• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömklockan (som inte finns på marknaden)

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Seadweller 116600 med AR-behandlat glas och HAQ-verk med tio års batteritid, den perfekta klockan.
IMG_3578.JPG
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det går emot allt som Rolex står för, så det kommer inte hända.
TS frågar efter drömklockan... snarare än ber oss bedöma sannolikheten att en viss produkt ska komma från en viss producent...

Nej. Egentligen så vill du inte det.
Jo. Svårt att fatta? ;)

Jag vill se hur Rolex skulle ta sig an en för dem väldigt otypisk och oväntad produkt. Garmin och Apple är storsäljande i segmentet. Priserna för deras topprodukter drar iväg uppåt. De är båda statusmodeller i sin nisch. Tag Heuer har en smartwatch och jag är övertygad om att frågan har adresserats av alla större traditionella tillverkare. Man kan föreställa sig en modern version av Oysterquartz i titan och på gummiband. Inte orimligt att de skulle komma att provtrycka konceptet via Tudor.

Ser fram mot att få prova. Skulle kunna bli en modern Explorer... för vad väljer dagens utforskare? Inte tar de en Rolex inte, nej det är Garmin och Suunto som gäller. Och för att citera Rolex själva:
"Few companies have been so consistently identified with the pursuit of excellence, the quest for the absolute, the discovery of original approaches and innovative solutions. Rolex watches have proved themselves from the start in the most extreme conditions imaginable - from the depths of the deepest oceans to the summits of the highest mountains, in the air and on the race track."
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
TS frågar efter drömklockan... snarare än ber oss bedöma sannolikheten att en viss produkt ska komma från en viss producent...


Jo. Svårt att fatta? ;)

Jag vill se hur Rolex skulle ta sig an en för dem väldigt otypisk och oväntad produkt. Garmin och Apple är storsäljande i segmentet. Priserna för deras topprodukter drar iväg uppåt. De är båda statusmodeller i sin nisch. Tag Heuer har en smartwatch och jag är övertygad om att frågan har adresserats av alla större traditionella tillverkare. Man kan föreställa sig en modern version av Oysterquartz i titan och på gummiband. Inte orimligt att de skulle komma att provtrycka konceptet via Tudor.

Ser fram mot att få prova. Skulle kunna bli en modern Explorer... för vad väljer dagens utforskare? Inte tar de en Rolex inte, nej det är Garmin och Suunto som gäller. Och för att citera Rolex själva:
"Few companies have been so consistently identified with the pursuit of excellence, the quest for the absolute, the discovery of original approaches and innovative solutions. Rolex watches have proved themselves from the start in the most extreme conditions imaginable - from the depths of the deepest oceans to the summits of the highest mountains, in the air and on the race track."


Ahh... Fast nääh
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
TS frågar efter drömklockan... snarare än ber oss bedöma sannolikheten att en viss produkt ska komma från en viss producent...


Jo. Svårt att fatta? ;)

Jag vill se hur Rolex skulle ta sig an en för dem väldigt otypisk och oväntad produkt. Garmin och Apple är storsäljande i segmentet. Priserna för deras topprodukter drar iväg uppåt. De är båda statusmodeller i sin nisch. Tag Heuer har en smartwatch och jag är övertygad om att frågan har adresserats av alla större traditionella tillverkare. Man kan föreställa sig en modern version av Oysterquartz i titan och på gummiband. Inte orimligt att de skulle komma att provtrycka konceptet via Tudor.

Ser fram mot att få prova. Skulle kunna bli en modern Explorer... för vad väljer dagens utforskare? Inte tar de en Rolex inte, nej det är Garmin och Suunto som gäller. Och för att citera Rolex själva:
"Few companies have been so consistently identified with the pursuit of excellence, the quest for the absolute, the discovery of original approaches and innovative solutions. Rolex watches have proved themselves from the start in the most extreme conditions imaginable - from the depths of the deepest oceans to the summits of the highest mountains, in the air and on the race track."
Ja, alltså.. det var en lite förhastad kommentar. Kanske för att jag hatar smartwatches. Förstår grejen och de är väldigt praktiska, men jag hatar dem ändå.
Anyway, jag får som sagt medge att det var en töntig kommentar av mig :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ja, alltså.. det var en lite förhastad kommentar. Kanske för att jag hatar smartwatches. Förstår grejen och de är väldigt praktiska, men jag hatar dem ändå.
Anyway, jag får som sagt medge att det var en töntig kommentar av mig :)
No worries. Själv har jag burit Rolex i dryga 20 år och smarta klockor - eller snarare träningsklockor - i över tio år. Båda ger nöje, fast på olika sätt.

