• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressare för 3-7000 kr

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
För stor och double. Double går alltid bort. Dessutom är det trist med extra komplikationer på en klocka som bara används då och då (om det inte är så att du tänkt ha den till vardags.) I min bok är sekundvisare fullt tillräckligt som extra lull lull i den här kategorin.
Ok point taken. Fast jag håller ej med ;)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Känner att mitt dress skiljer sig från en del andra. Absolut inget fel med det. "Min" dress får gärna vara lite sportigare o modernare. Jag är ingen vintage kille ännu ;)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
För stor och double. Double går alltid bort. Dessutom är det trist med extra komplikationer på en klocka som bara används då och då (om det inte är så att du tänkt ha den till vardags.) I min bok är sekundvisare fullt tillräckligt som extra lull lull i den här kategorin.
Vill du utveckla "double går bort"?
 

JayJay

Rolex
Vill du utveckla "double går bort"?
För egen del föredrar jag när något är vad det utger sig för att vara. D v s när det är guld så vill jag att det ska var solitt. Dessutom blir det väldigt lätt genomskav och då är det inte snyggt. Med detta sagt så kan jag meddela att jag själv har en vintage dressare med guldplätterad boett så det är ju inte så att jag lever som jag lär i detta fall... har dock svårt o se mig själv handla en sådan klocka ny.
 

JayJay

Rolex
Förövrigt tycker jag absolut att du ska köpa klockan om den får ditt hjärta att banka. Detta alldeles oavsett vad jag eller andra tycker o tänker.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
För egen del föredrar jag när något är vad det utger sig för att vara. D v s när det är guld så vill jag att det ska var solitt. Dessutom blir det väldigt lätt genomskav och då är det inte snyggt. Med detta sagt så kan jag meddela att jag själv har en vintage dressare med guldplätterad boett så det är ju inte så att jag lever som jag lär i detta fall... har dock svårt o se mig själv handla en sådan klocka ny.

Jo så tänker jag väl oxå att det kanske skaver och ser fult ut samt att det inte är riktigt Guld. Helguld är dock inget alterantiv då jag hellre lägger de pengarna på andra klockor :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tycker ändå du skall fundera på en vintageklocka! Tänk på att det är en kostymklocka och bärs bättre i mindre format.
34-36 tycker jag är lagom för en klassisk dressare! Med ny service så ligger priset ändå under nyköp i flesta fall - självklart beroende av modell. Tänk på att kostymklockor passar bäst när de inte skriker ut sin närvaro!

Till slut är det ju endast du som beslutar! Här är några varianter med olika uttryck (34-36mm)
DSCF1993.JPG


DSCF2019.JPG


DSCF2051.JPG


DSCF2052.JPG



DSCF2067.JPG
DSCF2128.JPG
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack för tipsen alla! Vi får se vad det blir. Överväger att stretcha budgeten lite. :).
 

babanker

Panerai
Är sugen på någon dress klocka typ 38-40 mm. Har kikat på Certinas Powermatic modeller samt Tissot Visodate.
Dessa känns som "bang for the buck" En dressigare klocka kommer inte få arbeta så många dagar i veckan men jag vill ändå ha möjligheten att bära nåt annat ibland =).

Vad säger forumet går det få nåt bra i den prisklass jag tänker mig?


Hej,

Jag tycker du kan titta lite efter Longines Dolce-Vita kronograf, den är riktigt fin IRL och med storleken Klarar den både chillmode och businessmode fint!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Såg ett märke igår Frederique Constant. Kändes som en väldigt gedigen klocka. lite stor kanske som dress men jag tyckte den var fin. Enligt urmakaren är detta riktigt välbyggda klockor. Priset låg på 7500 k. En egn bild o en lånad.
bild 1.JPG
bild 2.JPG
 

JonasF

Omega
2-Faktor
Fin klocka, väldigt stilren. Med risk för att vara tjatig så kan jag tycka 40 mm är för stort men här är vi lite olika kring vad som är stort eller inte. Hur var höjden på den?
 

Apansson

Torpare
Såg ett märke igår Frederique Constant. Kändes som en väldigt gedigen klocka. lite stor kanske som dress men jag tyckte den var fin. Enligt urmakaren är detta riktigt välbyggda klockor. Priset låg på 7500 k. En egn bild o en lånad.
bild 1.JPG

bild 2.JPG
De är fina, men usch för doublé! Krons ur säljer dessa, har klämt någon gång, de är trevliga.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Nu har jag varit på fler Ad:s o klämt o känt. Inser att jag kommer lägga mer en de pengar som trådrubriken anger ;)
 
  • Like
Reactions: par

Chuck

Patek
2-Faktor
Kanske du kan finna en Mido Baroncelli till bra pris, annars är sarben med läder ett fint val. Lycka till!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Snårtas

Rolex
Skulle gissa att du hittar en 37 mm Sjöö Sandström Royal Steel på läder strax över 7 lax. De listar typ 18, men har rätt trist andrahandsvärde. Trevlig klocka, dock!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Skulle gissa att du hittar en 37 mm Sjöö Sandström Royal Steel på läder strax över 7 lax. De listar typ 18, men har rätt trist andrahandsvärde. Trevlig klocka, dock!

Kollade faktisk på nya sådana i fredags. Riktigt fin. Ja vi får se vad det blir. Dock blir det först en ny dykare ;)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Här kommer bilder på Midon, du kör en 41:a idag så betänk att denna är 42mm finns med länk med.
8y3erapu.jpg


eteryset.jpg


hanejava.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

corbendallasx

Friends of KS
Fredde Konstant är nog det stiligaste som visats i den här tråden, speciellt Slimline (undre bilden).
40 mm på en dressare borde man väl kunna kalla "modernt". Större än så verkar dock mest galet.
 
Då många redan nämnt de vintage klockor jag tänkt dela med mig så kan jag väl dela med en uppstickare som jag snart ska införskaffa (Kommer nog ta mk2 samt c9an) , Christopher Ward London gör riktigt stiliga klockor och ligger runt 4k

C5 Malvern Slimline kostar 399 pund och har ett manuellt urverk, ETA2801 tror jag (3 versioner , se bild 1-3)

C5 Malvern MkII är som ovanstående (samma pris också) med skillnaderna: Automatiskt urverk (SW200-1) och lite annorlunda urtavla med datum (se bild 4).

Sen har vi nya C9 Harrison 5 day automatic där de lagt in ett eget urverk (in-house) för 15k - spränger din budget men värd att nämna:)

C5 Malvern Slimline (ca 4000:- )








C5 Malvern MkII (också runt 4000:- men automatiskt urverk, datumvisare + annorlunda desing på index)


C9 Harrison 5 Day Automatic (In-house automatiskt urverk med datumvisare samt annorlunda design på urtavla)


 
Topp