Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dressiga Certinor

Diskussion i 'Vintage' startad av Ariste, 7 september 2012.

1. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fick upp ögonen för Certina när jag budade hem en Bristol 190 med lite välvd tavla. Den såg riktigt tight ut och glaset liksom förhöjde den välvda känslan av tavlan. Efter det har det blivit några stycken även om intresset falnat en aning. En liten udda fågel i detta sammnhang är den DS som ligger först bland bilderna, det är en tidig rackare och betydligt tooligare och större i boetten än övriga, gör sig fint på NATO också...:)

Fram med era Certinor!

Josef B, Kettil, nifag och 1 annan gillar detta.
  2. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Scheisse, inga Certinor här eller skäms ni för mycket för att erkänna innehav? :)

Kanske borde tråden breddas och inkludera ALLA modeller och stuk som Certina tillverkt. Dykare från Snogge kanske?

3. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag har bara en Certina....vet inte om jag vågar visa den... :oops:

4. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fram med den bara, här finns inget att skämmas för. :)

5. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Denna är ju alldeles underbar! :)

6. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Visst är den, tydlig flört med 40-talets "militärstuk". Jag har en del Tissot på samma tema som säkert dyker upp vad det lider. :)

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag fuskar lite och använder mig av ett ur jag pimpat till en klasskamrat och en batteridriven dykare.

En skön guldbelagd DS som jag blev riktigt imponerad av. Ett dykarur med dubbel säkerhet... i en dressad förpackning.

Sedan smyger jag in en batteridriven subklon...

Ariste gillar detta.
  8. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Lyckad pimpning, inte ofta man ser guldiga DS. Subklonen är vacker och bandet väldigt passande. Är det plexi eller glas på?

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Dykare på haj kan aldrig vara fel! Glaset är gjort av plast.

10. Denke

Från:
    Stockholm
    Ok, du BAD om det! :lol:

En batteridriven skönhet med djupblå, skööön, tavla! :ugeek:

11. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jag gjorde ju det...:)

Den har bra mycket mer personlighet än de flesta nya klockor som finns....vissa vill forma och skapa sin egen patina och andra trivs bäst med att vårda andras. :)

12. Denke

Från:
    Stockholm
    Vet du vad Ariste, det bästa med den där quartzcertinan är att den är DIN! En present från Denke som överlämnas när vi har vår klämträff! ;)

13. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Nämen, vad gentilt av dig. :) Ser fram mot klämträffen!

14. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Denkes Certina har anlänt för länge sen och är nu hos urmakaren för omvårdnad, ännu en Bristol har hittat till samlingen under tiden som gått och ha sällat sig till de övriga i gruppen:

Repig och skitig, den får bida sin tid i väntan på SPA....

easy rider gillar detta.
  15. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    jag ska polera glaset, men tavlan är i nästan mint :)

Ariste gillar detta.
  16. Oskar

Oskar Bonde

Från:
    Stockholm
  17. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Potential, jag är svag för den där skolklockedesignen...eller stationsklocka...kalla det vad du vill men det är cleant, tydligt och "less is more".:)

18. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Re: Sv: Dressiga Certinor

Jag gillar det med. Sen så var det även min morfars klocka så den har en speciell plats :)

skickat med telefonen.

19. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fin guldis, är det helguld?

20. Oskar

Oskar Bonde

Från:
    Stockholm
    Tack! Nej tyvärr är den endast pläterad, men pläteringen har hållt ihop fint än så länge.

21. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jak har svårt att se skillnad på tjock plätering/påmanglat guld och helguld, lika snyggt vilket som så länge det inte är för genomnött. Är din klocka arvegods eller har du fyndat den själv?

22. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Här är en!

Ariste och Fixoflex gillar detta.
  23. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snygg, är det stålboett?

24. Bojke

Bojke Fjunis

Dessa klockor ligger mig varmt om hjärtat, och jag har varit nära att köpa flera olika modeller. Jag har dock lagt band på mig och väntat, kanske skulle detta avta på några veckor. Det har det ännu inte gjort, och jag kommer kanske inte kunna hålla mig mycket längre. :twisted: Jag har därför bara köpt en enda, en Certina Bristol 290. Det är kanske inte i allra bästa skick, men den fick duga så länge. Det enda riktiga klagomålet jag har är att kronan är ovanligt svår att snurra på, och framför allt att dra ut för att ställa. Detta eftersom den är liten och inte har någon riktigt bra form. På bilden ser den tyvärr väldigt kladdig ut, men det är den enda bilden jag har.

DS:en på den första bilden är riktigt fin, är de "ovanliga" eller är det lätt att få tag på en sådan på tradera, blocket eller klocksnack?

image sharing

Ariste gillar detta.
  25. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Den är jättesnygg! Ingen aning om den är ovanlig dock... :)

26. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Klockdriften är lika stark som sexualdriften, glöm att mästra den utan göd den med små doser vintage då och då. :)
    Bristol är en av mina favvomodeller, ren och fin tavla och ett förbryllande nummer i modellnamnet så är man i hamn. Din skulle nog må bra av en service och en ny krona. Angående DS:n så är det första generationens DS 58-60 och i det här skicket är de inte hel lätta att få tag i, men en kompis hittade en NOS förra året så undrens tid är inte förbi.

Bra info om DS:
    http://www.vintagecertinas.ch/en/dseng.html

Tack!

27. snowsucker

snowsucker Torpare

Här kommer mitt bidrag till tråden:

En gammal Certina i gulddouble som har varit min farfars, blev otroligt fin efter en renovering. Extra kul detalj är att det är en chronometer, jag har inte så bra koll men det är tydligen inte så jättevanligt. På Gastons ur i Gbg hade de aldrig sett den här varianten innan iaf.

Bifogade filer:

28. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Kul med arvegods och ovanligt med en chronometer-klassad Certina, den ser jag gärna ler och framför allt större bilder på! :)

29. snowsucker

snowsucker Torpare

Ja, jag vet inte vad som hände med bilden där.. Ska fixa lite fler bilder inom kort. Nån som har koll på vilken krona som skulle kunna passa på denna klocka? Det sitter en icke-original på efter renoveringen, tycker den är väldigt ful och fyrkantig..

30. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Dressig?

Bifogade filer: