• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömklockan (som inte finns på marknaden)

Tänkte starta en tråd med förslag på drömklockan. Klockor som idag inte finns att köpa på marknaden. Det kan ta utgångspunkt i en befintlig produkt med förslag på modifieringar, eller vara fritt ur fantasin. Beskriv med text, bilder och kanske photoshopande. Eller varför inte en egen skiss. Kom med bidrag så trendspanare och klockdesigners från hela världen kan hämta inspiration.
 
Jag är väldigt svag för designen på denna Marathon general purpose, quartz. Svart och stramt hållen, men ändå uttrycksfulla färgklickar som gör det till något helt annat än en klocka begränsad till svart och vitt. Brutal, genomtänkt och subtil. Allt med känslan av precision som finns hos en klocka från Schweiz. Detta är inte bara en klocka det är ett verktyg för tid och överlevnad.

Och nu till problemet: den lilla juvel är väldigt liten. 34 mm. Det ser ut som en liten barnklocka på min handled som inte är allt för stor.

Förslag till klocktillverkaren Marathon. Gör denna fantastiska klocka större. Inte stor som en puck men, typ, i storleksklassen 38-40 mm. Jag vet att Marathon har stora dykarur. Riktigt stora. Men problemet med dessa är att de är dykarur och är mer proteser än klockor i sin vulgära storlek med vridringar höga som brunnar. Jag vill inte ha en dykarklocka utan en fältklocka med svart boett och smakfullt färgsatt urtavla. Som jag kan se tiden på utan att ha på mig glasögon.

IMG_1166.jpg
 

Buffi

Panerai
Är väl tråkig och säger Ceramic GMT Master 2 i stål med Pepsi bezel.

Även en spring drive dykare i samma storlek som SBGA029, fast med vit urtavla och med nya Grand Seiko logon (utan vanliga Seiko texten) vore nice.
 

Ronnie

Rolex
En GMT II i stål och utan datum ;-)
JLC Master Compressor Memovox utan datum.
JLC Reverso med 100m vattenskydd.
Chopard Mille Miglia 8955 utan datum och 100m vattenskydd ist för 50m.
Bulgari ch35s utan datum och 100m vattenskydd.
Bulgari Octo utan datum.
Omega Deville Co-axial Power Reserve utan datum.
Porsche Design kronografer utan datum.
Union Glashütte (gamla med inhouseverk) kronografer med 100m vattenskydd ist för 50m.

Datumfönster förfular urtavlor och tenderar att visa fel datum flera gånger om året!
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Royal oak kronograf i 39mm utan datum, in-house urverk med glasbaksida, panda-dial och bonus om den är supertunn.
 
Senast ändrad:
ROC med In-house verk som är bi-compax. Borde vara tämligen lätt då ROC Tourbillon med kaliber 2889 har denna specifikation, så den behöver bara inte tourbillon-gången. Samt 39mm och gärna pandatavla. Manuell som en sann kronograf också.

En IWC Ingeniuer 3239 som har In-house verk. Verket borde förslagsvis baseras på IWC Cal. 59210 som passar storleksvis i den boetten, med modifiering för datum och automatmodul, dock ej sekundvisare.

En Rolex Explorer 2 216570 i Roseguld med länk och vit tavla. (Borde då bli ref. 216575 antagligen.

En Patek 5980 i Platina. (Har hört obekräftade rykten från personalen på PP Bondstreet att denna faktiskt existerar och tillverkades endast på förfrågan till en specifik kund genom dem. Men som sagt, högst obekräftat.)
 

UNO

Panerai
Hublot Classic Fusion 40 mm i Breitlings nya ultralätta Breitlight på Hublotgummi med superquartz.
Kort sagt en dyr och lite xtra rolig Swatch.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag vill ha en Omega Planet ocean 41-42 mm exkl krona som bygger 12-13mm på höjden med 8900-verk. Kort sagt en modern PO i vettig storlek.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Dykare som är 39-40mm, Max 10-11mm hög och inte en sub :) Verkar vara svårt för många tillverkare idag och vintage är knepiga att hålla täta tyvärr
 

Ako

Rolex
2-Faktor
En modern dykare , lika nydanande som blancpain o Rolex var på 50-talet . Ca 40mm ,mekanisk o ett pris under 100k. På stållänk .
 

Asplund

Patek
2-Faktor
44 millimeters Panerai med bettarini boett, kupat safirglas, tavla och visare likt 442 men med 8 Giorni logga, typ P.3001/10 urverk fast med 8 dagars gångreserv och ett mörkbrunt Assolutamente band som standard.

Och med ett listpris på exakt 75 800 kr :D
 
Senast ändrad:
Topp