Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Doxa antimagnetique

Diskussion i 'Vintage' startad av sockersmulan, 6 mars 2016.

1. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Hejsan, har ärvt en Doxa från min morfar som han ständigt använde. Den är i solid guld, tycker den har en fin patina.
    Kan någon se vad det kan vara för urverk?
    Har svårt att hitta någon historia om klockmärket, någon som vet någonting, jag har förstått att just den klockan är för den europeiska marknaden då den heter antimagnetigue, de som heter antimagnetic är för de andra länderna.
    På baksidan står det 951946, kan klockan vara från 1946?

Tack för att ni orkat läsa så här långt :)

Camo00, chrand, Martin Lovasz och 3 andra gillar detta.
  2. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med info om klockan men jäklar vilken skönhet.

sockersmulan gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kul klocka och ett fint arv! Har inte så mycket att tillägga. Skulle gissa på 50-tal iallafall men kan ha fel.

sockersmulan och Martin Lovasz gillar detta.
  4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja ca 1950-55 skulle jag tippa. Urverket ser ut att vara ett ETA 1080 med en Doxa brygga och boetten är tillverkad av JAG SA.

eriksson850, Tripeiro. och sockersmulan gillar detta.
  5. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Tack för era svar. Minns att morfar sa att modellen var lite ovanlig. Den går helt perfekt, måste bara inhandla ett klockarmband som är klockan värdig. Det som sitter på är inget vidare.

Martin Lovasz gillar detta.
  6. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det som gör den lite ovanlig är att hornen har en kurvig form och det var mer populärt i USA än här i Europa. Urverket saknar stötskydd så klockan är nog från tidigt 50-tal men kan även vara sent 40-tal då urtavlan och visare är lite omoderna för 50-talet. Urverket talar för 50-talet dock.

7. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Har någon av er någon aning vad en sådan klocka kan vara värd?
    Mellan tummen och pekfingret :happyhappy:

8. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    3000 kanske. Det är ju främst guldvärdet.

9. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Okej, tack:)

10. Joakim C

Joakim C Borgare

- Det verkar som visarna är utbytta, inte i original. Vet du något om detta?

11. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Ingen aning faktiskt, minns bara att han alltid hade klockan på armen samt skötte den som om det var hans barn. Vet att han lämnade in den för service och så, men vet inget om visarna. Kan visar gå sönder? Kanske byttes vid service i då fall.

12. Joakim C

Joakim C Borgare

- Tog mig friheten att justera vitbalansen i din bild och öka skärpan något. Jag vill påpeka att du har en mycket vacker boett och jag tycker att du ska få den varsamt putsad och så även glaset eller få ett nytt glas till uret. Om du har kontakt med den som servat uret kan du alltid fråga. Kanske någon här som har synpunkter på vad jag tror?

13. Joakim C

Joakim C Borgare

- Här är den behandlade bilden: Doxa.jpg

14. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Håller med dig! Älskar klockan! Mycket minne för mig samt att just patinerade urtavlor andas så mycket själ och historia.
    Har beställt ett nytt glas till den och urmakaren skall ringa när han fått in det, och då lämnar jag in den. Kan fråga då

15. Nisus

Nisus Bonde

16. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Tackar som tusan för länkarna! Tack:woot:

17. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Nix, nej, icke... ETA 1080 punkt slut. :)

De må se lika ut men 1080 har balansen mitt emot kronan medan 2391 har den 90 grader till höger om kronan.

Nisus, eriksson850 och sockersmulan gillar detta.
  18. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Jisses sicken hjälp jag får! Tusen tack! ETA 1080 då alltså

19. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
  20. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Intressant, får inte riktigt till det då morfar sa att klockan köptes på slutet av 40-talet. Vet att mormors klocka var från 50-talet, men morfars ska vara runt 46, 47. Användes de verken då?

21. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det var mer vanligt med en liten sub-sekund på 40-talet men visst kan den vara från 40-talet då det fanns de som behövde en mer noggrann sekundvisare. Det enkla serienumret skall vad jag förstår datera den till att inte vara nyare an ca 1950 men Doxa är inget märke som jag lagt ner mycket tid på.

När ett specifika urverk är från är också svårt att veta men då det är ett litet urverk skulle jag tro att grunden kommer från 30-talet och sedan har man då moderniserat det på 40-talet. Jag har själv hittat urverk som det står skulle vara från ett specifikt år men klockan med sagda urverk är äldre. Man ser dock ETA 1080 mest i klockor från tidigt till mitten av 50-talet.

Senast ändrad: 15 mars 2016
    sockersmulan och eriksson850 gillar detta.
  22. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Doxa var ju ändå inget lågbudgetmärke och verket har inget stötskydd, det gör att jag ändå skulle gissa på 40 tal.

sockersmulan och Martin Lovasz gillar detta.
  23. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag håller med men vissa finare märken var sena med stötskydd och vissa väntade till 60-talet i t ex England och USA med stötskydd. I Sverige vad det mer konkurrens så vi fick stötskydd på Omegor redan under kriget medan resten av världen fick vänta till ca 1948-49.

Jag ser att Doxa klockan jag länkade till har stötskydd och den är helt klart från 50-talet. Det roliga är att Lebolt klockan som är från 60-talet i samma länk inte har det. :)

Senast ändrad: 16 mars 2016
  24. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kanske har fel, men jag har en äldre doxa 40-tal som använder sig av shockprof. Borde inte ett dyrare ur (guld) använda sig av stötskydd om tidigare verk inom tillverkaren använt sig av det?
    Fast gulduret kanske sågs mer som ett finur som inte skulle behöva tåla så hårda stötar?
    IMG_9212.JPG IMG_9213.JPG

25. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Mycket att fundera över nu:bookworm:
    Tack till er alla :heart:

26. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Läckert!
    En till sak som talar för 40-talet är att man gillade att göra en noga gradering för sekundvisningen och din är från tidigt till mitten av 40-talet på grund av stötskyddet man valt och att man satte ut nymodigheterna på urtavlan. Denna text försvann snabbt när även billiga märke gjorde samma sak.

Senast ändrad: 16 mars 2016
    eriksson850 och sockersmulan gillar detta.
  27. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Hoppas urmakaren får in ett nytt glas fort nu, är otålig :woot:

28. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Vi gör vårt bästa men vi kan bara göra gissningar så en klocka kan både bli äldre eller nyare med varje inlägg. :)

sockersmulan och eriksson850 gillar detta.
  29. sockersmulan
    Trådstartare

sockersmulan Torpare

Men det är till stor hjälp och ni är ena riktiga klockfantaster som oftast har rätt, hatten av

30. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Så snällt!
    Tycker att urmakaren var lite lat som inte polerade glaset som redan satt i men det kanske fanns en spricka i glaset?