• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dressiga kronografer

RolleFC

Omega
Hej,

Tänker mig att utöka samlingen med en dressad kronograf och har just nu två alternativ på listan. Prismässigt ligger de lika. En schweizare och en tysk. En välkänd, klassisk tillverkare och en lite mindre känd.

Jaeger LeCoultre Master Chronograf.
69c4f350d48d1dd6908960722e97420f.jpg


Glashutte Original Sixties Chronograph.
c965822ed50f397b3e72f861fe5b6ef4.jpg


Båda sportar inhouse verk, båda har underbar finnish och båda är oändligt mycket bättre in the flesh än på bild. Har vi några argument för eller emot den ena eller den andra? Oxå rent tyckande är välkommet :)



Insta: RolleFC
 

RolleFC

Omega
JLC'n är 40mm (ett plus), har solitt bakstycke (ett minus). GO är 42 mm (ett minus), har safirbakstycke (ett plus). GO har sjukt läckert välvd tavla, visare och glas. Oxå baksidans safir är välvd. JLC är, ja ni vet, en JLC...


Insta: RolleFC
 

Brogren

Cartier
Hur hög är Glashütten? Brukar inte de vara rätt höga?
Min röst faller nog ändå på JLC:n eftersom jag tycker färgkombinationerna är bättre. Gillar inte riktigt guldvisare på stålur.
 

RolleFC

Omega
GO är 12.4mm, JLC är 11.7mm. Rätt blygsam skillnad mao. Jag är positiv till guldvisarna, gör att klockan funkar riktigt bra på brunt band. Använder bruna skor 95% av dagarna.


Insta: RolleFC
 

Randel

Cartier
JLC'n är 40mm (ett plus), har solitt bakstycke (ett minus). GO är 42 mm (ett minus), har safirbakstycke (ett plus). GO har sjukt läckert välvd tavla, visare och glas. Oxå baksidans safir är välvd. JLC är, ja ni vet, en JLC...


Insta: RolleFC

För min del sammanfattar du det väldigt väl med de sista orden: JLC är JLC. För mig är det ett varumärke som ligger mig väldigt varmt om hjärtat (även om jag ännu inte ägt någon men väl klämt på ett flertal) så för mig hade valet varit väldigt lätt :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vilken kändes bäst "in flesh"? Gå på den. JLCn ser ju betydligt finare ut på dina bilder.

EDIT: 42 mm känns väldigt stort för en dressarkronograf IMHO.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker Glashutten är kul, alldeles för få (vilka finns det?) här på forumet... :)


Dock är 42 för stort för mig, så jag hade försökt hitta en mindre modell.
 

Brogren

Cartier
GO är 12.4mm, JLC är 11.7mm. Rätt blygsam skillnad mao. Jag är positiv till guldvisarna, gör att klockan funkar riktigt bra på brunt band. Använder bruna skor 95% av dagarna.


Insta: RolleFC


Nej, det var inte stor skillnad. Trodde det skulle vara större.

Jag gillar personligen blå visare hästlängder mer är guldvisare när det gäller stålur och ljusa tavlor och boettformen på JLC:n tilltalar mig mer.
Sen verkar Glashüttens tavla mycket snyggare men det är svårt att se på bild.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Normalt hade jag sagt GO men I detta fall JLC för det är något med siffrorna på GO som jag inte gillar. Kan tyckas vara en petitess jag vet :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Inte dumma i svart heller :)

JLCn är ju snyggare. Nackdelen med den svarta tavlan är att då får man med Aston Martins logga. Inget fel med Aston Martin, de gör näst intill perfekta bilar, men jag är mindre sugen på att ha deras logga på min klocka.

Det skall även finnas en boutique edition (eller i alla fall en som visades på mässorna) med svart tavla utan Astons logga. Nackdelen med den var den vita tavlan, det blir liksom "fel"... Näe, vit tavla på brunt läder passar perfekt till bruna skor. ;)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
JLC'n är 40mm (ett plus), har solitt bakstycke (ett minus). GO är 42 mm (ett minus), har safirbakstycke (ett plus). GO har sjukt läckert välvd tavla, visare och glas. Oxå baksidans safir är välvd. JLC är, ja ni vet, en JLC...


Insta: RolleFC


Personligen tycker jag storleken är en viktig faktor, speciellt på kronografer/dress då de oftast upplevs/bärs större än vad de är. En estetiskt tilltalande klocka kan se väldigt fel ut om den är för stor.

Tycker också att 2 registers kronografer upplevs mer dress och mindre sport.
Skulle jag stå i valet mellan dessa två så hade storleken varit en dealbreaker och därför hade jag valt JLCn.
 
Hej,

Tänker mig att utöka samlingen med en dressad kronograf och har just nu två alternativ på listan. Prismässigt ligger de lika. En schweizare och en tysk. En välkänd, klassisk tillverkare och en lite mindre känd.

Jaeger LeCoultre Master Chronograf.
69c4f350d48d1dd6908960722e97420f.jpg


Glashutte Original Sixties Chronograph.
c965822ed50f397b3e72f861fe5b6ef4.jpg


Båda sportar inhouse verk, båda har underbar finnish och båda är oändligt mycket bättre in the flesh än på bild. Har vi några argument för eller emot den ena eller den andra? Oxå rent tyckande är välkommet :)



Insta: RolleFC

Det e bara å köpa!

http://www.chrono24.se/jaegerlecoul...ka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 
Topp