• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dra upp Rolex, nyare kalibrar.

n1tro

Panerai
Tjena!

Det här med att dra upp en Rolex, eller hur nu andra tillverkare gör - hur pass "allvarligt" slitage är det för urverket att dra upp den så pass mycket att den börjar klicka? Antar att det är då "överwindsskyddet" kickar in? Sliter det mycket på urverket i sig, eller den delen det påverkar så att säga om man gör det allt för ofta?

Mvh n1tro
 

Smack

Omega
Vad jag har hört och lärt mig ska det inte vara någon fara. Du hör som sagt var när den är färdigdragen och då är det bara att sluta. Med det sagt, så sliter väl allt fipplande med kronan på urverket på något sätt, men det är ju det den är till för.

Finns säkert folk med mer expertis än mig som har fler kommentarer...
 

Tapiren

Cartier
Lite på samma spår (jag är helt rudis, hav tålamod);

Bör man undvika att klockan stannar, om man avser att bära klockan mer eller mindre varje dag, bör man då undvika att den stannar över en helg eller liknande?

Och när den stannat, bör man då dra upp den eller räcker det med att bära den så att den vaknar till liv?
 

Smack

Omega
Automatiska klockor mår bäst av att gå då detta håller oljorna i urverket fräscha och jämnfördelade längre. Men... Att låta den stanna över en helg är ingen fara alls som jag förstår det hela. Även längre tider är ingen fara. Många här på KS förvarar ju sina dyrgripar i bankfack under långa perioder.

Att dra upp den så att den vaknar känns vettigt så att man kan börja använda den som en klocka ☺
 
Topp