• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Doxa sub 750t går konstigt, tips och idéer..?

Anthraxabuz

Panerai
Plockade fram min Searambler 750 ur klocklådan häromdagen.. Den har hela tiden gått ca 3-4 sekunder/dygn för sakta. Nu när jag körde igång den så går den knappt en minut för fort.. Kan inte tänka mig att den skulle blivit magnetiserad. Då det inte funnits något i närheten som kan påverka.
Sitter ett ETA 2824 i den..
Vad kan detta bero på och så plötsligt??
Tips var jag kan lämna in den för eventuell avmagnetisering och/eller ruckning??
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dra upp den fullt och bär den en dag och se om den fortsätter att skena.

Låter annars som en magnetisering. Inte varit i närheten av en surfplatta el dyl?
 
Man ska alltså inte använda en surfplatta med klockan på sig, eller inte lägga ifrån sig klockan vid surfplattan?

Fan, det får bli kvarts framöver.

Eller också köper man en Omega och slutar bry sig om allt vad magnetism kan medföra ;)

En magnetiserad klocka är lätt åtgärdat, så det är en snabb och billig fix om det är det som är problemet. Hoppas det löser sig.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Väldigt intresserad av svaret då IPaden, (ink magnetfodral), ofta får agera bricka till kaffekopp plus extra klocka om jag ska upp på ovanvåningen.

Jag skickar med det här länktipset, det är intressant läsning. Det finns tydligen 30-talet magneter i en iPad allt som allt, inklusive fodralet då. Nog klokt att hålla klockan på respektavstånd om man inte har en 8500G eller motsvarande tickande i dess inre.

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skickar med det här länktipset, det är intressant läsning. Det finns tydligen 30-talet magneter i en iPad allt som allt, inklusive fodralet då. Nog klokt att hålla klockan på respektavstånd om man inte har en 8500G eller motsvarande tickande i dess inre.

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
Forumets undersköterska

Klarar jag mig med den senaste Aqua Terran eller måste jag köpa den med geting visare?
 
Klarar jag mig med den senaste Aqua Terran eller måste jag köpa den med geting visare?

Alla AT's märkta med "Master" på urtavlan har kaliber 8500G som klarar 15000 gauss och som alltså är identisk med kaliber 8508 i AT'n med getingvisare. Att denna fick ett eget kalibernummer i samband med presentationen år 2013 var att Omega ville slå ett slag för att världens bästa urverk i ett nafs blivit världens enda, riktigt kapabla urverk att stå emot magnetism. Som jämförelse klarar Rolex Milgauss, som dessutom måste skyddas av en Faraday-bur, 1000 gauss. Inte dåligt men, ja...Omega är Omega ;)

När kaliber 8508 presenterades år 2013 berättade Stephen Urquhart att alla Omega-klockor som bygger på 8500-generationen ska vara försedda med G-versionen senast år 2017 och där är man alltså snart i hamn då nästan alla urverk som tillverkas just nu är av denna typ.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Alla AT's märkta med "Master" på urtavlan har kaliber 8500G som klarar 15000 gauss och som alltså är identisk med kaliber 8508 i AT'n med getingvisare. Att denna fick ett eget kalibernummer i samband med presentationen år 2013 var att Omega ville slå ett slag för att världens bästa urverk i ett nafs blivit världens enda, riktigt kapabla urverk att stå emot magnetism. Som jämförelse klarar Rolex Milgauss, som dessutom måste skyddas av en Faraday-bur, 1000 gauss. Inte dåligt men, ja...Omega är Omega ;)

När kaliber 8508 presenterades år 2013 berättade Stephen Urquhart att alla Omega-klockor som bygger på 8500-generationen ska vara försedda med G-versionen senast år 2017 och där är man alltså snart i hamn då nästan alla urverk som tillverkas just nu är av denna typ.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tackar och bockar!
 
Topp