nytt exemplar i fint skick kan utan större ansträngning hittas för omkring 50-60% av listpris.



Detta leder mig osökt in på nästa del. Min klocka.



Efter en hel del funderingar blev det tillslut en 1200T Professional. Klockan har snarlika dimensioner med gamla 300T och jag gillade att tavlans index och font var tjockare än andra modeller så som 600T, 750T och 1000T. En noggrann jämförelse finns här (http://www.doxa300t.com/dwlsub/dwl.htm)


dwlreview6.jpg



Otroligt nöjd med klockan. Helt över förväntan. Den sitter riktigt bra runt min relativt smala handled. Klockan kan uppfattas som ganska hög vilket kan innebära att den kan blir topptung. Har inte upplevt detta problem själv då länken är ganska tung och motverkar detta. Byggkvalitén känns riktigt bra, mycket välbyggd och allt ifrån vridning som krona känns stabil. Denna modell har likt sin föregångare även en heliumventil klockan 9.

Dessvärre har jag en synpunkt gällande spännet. Den känns inte lika genuin och välbyggd som alla andra delar med klockan. Dykarförlängningen känns vek, “Jenny”-fisken på spännet är dåligt stämplat och den kan vara lite lurig att vika ihop och spännet. Länkbitarna känns däremot solida och välbyggda.

En perfekt sommarklocka i mina ögon. Tål alla typer av krök- och vattenaktiviteter. Den orangea tavlan gör sig bäst på en solbränd handled.

För drygt två månader sedan började Doxa skeppa en ny uppsättning 1200T i tolvhundra nya exemplar. Skillnaden mot de tidigare varianterna av 1200T är en ny typ av BoR-länk (förhoppningsvis även spänne, detta låter jag vara osagt) samt en ny färg på tavla och visarkombination (Caribbean).



Sub1200T_prof.jpg


Specifikationer från Doxas hemsida.

Screen%20Shot%202015-09-06%20at%2020.29.38.png



Här kommer ett gäng bilder på mitt exemplar.


1438969512947.jpg



DSC_0102.jpg



Screen%20Shot%202015-09-06%20at%2020.00.50.png



DSC_0231.jpg



DSC_0233.jpg



DSC_0234.jpg



DSC_0228.jpg



Hoppas ni fann detta inlägg intressant och att ni fått upp ögonen för märket. Finns otroligt mycket mer intressant att läsa om detta märkes historia. Undersköterskans recension hittar ni här: https://klocksnack.se/threads/doxa-sub-1200t-”numa-blue”-limited-edition.795/

Har ni några synpunkter eller funnit stav- och faktafel uppskattar jag att ni meddelar mig så åtgärdar jag det. Alla bilder utom mina egna är stulna från internet.



Gentle G
 
Senast redigerad av en moderator:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grymt inlägg! Tack för det! En sån där Poseidon skulle vara coolt att ha! Kolla stavningen på Machonahey ;)
 

Anthraxabuz

Panerai
Här ovan är mina två. Jag har fastnat för 750T för att de är lite större än övriga modeller. Hade gärna ägt Caribbean GMT också.
 

F-L-P

Panerai
Doxa 1200T har varit på min shortlist i många år, har även nominerat dom till årets sommarklocka 5 år i rad. Höll på att beställa men när jag insåg att de tillämpade en fast växelkurs (dollar till euro och alla i europa var tvungna att betala i euro av någon anledning) som låg ca 15% över den riktiga växelkursen drog jag i handbromsen.
Var inte alls väl utskrivet utan dök upp lite i förbigående på slutet, så lite ris till företagen men jäklar var snygga de är! Tack för en riktigt bra artikel!
 
Topp