Numera handlar det inte bara om att de är praktiska. Smartklockor och träningsklockor är i allt större utsträckning livsstilsmarkörer och stiger i pris. Garmins Chronos-modell i titan kostar över 13 tkr om jag minns rätt. Livsstilsklockor är också Rolex grej, så det vore ett strategiskt misstag av dem att inte värdera att ge sig in i den marknaden. Kanske inte nödvändigtvis i eget varumärke. Utmaningen är förstås know-how och det faktum att det är en så stor tröskel att bygga en egen plattform. Tag Heuer valde Android. Hade jag jobbat hos Rolex, så hade jag räknat lite på ett köp av Garmin...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hehe, kanske borde lagt in en smiley, tänk upproret som hade blivit om de släppt en smart watch. Folk tyckte ju TAG var dumma i hövvet när de lanserade sin.
Men varför chansa... tänk om det kommer en? :D

Problemet för Tag (och även Rolex, i den händelse de vill testa konceptet) är att mjukvaruplattformarna fortfarande utvecklas i hög hastighet. Det blir inga långlivade produkter. Och därför kan man inte ta så mycket betalt. Dessutom drar skärmarna väldigt mycket batteri, vilket gör att klockorna behöver laddas ganska ofta.

Men den dag plattformarna är mer stabila och klockan inte behöver laddas mer än kanske en gång per månad, då kanske det ser annorlunda ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men varför chansa... tänk om det kommer en? :D

Problemet för Tag (och även Rolex, i den händelse de vill testa konceptet) är att mjukvaruplattformarna fortfarande utvecklas i hög hastighet. Det blir inga långlivade produkter. Och därför kan man inte ta så mycket betalt. Dessutom drar skärmarna väldigt mycket batteri, vilket gör att klockorna behöver laddas ganska ofta.

Men den dag plattformarna är mer stabila och klockan inte behöver laddas mer än kanske en gång per månad, då kanske det ser annorlunda ut.
Eller så gör man som Breitling och satsar på ett koncept som är mindre smart men håller längre.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Med all respekt, hur kan man hata något så trivialt som en klocka?
Bra fråga. Kanske för att en smartklocka tar dig(mig?) steget närmare en "always online, always available" paradigm som jag kraftigt ogillar. Jag är säkert bara paranoid, men jag behöver personligen inte mer informationsteknologi inpå huden för att må bra. Jag behöver mindre.
Hat kanske är ett lite starkt uttryck, men "att starkt ogilla" är inte lika catchy.
Låt mig också poängtera att jag inte hatar att andra har smarta klockor.
 

Mag

Omega
image.jpg
Jag är väldigt svag för designen på denna Marathon general purpose, quartz. Svart och stramt hållen, men ändå uttrycksfulla färgklickar som gör det till något helt annat än en klocka begränsad till svart och vitt. Brutal, genomtänkt och subtil. Allt med känslan av precision som finns hos en klocka från Schweiz. Detta är inte bara en klocka det är ett verktyg för tid och överlevnad.

Och nu till problemet: den lilla juvel är väldigt liten. 34 mm. Det ser ut som en liten barnklocka på min handled som inte är allt för stor.

Förslag till klocktillverkaren Marathon. Gör denna fantastiska klocka större. Inte stor som en puck men, typ, i storleksklassen 38-40 mm. Jag vet att Marathon har stora dykarur. Riktigt stora. Men problemet med dessa är att de är dykarur och är mer proteser än klockor i sin vulgära storlek med vridringar höga som brunnar. Jag vill inte ha en dykarklocka utan en fältklocka med svart boett och smakfullt färgsatt urtavla. Som jag kan se tiden på utan att ha på mig glasögon.

IMG_1166.jpg
Något som liknar denna
Mag
 

Mr Chance

Kalmar
No worries. Själv har jag burit Rolex i dryga 20 år och smarta klockor - eller snarare träningsklockor - i över tio år. Båda ger nöje, fast på olika sätt.

Numera handlar det inte bara om att de är praktiska. Smartklockor och träningsklockor är i allt större utsträckning livsstilsmarkörer och stiger i pris. Garmins Chronos-modell i titan kostar över 13 tkr om jag minns rätt. Livsstilsklockor är också Rolex grej, så det vore ett strategiskt misstag av dem att inte värdera att ge sig in i den marknaden. Kanske inte nödvändigtvis i eget varumärke. Utmaningen är förstås know-how och det faktum att det är en så stor tröskel att bygga en egen plattform. Tag Heuer valde Android. Hade jag jobbat hos Rolex, så hade jag räknat lite på ett köp av Garmin...
Är med dig till 100% här, det vore intressant att se hur Rolex kan ta sitt arv in i 2000-talet.
 
Drömklocka vet jag inte, men det enda som stör mig på IW323902 är den lite tråkiga tavlan. Annars hade jag nog köpt den för längesen.
3048197b_xxl.jpg

Hade kunnat tänka mig något med lite mer struktur, något i stil med IW323604 (som är lite väl stor med sina 46mm):
iwc-ingenieur-automatic-mission-earth-watch-5.jpg
 
Topp