• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömklockan för dig just nu, bild/kort motivation ett måste!

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hopplöst förälskad:
602561d1326584947-explorer-ii-42mm-216570-expiilume2.jpg
 

Espresso

Cartier
Tar du bort hela delen med pris och tillgänglighet så ser jag Vacheron Constantins serie Metiers de art serien som några av de vackraste klockor jag vet. Framförallt med fokus på tribue to the great explorers. Det jag visserligen kan känna att man saknar med dem är möjlighet att verkligen få se de komplikationer klockan består av men ur ett rent utseendeperspektiv och idén kring att kombinera konst med tid så ser jag den som ett givet val.

AmK9W72.jpg


Ser jag på drömklocka som kombinerar utseende med teknik så är jag väldigt svag för Thomas Preachers Triple axis Tourbillon regulator. Har sett hur den arbetat på några filmer från Basel, men skulle gärna sett den live själv, helt magiskt urverk.

t67awVF.jpg
 

Clocksauce

Cartier
Någon klocka med Chopards Inhouse 1.96 LUC. Har alltid tyckt microrotorer varit häftiga och då är ju Chopard det självklara valet. Urverket är ju relativt nyutvecklat och klart fräshare än Pateks gamla Cal 240 från 1960talet...

lchopardb01.jpg


Chopard har ju flertalet enklare designer och man ju hitta solida guldur med en enklare variant på chrono24 för mindre än 50K (!) men just den dyrare 1.96 har ju Geneva Seal vilket betyder att finishen är top-notch och likvärdig vad som helst från Patek, vacheron osv.

Dåligt andrahandsvärde dock, vilket är passar mig utmärkt när jag har sparat ihop tillräckligt om ett halvt decenium...
 

Rikard

Omega
Kanske en liten gammal tråd men hoppas det är bättre att väcka en gammal till liv än att spamma ut nya.

On-topic!

Om man nu får drömma, och det får man ju i denna tråd, då skulle jag köpt denna idag, på en gång!

33172-000g-9775_amb.jpg




33172-000g-9775_cu3.jpg


vc_1972_portee_club.jpg


En Vacheron Constantin 1972 Prestige, bland det snyggaste jag sett faktiskt.

Den med en Sy Devore-kostym och en Stetson på knoppen, grymt hett imo!
 

Emil

Cartier
1046295d1365866584-sold-breitling-superocean-a17360-108.jpg


Kärlek vid första ögonkastet!
Breitling superocean a17360 fighterlänkad (-07a med dem tjockare tim och minutvisarna och pilformad sekundvisare)
känner på mig att den inte är långt borta, skall bara hitta den först...

*bild lånad från watchuseek *image borrowed from watchuseek
 

Rivalen

Rolex
Står emellan 5513 på Bond NATO och just nu väger över åt en Rootbeer brun tavla gärna utan länk så att jag får kärt besvär att välja rem. Isf så nära Clintans som plånboken tål. :)
57a-300x225.jpeg
 

Andrew

Cartier
Min dröm klocka skulle vara en opolerad 1680 röd från 1979...Dr watch hade en komplett med original kvitto 1680 röd opolerad och svensksåld från 1979 inne i somras för ca 100k. Chansen att en likadant dyker upp är nästan obefintligt.

Ja, den chansen är obefintlig. Finns väl inga röda Submariners från 1979?
 

Landshark

Cartier
Det här är den klocka jag helst hade sportat om pengar inte skulle vara några bekymmer (har för mig att den byggdes 10 exemplar). Kort motivation krävdes visst också: Unik toolklocka!

challenge_zps8a3f5ec1.jpg
 

Sond

Patek
Det här är väl en av mina drömklockor. Jag är ingen kalenderbitare som kan alla detaljer om olika klockor. Men en Patek Philippe från 50-talet i guld med månfas och trippelkalender ligger mig varmt om hjärtat.
bxLRpzM.jpg
 

point1

Cartier
Om det ska vara någorlunda uppnåeligt (dvs de närmsta 30 åren eller så :p) så denna:

jaeger-lecoultre-Duometre-a-Quantieme-Lunaire-405.jpg


Anledning? Duometre, månfas (tycker det är väldigt fint), den är inte för stor. "hoppande" sekundvisare (knapp som nollställer sekundvisaren).
 
Obs klockor som du inte äger men tänker på/vill ha (/måste skaffa)
Jag börjar med:
Patek philippe aquanaut ref 5167
EuI5CCT.jpg


Kort motivation, vattentät, incognito, patek.

Håller med! Den klockan har det utseende som jag gillar: alla tolv siffror, bra kontrast mellan tavla och visare = lättavläst, lume och datumfunktion. Jag hade nog föredragit om den varit rund i stället för åt det rektangulära hållet, men det är en petitess i sammanhanget. Motiveringen i övrigt heter naturligtvis Patek Philippe! Tyvärr ligger priset långt över vad jag tycker känns OK att betala för en enskild klocka, men det är extremt hög vill-ha-faktor på den här klockan! Om det dyker upp ett oväntat arv efter en stenrik okänd släkting slår jag till - - -
 
Senast ändrad:
Topp