• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Doxa - en udda sak

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Denna Doxa trillade in med posten idag. Kom över den billigt på auktion men vet inget om klockan. Uret är större än vad som angivits och överraskade mig lite. Storleken är 36,5 x 10 mm med bandbredd 18mm. Handjagad. Jag har inte öppnat den ännu och har inte möjlighet förränns på söndag.
Är det någon som kan hjälpa mig med upplysning eller tankar om klockan? Vad det är för en, ålder etc.

image.jpeg


Finns utrymme för lite rengöring... :hungover:
image.jpeg


Storleksjämförelse med en stor Jumbo (39 mm)
image.jpeg


På handleden på ett perlon
image.jpeg


Vänligen,
Rozzy
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Denna Doxa trillade in med posten idag. Kom över den billigt på auktion men vet inget om klockan. Uret är större än vad som angivits och överraskade mig lite. Storleken är 36,5 x 10 mm med bandbredd 18mm. Handjagad. Jag har inte öppnat den ännu och har inte möjlighet förränns på söndag.
Är det någon som kan hjälpa mig med upplysning eller tankar om klockan? Vad det är för en, ålder etc.

image.jpeg


Finns utrymme för lite rengöring... :hungover:
image.jpeg


Storleksjämförelse med en stor Jumbo (39 mm)
image.jpeg


På handleden på ett perlon
image.jpeg


Vänligen,
Rozzy
Jag tänkte bjuda på den, men när jag såg ditt nick lät jag bli! Riktigt mysig sak!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt tuff!
Ingen aning om vad det kan vara, eller om det är tänkt att användas inom något speciellt användsningsområde. Borde vara sent 40 tidigt 50 tal va?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Varav din åldersplacering? 40-tal är min spontana gissning pga vad jag tror är rostfritt stål och stilen.
Tyckte att tavel/visardesignen andades 40 tal, men storleken och den annorlunda boettformen snarare sa mig tidigt 50 (enbart känsla utan uppbyggnad av fakta) :)
Boettformen kanske kan härledas till att den tillverkats till någon yrkessgrupp eller för något specifikt användningsområde.
Försökte hitta någon serienummerstabell för Doxa, men hittade ingen. Borde dock finnas någonstans kan jag tycka...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tydligen förstördes alla gamla Doxa-arkiv i en översvämning, varför det inte finns så mycket information om företaget.
En teori är dock att serienummersystemet fungerar som så att de 2 första siffrorna i serienummret står för årtal, dock enbart applicerbart för klockor tillverkade mellan 1940 och 1966.
I så fall är din klocka tillverkad 1944. :)

http://forums.watchuseek.com/f467/vintage-doxa-%96-manufacture-dating-system-1000593.html
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tydligen förstördes alla gamla Doxa-arkiv i en översvämning, varför det inte finns så mycket information om företaget.
En teori är dock att serienummersystemet fungerar som så att de 2 första siffrorna i serienummret står för årtal, dock enbart applicerbart för klockor tillverkade mellan 1940 och 1966.
I så fall är din klocka tillverkad 1944. :)

http://forums.watchuseek.com/f467/vintage-doxa-%96-manufacture-dating-system-1000593.html
Kul! Året innan WWII tog slut. Kan den ha militär anknytning tro, med tanke på storleken och "Anti magnetic"?
Tack för researchen!
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul! Året innan WWII tog slut. Kan den ha militär anknytning tro, med tanke på storleken ?
Tack för researchen!
Ingen fara, bara kul! :)

Kanske, tyckte formen kändes som att den ska monteras på öppen rem (typ lädernato), kanske var den tillverkad så att den även enkelt skulle kunna fästas på något, typ ryggsäck eller whatever?
Under 40-talet var ju de flesta klockor relativt homogena i utseendet, så länge som de inte hade en specifik uppgift.
Flygarur, militärur, dykarur eller kronografer för speciellt tillverkade för läkare, var ju designade på det sättet för att de fyllde en uppgift.

(ännu en gång enbart filosoferande tankar utan substans) :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hittade denna från Tjeckien som beskrivs som "Doxa Locle Military watch";

image.jpeg


Kan vara en likadan sim de eftermonterat bandhorn på? Många militära Doxa har denna typ av tavla så det lutar mot att den har militär anknytning;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast det är ju boetten som är mest intressant här, den ser ju onekligen udda ut. :)
Borde den inte ha någon typ av militärmärkning om de är militär? Många klockor beskrivs ju felaktigt som militära bara för att de har den designen...

Här är min gamla 40-tals doxa som ska få sig en renovering så småningom.

IMG_9212.JPG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fast det är ju boetten som är mest intressant här, den ser ju onekligen udda ut. :)
Borde den inte ha någon typ av militärmärkning om de är militär? Många klockor beskrivs ju felaktigt som militära bara för att de har den designen...

Här är min gamla 40-tals doxa som ska få sig en renovering så småningom.

IMG_9212.JPG
Ja kanske det, jag är med dig i tänket.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Försök till att öppna den.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hur får man av mjukjärn locket? Vågar man sticka in en mejsel och försöka lyfta (har försökt lite men det sitter rätt hårt).
Edit: Hittade att det är en skruv i hålet på kanten. Skall försöka få upp den.

@Aurum , du brukar ha en uppfattning om gamla udda klockor. Vad är din tanke om klockan?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Försök till att öppna den.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hur får man av mjukjärn locket? Vågar man sticka in en mejsel och försöka lyfta (har försökt lite men det sitter rätt hårt).
Edit: Hittade att det är en skruv i hålet på kanten. Skall försöka få upp den.

@Aurum , du brukar ha en uppfattning om gamla udda klockor. Vad är din tanke om klockan?
Skruven i hålet är för att lossa kronan (skruva inte ut den helt!). Oftast ligger sådana där antimagnet-skydd löst ovanpå verket, men ibland får man lyfta ur hela verket med magnetskydd för att plocka bort det.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Uppfattat! Hittar ändå inte en tillräckligt liten hel skruvmejsel till skruven (tidigare vridit sönder min två minsta skruvmejslar på jobbiga skruvade länkar).
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppfattat! Hittar ändå inte en tillräckligt liten hel skruvmejsel till skruven (tidigare vridit sönder min två minsta skruvmejslar på jobbiga skruvade länkar).
Jobbigt om den skruvas ut helt, då du måste bort med tavla och visare för att fixa fast skruven igen. :)

brukar räcka med 1,5-2 varv på skruven för att lossa krona med stam och efter att de är borta, är det bara att plocka ut verket.

Tror jag faktiskt sett magnetskydd som skruvas fast i verket från sidan av skyddet. skulle kunna vara ett sådant, då det förklarar hålet och möjligheten att skruva fast kronan efter verk och magnetskydd är på. Om skyddet bara låg löst uppepå fyller ju inte hålet någon funktion, då det bara hade varit att lägga på skyddet efter skruven till kronan skruvats fast.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jobbigt om den skruvas ut helt, då du måste bort med tavla och visare för att fixa fast skruven igen. :)

brukar räcka med 1,5-2 varv på skruven för att lossa krona med stam och efter att de är borta, är det bara att plocka ut verket.

Tror jag faktiskt sett magnetskydd som skruvas fast i verket från sidan av skyddet. skulle kunna vara ett sådant, då det förklarar hålet och möjligheten att skruva fast kronan efter verk och magnetskydd är på. Om skyddet bara låg löst uppepå fyller ju inte hålet någon funktion, då det bara hade varit att lägga på skyddet efter skruven till kronan skruvats fast.
Ja, det sitter fast alltihopa. Jag tror jag får ta den till en riktig urmakare.
 
Topp