• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Doxa antimagnetique

sockersmulan

Breitling
Hejsan, har ärvt en Doxa från min morfar som han ständigt använde. Den är i solid guld, tycker den har en fin patina.
Kan någon se vad det kan vara för urverk?
Har svårt att hitta någon historia om klockmärket, någon som vet någonting, jag har förstått att just den klockan är för den europeiska marknaden då den heter antimagnetigue, de som heter antimagnetic är för de andra länderna.
På baksidan står det 951946, kan klockan vara från 1946?

xUsw8vB.jpg


zFAMAu5.jpg


PX5BjhZ.jpg


rbPaDHh.jpg


wY8AuHh.jpg


CpR1Sd2.jpg


Tack för att ni orkat läsa så här långt :)
 

sockersmulan

Breitling
Tack för era svar. Minns att morfar sa att modellen var lite ovanlig. Den går helt perfekt, måste bara inhandla ett klockarmband som är klockan värdig. Det som sitter på är inget vidare.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det som gör den lite ovanlig är att hornen har en kurvig form och det var mer populärt i USA än här i Europa. Urverket saknar stötskydd så klockan är nog från tidigt 50-tal men kan även vara sent 40-tal då urtavlan och visare är lite omoderna för 50-talet. Urverket talar för 50-talet dock.
 

sockersmulan

Breitling
Ingen aning faktiskt, minns bara att han alltid hade klockan på armen samt skötte den som om det var hans barn. Vet att han lämnade in den för service och så, men vet inget om visarna. Kan visar gå sönder? Kanske byttes vid service i då fall.
 

sockersmulan

Breitling
Håller med dig! Älskar klockan! Mycket minne för mig samt att just patinerade urtavlor andas så mycket själ och historia.
Har beställt ett nytt glas till den och urmakaren skall ringa när han fått in det, och då lämnar jag in den. Kan fråga då
 

sockersmulan

Breitling
Intressant, får inte riktigt till det då morfar sa att klockan köptes på slutet av 40-talet. Vet att mormors klocka var från 50-talet, men morfars ska vara runt 46, 47. Användes de verken då?
 

Martin Lovasz

Audemars
Intressant, får inte riktigt till det då morfar sa att klockan köptes på slutet av 40-talet. Vet att mormors klocka var från 50-talet, men morfars ska vara runt 46, 47. Användes de verken då?
Det var mer vanligt med en liten sub-sekund på 40-talet men visst kan den vara från 40-talet då det fanns de som behövde en mer noggrann sekundvisare. Det enkla serienumret skall vad jag förstår datera den till att inte vara nyare an ca 1950 men Doxa är inget märke som jag lagt ner mycket tid på.

När ett specifika urverk är från är också svårt att veta men då det är ett litet urverk skulle jag tro att grunden kommer från 30-talet och sedan har man då moderniserat det på 40-talet. Jag har själv hittat urverk som det står skulle vara från ett specifikt år men klockan med sagda urverk är äldre. Man ser dock ETA 1080 mest i klockor från tidigt till mitten av 50-talet.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det var mer vanligt med en liten sub-sekund på 40-talet men visst kan den vara från 40-talet då det fanns de som behövde en mer noggrann sekundvisare. Det enkla serienumret skall vad jag förstår datera den till att inte vara nyare an ca 1950 men Doxa är inget märke som jag lagt ner mycket tid på.

När ett specifika urverk är från är också svårt att veta men då det är ett litet urverk skulle jag tro att grunden kommer från 30-talet och sedan har man då moderniserat det på 40-talet. Jag har själv hittat urverk som det står skulle vara från ett specifikt år men klockan med sagda urverk är äldre. Man ser dock ETA 1080 mest i klockor från tidigt till mitten av 50-talet.
Doxa var ju ändå inget lågbudgetmärke och verket har inget stötskydd, det gör att jag ändå skulle gissa på 40 tal.
 

Martin Lovasz

Audemars
Doxa var ju ändå inget lågbudgetmärke och verket har inget stötskydd, det gör att jag ändå skulle gissa på 40 tal.
Jag håller med men vissa finare märken var sena med stötskydd och vissa väntade till 60-talet i t ex England och USA med stötskydd. I Sverige vad det mer konkurrens så vi fick stötskydd på Omegor redan under kriget medan resten av världen fick vänta till ca 1948-49.

Jag ser att Doxa klockan jag länkade till har stötskydd och den är helt klart från 50-talet. Det roliga är att Lebolt klockan som är från 60-talet i samma länk inte har det. :)
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag håller med men vissa finare märken var sena med stötskydd och vissa väntade till 60-talet i t ex England och USA med stötskydd. I Sverige vad det mer konkurrens så vi fick stötskydd på Omegor redan under kriget medan resten av världen fick vänta till ca 1948-49.
Kanske har fel, men jag har en äldre doxa 40-tal som använder sig av shockprof. Borde inte ett dyrare ur (guld) använda sig av stötskydd om tidigare verk inom tillverkaren använt sig av det?
Fast gulduret kanske sågs mer som ett finur som inte skulle behöva tåla så hårda stötar?
IMG_9212.JPG
IMG_9213.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Läckert!
En till sak som talar för 40-talet är att man gillade att göra en noga gradering för sekundvisningen och din är från tidigt till mitten av 40-talet på grund av stötskyddet man valt och att man satte ut nymodigheterna på urtavlan. Denna text försvann snabbt när även billiga märke gjorde samma sak.
 
Senast ändrad:
Topp